Udnyt gratis online rapporter til at optimere din webshop

Mit navn er Robin Niclasen og jeg er Country Manager på Saleduck.dk, en hjemmeside som samler rabatkoder og tilbud fra små, store, danske og udenlandske webshops igennem vores affiliate programmer.

Vores hjemmeside blev lanceret i maj 2015 og i en lille virksomhed med et lille marketing budget, tager vi imod gratis hjælp med kyshånd. Hos os kommer gratis hjælp i form af online rapporter om e-commerce og internet anvendelse, som ligger frit tilgængeligt. Det er nemt at finde  – du skal bare vide, hvad du leder efter.

Jeg håber at dette indlæg vil hjælpe dig med at få øjnene op for alt den gratis viden, som du finder online, og hvordan du kan bruge denne viden til at optimere din webshop. Dette gælder hvad end du er ejer af en lille nystartet webshop eller allerede kører en vel-etableret webshop.

Hvordan du finder gratis rapporter om e-commerce

Det er lige ud af landevejen. Du søger ganske enkelt efter relevante keywords på google – der er ingen større videnskab bag dette. Overordnede keywords som internethandel, e-commerce Danmark, online shopping Danmark og internetkøb. Du kan også prøve at inkludere keywords fra din virksomheds produktkategori. Vi prøvede eksempelvis at søge på rabatkoder, men fik ingen brugbare resultater.

Du kan hurtigt bruge flere timer på at sidde og lede efter relevante rapporter, men når du først finder noget værdifuldt, vil det være det hele værd. Bemærk også at tjekke datoen fra de forskellige rapporter, som du finder. Der findes mange forældede rapporter.

Hvilke gratis rapporter er tilgængelige online

Der er uden tvivl flere end dem jeg fandt og brugte. Der er dog tre forskellige rapporter jeg vil henvise til.

FDIH E-Handelsanalyse er spækket med fakta om dansk e-commerce baseret på data fra knapt 15.000 danskere. Her finder du både årsrapporter, månedlige rapporter, tema rapporter og branche rapporter. Har du budgettet til det, kan du købe fuld adgang – pris varierer fra 3.200-31.000 kr. for et års medlemsskab afhængig af virksomhedsstørrelse. Vi benyttede os af “light” udgaven, som er ganske gratis og kan downloades direkte fra deres hjemmeside.

Post Nord står årligt for en rapport om  E-handel i Norden. Som navnet angiver analyserer rapporten e-handel i Norden – både i en fælles analyse for Danmark, Sverige, Norge og Finland kombineret samt individuelle analyser fra hvert land. Denne rapport er måske især interessant for webshops, som overvejer at sælge til de andre nordiske lande.

Danmarks Statistik laver hvert år en rapport med navnet It-anvendelse i befolkningen. Analysen belyser generel it-anvendelse samt e-handel. Yderligere finder du mange spændende statistikker på Danmark Statistik, hvis du kigger i Statistikbanken.

Gode råd til hvordan rapporterne kan være med til at optimere din webshop

Du kan bruge dataene fra rapporterne på mange forskellige måder. Jeg vil komme med 5 helt konkrete forslag her.

1) Fyldestgørende produktbeskrivelser

Antallet af webshops, der udelader produktbeskrivelser er overraskende stor. 87% af danskerne tjekker varen på nettet, før de køber den. Hvis du ikke har gode produktbeskrivelser, er der stor chance for at dine varer bliver tjekket og købt andetsteds.

2) Call to action knappen er vigtig

24% af danskerne lavede impuls købt på nettet i 2015. Med andre ord, desto nemmere det er at handle på din webshop, desto større er chancen for et impulskøb.

3) Er din side egnet til mobile enheder?

I 2015, blev en tredjedel af alle varer undersøgt på enten smartphones eller tablets, mens 25% af købene foregik på disse enheder. Hvis din webshop ikke er mobil-venlig, går du glip af mange køb.

4) Hvem køber hvad?

Tilpas dine produkt-kategorier efter, hvad danskerne køber. Hvorfor ikke gøre det nemt for dine kunder at finde det de leder efter? Vi har eksempelvis en stor elektronik-kategori, som plejede at inkludere tv-, internet- og mobilabonnementer. Det er nu blevet en separat kategori, som har resulteret i forøget konvertering især i tv-abonnementer.

5) Imponer dine samarbejdspartnere med en infografik

Det lyder måske dumt, men en simpel infografik kan gøre et stort indtryk på dine samarbejdspartnere. Jeg arbejder med affiliate marketing og kan bruge disse rapporter og især brancherapporter fra FDIH, som en god indgangsvinkel til at møde nye partnere eller give nuværende partnere en update på deres egen branche. Yderligere, giver det dine partnere et indtryk af professionalisme og viden. Jeg udarbejdede en infografik med fakta om dansk e-commerce baseret på online rapporter nævnt i dette indlæg. Infografikken bruges til at promovere Saleduck.dk overfor nuværende og nye affiliate partnere.

Det lyder måske tidskrævende at lede efter rapporter og finde relevante informationer. Du kan dog hurtigt se om dit webshop design og indhold er relevant og matcher forbrugernes interesser – og hvis ikke effektivisere din webshop og dermed øge dit salg.

5 replies
  1. Ian
    Ian siger:

    Hej – Det er utroligt vigtigt at man har tjek på de data man vælger at basere sit produktsortiment på. Har man en shop med et bredt sortiment der henvender sig til en bred målgruppe skal man vide hvilke produkter der bliver populære, hvilke der er sæsonpræget, samt evt. levetid. Vi bruger bl.a. Google Trends https://www.google.dk/trends/ som et effektivt tool til at få et indblik i hvad og hvilke brands der er værd at satse på.

    God fornøjelse!

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *