Styrk din online markedsføring med SMS-markedsføring

Danske virksomheder benytter i stigende grad SMS-markedsføring – og det er forståeligt nok. Når du vil i kontakt med dine kunder, er SMS’en nemlig en hurtig, nem og billig løsning. Men at benytte SMS som en enkeltstående kanal vil være en fejl, og man må ikke glemme de andre marketingkanaler, da en sammenkobling imellem disse kan skabe en synlig synergieffekt.

Dette indlæg er skrevet af Søren Larsen, CEO Inmobile.dk.

Hos Inmobile.dk har vi i år sendt over 27 mio. SMS’er for mere end 500 kunder. Analyser viser, at 98% af alle SMS’er åbnes og indenfor 3 minutter læses 90% af SMS’erne.

Markedsføring henvendt direkte til mobilen

Mobiltelefonen har opnået en vigtig rolle hos forbrugerne, og derfor giver det god mening at benytte sig af markedsføring, som ender direkte på disse enheder. Endvidere ved man, at forbrugerne i stigende grad tillader og accepterer information, der ikke nødvendigvis omhandler noget personligt, på deres private mobiltelefon.

Ser man f.eks. på antallet af åbnede SMS’er, åbnede e-mails og brugen af sociale medier fra mobilen, så tegner resultaterne et klart billede. 98% af alle SMS’er bliver læst, og 90% af disse indenfor 3 minutter. 31% af mobilbrugere tjekker deres personlige e-mails på telefonen, og hele 21% tjekker deres arbejdsmail. 100-150 gange om dagen tjekkes de sociale medier fra mobiltelefonen.

Herved er det oplagt for virksomheder at benytte sig af markedsføring, som ender direkte på mobiltelefonerne hos kunderne. At benytte SMS markedsføring sammensat med kanaler som e-mail og sociale medier, kan således skabe et bedre resultat.

E-mail, Sociale medier – og SMS

De fleste virksomheder benytter efterhånden Facebook og en række andre sociale medier, som f.eks. Twitter, Instagram og Pinterest, i et forsøg på at påvirke forbrugerne. Det samme gør sig gældende med e-mails, hvor de fleste virksomheder, fysiske samt online, jævnligt indsamler e-mails og fremsender nyhedsbreve.

Hver af disse kanaler har sine styrker og svagheder, men mange har ikke set styrken ved SMS. Med SMS-markedsføring er der tale om øjeblikkelig markedsføring, hvor du indenfor få minutter har mulighed for at overbringe dit budskab til kunden.

SMS markedsføring kan være et godt supplement til andre kanaler

Dette betyder ikke, at man kan undlade hverken e-mails eller sociale medier, men derimod at man igennem en kombination imellem disse, kan påvirke kunderne via flere kanaler.

Sammenkoblingen af SMS og sociale medier

”Følgere” på de sociale medier vælger selv, hvem de gerne vil følge og modtage opdateringer fra, og det kan derfor antages, at disse forbrugere kan påvirkes til at give permission til e-mail og SMS markedsføring.

Forbrugerne ”forventer” dog forskellig information baseret på, hvilket medie der er tale om. Hos Inmobile.dk peger vores undersøgelser mod, at forbrugerne faktisk hellere vil modtage ”tilbud” på SMS fremfor igennem de sociale medier. En vigtigt information ift. opsætningen af den samlede strategi for brugen af begge medier.

Den praktiske sammenkobling imellem SMS og de sociale medier, kan ske på flere forskellige måder, hvor du benytter styrken fra hver af de to kanaler.

  • Du har muligheden for, igennem SMS, at gøre opmærksom på vigtige opslag, debatter etc. på de sociale medier.
  • Du har mulighed for, på tværs af de to kanaler, at gøre opmærksom på den anden. Dette kan f.eks. benyttes til at opsamle følgere til begge medier.
  • Du har mulighed for, igennem SMS, at gøre opmærksom på begivenheder (f.eks. Black Friday). Sammenkobl dette med de sociale medier, og få folk til at deltage i dine opslåede begivenheder. SMS er især god til, at gøre opmærksom på begivenheder tæt på tidspunktet for afholdelsen.
  • Du har mulighed for, på tværs af de to kanaler, at afholde konkurrencer med øget afkast. Henvisning til den anden eller deltagelse på tværs, kan skabe øget resultater.

Hos Inmobile.dk har vi hjulpet webshoppen Barnets Verden, hvor fokus var på at være synlige igennem alle kanaler når en kampagne blev igangsat. Derved blev synligheden øget overfor de kunder, som man ønskede påvirkede i den pågældende kampagne. Sandsynligheden for at kunden så kampagnen og integrerede på baggrund af den, var langt større, hvis kampagnen blev markedsført på de sociale medier, via e-mail og SMS-beskeder.

Eksempel på SMS

Konceptet med seneste kampagne har været at indsamle mobilnumre på forældre, som har brug for rådgivning til køb af børnelegetøj. Hertil er især sociale medier blevet benyttet til at indsamle mobilnumre til kampagnen. Senere hen er SMS blevet benyttet til, at give dag-til-dag og time-til-time tilbud på udvalgte kategorier og produkter på webshoppen. Udover SMS’en blev e-mail tilknyttet, hvor mere udvidet rådgivning blev givet.

Sammenkoblingen af e-mail og SMS-markedsføring

Ligesom med de sociale medier, så vil folk der er tilmeldt dit nyhedsbrev, være tilbøjelige til også at have interesse for din SMS-markedsføring. Måden hvorpå du benytter eksempelvis e-mail til markedsføring, vil være anderledes fra, hvordan du vil benytte SMS-markedsføring. SMS’en skal bruges til korte, relevante og aktuelle beskeder som eksempelvis påmindelse om aftaler, arrangementer, ’last minute’ tilbud eller eksklusive tilbud. E-mail kan ligeså indeholde enkelte af disse, men egner sig ikke altid hertil, og er især god til overdragelse af mere viden fra virksomheden.

Det vil således være oplagt at skabe synergi imellem SMS-markedsføring og e-mail, enten igennem simpel information forud eller efter dine fremsendte e-mails. Reagerer folk ikke på budskabet via e-mail, så kan du enten vælge at sende endnu en e-mail med en påmindelses herom, eller du kan benytte SMS-markedsføring til sikre, at dit budskab når kunden.

SMS-markedsføring komplimenterer traditionel markedsføring

Som allerede fremvist vil SMS-markedsføring nemt kunne komplimentere andre eksisterende kanaler, og ofte som en samlet enhed, kunne skabe synergieffekt. Når det kommer til SMS-markedsføring, så er der en række områder, som man skal være bevidst omkring.

Herunder er 8 trin, der opridser det essentielle ved SMS-markedsføring:

  1. Hav tilladelse. Du skal have tilladelse fra dine kunder for, at måtte fremsende SMS’er. Det skal være klart overfor kunden, hvad de går ind til ved at acceptere SMS’er fra din virksomhed – derved modtages SMS’erne på bedst mulig måde og er ikke til gene for kunden.
  2. Korte budskaber (gerne under 300 tegn). Fokuser på pointen, og spar kundens tid – kun kort og relevant information.
  3. Hav en klar pointe. Giv kunden en grund til at ville modtage SMS’er fra din virksomhed – tilbyd eksempelvis en rabat eller eksklusiv adgang til events. Vær kreativ og tilbyd noget, kunderne gerne vil have.
  4. Inspirerende SMS’er. Inspirer dine modtagere med indholdet i SMS’en, således den føles mere som en nyhed frem for et tilbud og skaber en venlig relation mellem virksomheden og kunden. Eksempel på en besked, som kan sendes den første dag, hvor frostgraderne rammer Danmark: ”Vi sørger for, at du ikke fryser dine fødder til vinder. Få 20% rabat på alle vores vinterstøvler i weekenden”.
  5. Hyppighed er ikke ligegyldig. Bare fordi SMS’er er små og korte beskeder, betyder det ikke, at man kan sende dem ud hele tiden. Fremsender man mange beskeder og for ofte, vil dine beskeder ikke blive påskønnet. Holder dig til 4-6 SMS’er om måneden.
  6. SMS-konkurrence for nybegyndere. SMS-konkurrencer vil ofte være en af de nemmeste indgangsvinkler til SMS-markedsføring. SMS-konkurrencer kan være en effektiv måde hvorpå, du kan opbygge din liste af mobilnumre og sprede din virksomheds budskab.
  7. Respekter forholdet til kunden. SMS-beskeden vil blive læst inden for 3 minutter og vil højst sandsynligt forstyrre kunden – så respekter dette og send kun relevant information. Beskeden skal være tidsfølsom og aktuel. Har du eksempelvis et event om fredagen, du gerne vil minde dine kunder om, vent da til torsdag med at sende en SMS. Tirsdag er eksempelvis alt for tidligt, og eventen kan derved nå at blive glemt.
  8. Alle mobiltelefoner kan modtage SMS. Ikke alle mennesker har en smartphone og kan gå på nettet fra telefonen, men alle mobiltelefoner kan modtage SMS. Dette er grunden til, at en SMS kan nå ud til flere, end en e-mail eksempelvis kan.
6 replies
  1. Alexander
    Alexander siger:

    Hej Henrik.

    Først og fremmest vil jeg gerne til sige. For ca. et år siden skrev jeg på en af dine andre artikler med et spørgsmål, hvor du henviste mig til marketers.dk. Dem har jeg så været medlem af lige siden og en del klogere også :) SÅ tak for det.

    Og ang. denne artikel. Vi bliver bombarderet med reklamer fra alle sider. Vi kan næsten ikke fortage os noget før vi ser et mærke, service eller produkt som prøver at trække os ind i land som en eller anden fisk. Jeg vil personligt blive, meget irriteret hvis jeg også begyndte at modtage reklamer på min mobil. Nu skriver du dette: “98% af alle SMS’er bliver læst, og 90% af disse indenfor 3 minutter” er der videre forskning eller viden om hvor mange af disse sms i % tal bliver til handlinger fra kundernes side af?

    Hav en god dag.

    Svar
  2. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Alexander

    Mange tak for din kommentar, og jeg er glad for at du kan bruge marketers.dk til noget. Jeg får stadig selv en masse ud af at være medlem der.

    Dette indlæg er i øvrigt skrevet af Søren Larsen fra Inmobile.dk, så jeg prøver lige at få ham til at kommentere på tallene. Da han driver et værktøj til udsending af SMS, så jeg har ingen grund til at tro at tallene ikke passer. Og jeg synes faktisk at det lyder plausibelt alt sammen. Og jeg tror netop at det kan være et godt supplement til mange virksomheders andre markedsføringskanaler.

    Det essentielle ved SMS markedsføring er jo, som der også står i artiklen, at du skal have brugernes tilladelse før du må sende dem en SMS (nøjagtigt som nyhedsbreve), så hvis du bliver irriteret over at modtage SMS reklame, så er det jo lidt din egen skyld. :-)
    Så er det jo fordi du har tilmeldt dig til en SMS service, og jeg vil formode at det er ret nemt at afmelde dig igen.

    Svar
  3. Søren Guldager
    Søren Guldager siger:

    Hej Alexander

    Som Henrik skriver, så skal mobilbrugeren aktivt give tilladelse til at modtage disse sms-beskeder – det samme som gør sig gældende ved e-mail. Hvis mobilbrugeren afmelder sig din sms-service (og det gør de blot ved at sende en sms-besked til 1245), så skal du ændre din strategi.

    Mobiltelefonen er vores mest personlige genstand og derfor skal vi ikke sende sms-beskeder i det samme interval, som mange virksomheder gør med e-mail. Derudover kan sms-beskeden, med stor fordel, benyttes til servicemeddelelser, fx tips/tricks til netop det produkt, som kunden har købt, leveringsinfo ifm. en ordre på en webshop, opfølgning 3 dage efter et salg etc.

    Det handler om at indholdet i sms-beskeden er relevant og interessant for modtageren og lykkedes det, så vil du få succes med sms-markedsføring.

    Vi er udelukkende en sms-gateway og ikke et bureau, derfor har vi desværre ikke indsigt i vores kunders data.

    Med venlig hilsen
    Søren Guldager
    Partner, Inmobile

    Svar
  4. ivan
    ivan siger:

    Hvordan konverterer det når man henvender sig på mobilen?

    Jeg har modtaget fra Wagner og flere gange også gerne ville købe men der har det været i fysiks butik, så jeg får det aldrig gjort, men kunne godt tænke mig at høre når det er på nettet. og hvad er jeres erfaring, en eller få vare i sms eller rabatkode til hele shoppen?

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *