SEO skrevet på hvidt papir

Sådan går du efter søgeord med hård konkurrence

Denne artikel er skrevet af Anders fra Kompasso.

Søgeoptimering eller SEO er og vil altid være vigtigt før en hjemmeside kan overtage topplaceringerne på Google. Man kan sagtens undlade at søgeoptimere sin side, men så må man ofte stille sig tilfreds med en placering helt tilbage på side 2, 3 eller længere væk fra forsiden.

Faktum er, at de besøgende sjældent besøger andre sider end den første, når der indtastes et søgeord i Googles søgefelt. Det betyder altså at selvom man blot ligger på side 2 i Google så vil man meget sjældent blive fundet organisk. Undersøgelser viser faktisk at op mod 90% af alle besøgende klikker på en af de første 5 resultater på Google.

Hvis du vil blive fundet af de besøgende så er SEO alfa omega. Så langt så godt. Men når man snakker SEO er der også stor forskel på at konkurrere efter at ligge godt på søgeord med lav konkurrence og søgeord med stor konkurrence. Eksempler på søgeord med høj konkurrence kunne fx være “bolig”, “seng”, “herretøj” etc.

For at komme op på side 1 på Google på nogle af disse søgeord skal man virkelig oppe sit SEO-game. Her kigger vi på nogle af de taktikker og metoder, som man kan gøre brug af for at komme derop. Hvis man ikke har arbejdet meget med søgeoptimering før, så kan det virke uoverskueligt at udfører nogle af disse forslag, men derfor er der også mange der vælger at benytte sig af et SEO bureau eller en SEO konsulent, som eksempelvis Kompasso der kan varetage nogle af opgaverne.

Hvis du selv føler, at du har mod på at tage kampen op, så læs med her.

Kan du overhovedet blive nr. 1?

Først og fremmest er det vigtigt at man laver sit hjemmearbejde og finder ud af, om det overhovedet er muligt at komme nr. 1 på det eller de ønskede søgeord.

Det er nemlig henved umuligt hvis du forsøger at komme på toppen af Googles søgeresultater med et søgeord, der er uden for sidens niche.

Eksempel:

For en side, der omhandler fiskeudstyr vil være stort set umuligt at rangere på fx “Dame sko” – uanset hvor meget man optimere sin hjemmeside.

Vælg derfor dine søgeord med omhu og prøv så vidt muligt kun at konkurrere på søgeord, der ligger indenfor din egen niche/branche.

On-page faktorerne skal spille

Man deler ofte SEO op i On-page delen og off-page delen. Begge skal spille til absolutte UG før man har den mindste chance for at komme til tops.

On-page SEO består af mere end 200 faktorer, og det vil være for meget for denne artikel at gå gennem dem allesammen. Derfor finder du herunder et uddrag fra nogle af de vigtige aspekter, og nogle af dem, der kan gøre mest for din hjemmeside.

  • Skriv masser af tekst: Tests viser at gennemsnittet for sider, der ligger nr. 1 på Google har op mod 1400 ord på siden.
  • Optimer billederne på siden: Dette indbefatter både at minimere billederne så de størrelsesmæssigt ikke fylder så meget, og indsæt ALT tekst til alle dine billeder.
  • Hastighedsoptimering af din hjemmeside: Check at der ikke er noget der forsager at siden loader for langsomt.

Stærke links giver resultater

Hvis man vil nå til tops på et søgeord med hård konkurrence, så kommer man ikke udenom at ens linkprofil skal stå ekstremt stærkt og ofte vil dette være den helt store faktor, der afgør om du opnår dit mål eller må se dig slået af konkurrenterne.

Relevans og styrke

Der skal skabes stærke links til din side. Disse links skal have relevans for din niche og de skal være stærke. Disse behøver ikke altid begge at blive opfyldt for et givent link: med andre ord vil et link stadig gavne selvom det ikke er specielt stærkt, men ligger indenfor din niche og omvendt vil et stærkt link også gavne selvom dette ikke ligger helt indenfor din branche.

Som med alt andet linkarbejde så gælder at en god variation altid er vigtig. Så supplere altid din linkprofil op med stærke links såvel som svagere links.

Naturlig kadence (Vær tålmodig!)

Når man skaber links, så skal linkene gerne opstå i et naturligt tempo og i en naturlig kadence.

Hvis der lige pludselig laves 20 nye links indtil din hjemmeside, så vil det for Google ikke se naturligt ud og det vil kunne resultere i en straf fra Google. Tro mig, når jeg siger at dette ønsker du ikke.

Helt konkret betyder det altså at man maksimalt skal skabe et vist antal links om måneden. Det præcise antal er svært at sige og der er ikke nogen klare regler for det. Her skal man også tage i betragtning hvor stærk siden i forvejen er. Prøv dog så vidt muligt at gør det naturligt, således at det for Google ikke er alt for gennemskueligt at du har gang i den helt store linkbuildingkampagne.

Nu er du klar til at overtage Googles topplaceringer

Med disse råd i baghovedet så er du klar til at opnå de attraktive placeringer på Google som giver kunderne og de besøgende. Husk at væbne dig med tålmodighed for det kan være en lang og sej kamp, og selvom man gør sit bedste, kan det stadig være svært og henved umuligt. Intet er dog umuligt, så hvis du sætter et klart mål og har en klar ambition om at nå det, så skal det nok lykkedes at komme derop!

1 svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *