Laptop og forskellige grafer

5 marketing-tiltag enhver ny webshop bør gøre fra starten

Markedsføring er altid vigtig, men især hvis du har en nyåbnet webshop. Kunderne kender dig måske ikke endnu, så du skal ud og gøre opmærksom på dig selv og dine produkter. 

Uanset om du sælger kjoler, designermøbler eller tyggegummi på nettet, er det vigtigt at markedsføre din webshop på den rigtige måde til den rigtige målgruppe. Og du bør begynde allerede før webshoppen er live, så du er klar til at komme ud over stepperne, når webshoppen går i luften. 

I denne artikel får du derfor fem marketingtiltag, du med fordel kan arbejde med allerede før din webshop åbner. 

Hav godt content på både produktsider og blog 

Content er stadig en af kongerne, når det kommer til digital marketing. Content påvirker både User Experience, sender kunderne igennem salgstragten og styrker SEO – for nu at nævne nogle af fordelene. Din nye webshop bør derfor også have gode tekster skrevet af professionelle copywriters, der har styr på den sproglige og digitale værktøjskasse. 

Hav især fokus på teksterne på forsiden og hav velskrevne SEO-optimerede tekster på alle kategori-sider. Det betyder ca. 300 ord om produkterne med relevante interne og eksterne links. Start ligeledes en blog med det samme. Her kan du skabe kontakt til potentielle købere med guides og gode råd. I dag researcher mange forbrugere, inden de køber et produkt, og med en blog kan du give dem vejledning (og lave links til dine produktsider).

Struktureret data – fyld mere i søgeresultaterne

Når du søger på Google, vises nogle søgeresultater ikke bare som en liste blå links, men med “rich snippets” som for eksempel produktbilleder, anmeldelser, priser og beskrivelser direkte i søgeresultaterne. Jo højere du er på side 1, og jo mere du “fylder” på siden, des større er chancen for trafik til din webshop.

De ekstra visuelle elementer vises ved hjælp af struktureret data. Struktureret data er en kode eller sprog, der er skrevet på en måde, så søgemaskiner kan læse og forstå, hvad en hjemmeside indeholder. 

Schema.org er det mest anvendte sprog inden for struktureret data og er lavet af Google, Microsoft, Yandex og Yahoo. 

Hvordan laver man struktureret data? Brug enten Googles Structured Data Markup Helper eller Schema Markup Generator. Men der findes også flere plugins til webshops som Woocommerce eller Shopify, der selv skaber schema-koder til dine produktsider. 

Influencer-kampagner er også for nye webshops

Influencers og instagrammers er gode måder at sprede budskabet om din nye webshop. Du bliver eksponeret for din kernemålgruppe eller når ud til nye segmenter på en troværdig måde. Her interagerer influencerens følgere med dit brand på en tillidsfuld måde. 

Der findes forskellige typer influencers – micro, macro og mega – og de inddeles på baggrund af, hvor mange følgere de har. Alle typer influencers har sine fordele, og du kan sagtens få gode resultater ved at samarbejde med en micro influencer. 

Hvordan samarbejdet skal være, vælger du selv. Mange webshops vælger at udarbejde en specifik rabatkode for influenceren, så de kan måle præcist, hvor mange salg, der er foretaget med rabatkoden og give influenceren kommission. 

Hvilken influencer, du skal vælge er op til dit branche og produkter, men du kan se en liste over flere danske influencers her

Brug Google Ads til at komme hurtigt igang 

Influencerkampagner og SEO er vigtige, men de er også langsigtede strategier. Som ny webshop har du også brug for indtjening hurtigt. Her er Google Ads en god taktik. 

Så snart du har sat dine annoncer op, er de klar til at blive vist i toppen og bunden af alle søgeresultater og drive trafik og salg til din webshop. 

Den helt store fordel ved Google Ads er, at det er skalerbart. Har du en kampagne, der konverterer, kan du øge budgettet, og profitten vil stige eksponentielt. Du betaler nemlig kun, hvis nogle klikker på din annonce – så selve eksponeringen er gratis. 

Følg dataene og juster løbende

Den helt store fordel ved en webshop sammenlignet med en fysisk butik er al den data, du har til rådighed. Den data rummer meget information, som du kan bruge til din fordel. Det sidste råd er derfor, at du bør sætte tracking op på din hjemmeside, analysere dataene og justere kommende kampagner på baggrund af dem. 

Måske opdager du eksempelvis, at mange lægger varer i kurven, men springer fra inden betalingen. Det tyder på, at der er noget på betalingssiden, der kan optimeres. 

Der findes utallige værktøjer til at tracke forskellige parametrer på din webshop. Men som minimum bør du have Google Analytics, Google Search Console og Google Tag Manager. 

Dette var de fem marketing-tiltag enhver nystartet webshop, bør give sig i kast med. Vi håber, du er blevet inspireret til at komme i gang med markedsføringen og give din webshop de bedste forudsætninger for en flyvende start.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *