Derfor skal du kommentere på blogs

De seneste år har måden vi blogger på ændret sig. Eller det er faktisk mest dialogen om blogindlæg der har ændret sig, og flyttet sig væk fra bloggen. Dette indlæg skal dog handle om hvorfor det stadig er en god ide at kommentere på blogs.

Tidligere tendenser med blog kommentarer

Siden jeg startede med at blogge i 2009 er der sket meget med den måde dialogen foregår på i forhold til blogindlæg.

Dengang fik jeg (og de fleste andre) nyheden om nye spændende blogindlæg via RSS feeds, hjemmesiden anyhed.dk og sidst med ikke mindst fra Twitter.

Det var mine kilder til ny viden dengang, og her jeg kunne finde alle de interessante blogindlæg om de emner jeg interesserede mig for.

Og når der var et rigtig god blogindlæg, som jeg enten selv havde udgivet, eller læste hos andre, var der altid godt gang i kommentarsporet til indlægget. Og sådan var det generelle billede som jeg husker det. I hvert fald inden for mange internet relaterede emner.

Nuværende tendenser med blog kommentarer

I dag markedsføres blogindlæg i langt større stil via flere kilder, men den helt store forskel på blogging, tidligere og i dag, er at der stort set ikke er noget dialog på selve bloggen længere.

Dialogen er der stadig, men den foregår et andet sted. Det er de sociale medier der har overtaget. Inden for internet relaterede emner er det især Google+ der har overtaget dialogen fra selve bloggen. Det er der som sådan ikke noget galt i, da de sociale medier i høj grad er gode til networking, personlig branding og meget andet.

Der er nok flere grunde til at det er blevet sådan. Én af dem er nok at, det med Google+, er blevet tilladt at skrive meget, så du ikke kun er begrænset til 140 tegn, som på Twitter.

En anden grund er måske også muligheden for at tagge hinanden i kommentarsporet på sociale medier.

Men det er faktisk ikke klogt ikke at kommentere på blogs. Læs videre og find ud af hvorfor!

Du skal stadig kommentere på blogs!

Det er en ordre! Nej, ved du hvad? Det må du faktisk helt selv bestemme. :-)

Men der er faktisk mange gode grunde til at kommentere på blogs:

  • Dialogen på sociale medier, er hurtigt overstået og (som regel) glemt og gemt væk inden for få dage, og derefter er du ikke synlig længere.
  • Med en blog kommentar er er du synlig til evig tid. Hver gang der kommer nogle mennesker forbi indlægget. Og på en blog kan det både ske via Google søgninger, nyhedsbreve, nye delinger på sociale medier og meget mere.
  • Du får et link til din hjemmeside, webshop eller blog, når du kommenterer på andres blogs. Det er ofte et nofollow links, men det kan stadig give dig trafik, og tæller med som en del af en god linkprofil.
  • Du brander dig selv og din virksomhed mere permanent hvis du kan lave gode kommentarer på andres blogs.
  • Du opnår (sandsynligvis) mere goodwill hos den blogger du har lagt en god kommentar hos, hvis det er på bloggen frem for på de sociale medier. Gode kommentarer gør tit selve blogindlægget bedre, og giver også dig selv eller bloggeren endnu en mulighed for at markedsføre blog indlægget, hvis der pludselig er kommet en kommentar der er guld værd.
Dialogen er der også i dag, men mest på sociale medier

5-10 minutter brugt på en god blog kommentar, kan give dig valuta i årevis!

For at opsummere, så er der altså pænt mange fordele ved at skrive en kommentar på andre blogs.

Måske især dem som du ved kommer til at få en masse trafik. Du kan jo tjekke hvor mange søgninger der er pr. måned, på det søgeord eller den sætning som indlægget er optimeret til. Hvis indlægget ligger i top 10 på en Google søgning, så har det nok en del besøgende. Tror du at du kan få en lille bid af kagen ved blot at smide en god og værdifuld kommentar? Jep! Det kan du.

Derudover får du vist flag, og branded dig selv som en dygtig og hjælpsom person, og du får udvidet dit netværk, samt skabt en god forbindelse til bloggeren.

Det er altså tit “arbejdet” værd at overveje om du kan bidrage med noget som kommentar på et blogindlæg.

På denne blog har jeg et par indlæg der har trukket tusindvis af besøgende gennem en årrække, og dem der har lavet gode kommentarer til disse indlæg, har jeg sendt en del trafik videre til. Det eneste det krævede for dem var en god, konstruktiv og værdifuld kommentar på min blog. De, kan du høste frugten af i årevis.

Jeg indrømmer gerne at jeg selv tit glemmer ovenstående råd, men nu kan jeg selv blive mindet om det af og til, og jeg håber jeg har fået ændret dit mindset en smule med hensyn til at kommentere på blogs?

I øvrigt så er det ikke dårligt at kommentere på de sociale medier. En kombination af en blog kommentar OG deltagelse i dialogen på de sociale medier, må være det bedste du kan opnå.

Hvis du endnu ikke blogger, men godt kunne tænke dig at komme i gang, så kan du evt. læse dette indlæg om at starte en blog.

Hvad mener du?

Er du enig i mine påstande i dette indlæg? Kommenterer du stadig på blogs, eller er dialogen for din blog og din egen aktivitet på internettet flyttet fuldstændigt til de sociale medier? Smid gerne en kommentar og bidrag til dialogen. Du bestemmer selv hvor! :-)

29 replies
  1. Erik Pilgaard Hejlskov
    Erik Pilgaard Hejlskov siger:

    God pointer Henrik, og helt enig

    En anden fordel ved gode kommentarer på en blog er den goodwill man får hos skribenten. Som forfatter til et blogindlæg, så kan det pine en, hvis alle kommentarer kommer på de sociale medier, og man ingen kommentarer får på bloggen. Derfor er det et plus i bogen hos forfatteren, hvis man kan bidrage med nogle gode kommentarer på selve indlægget.

    Svar
  2. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Mange tak Erik, og jeg er helt enig. Det er også det jeg forsøger at sige i mit sidste punkt i artiklen i afsnittet med gode grunde til hvorfor du skal kommentere. Du fik det dog nok forklaret lidt bedre. :-)

    Svar
  3. Mads Gorm Larsen
    Mads Gorm Larsen siger:

    Man skulle være et skarn, hvis man ikke lagde en kommentar på det her indlæg. Jeg tænker, at du får sagt det perfekt her, “Derudover får du vist flag, og branded dig selv som en dygtig og hjælpsom person, og du får udvidet dit netværk.”. Det gælder ikke bare kommentarer på en blog, men også at svare på spørgsmål i et fagligt fora.

    Svar
  4. Helene Rosendahl Hillersdal
    Helene Rosendahl Hillersdal siger:

    Jeg er HELT enig i det du skriver i dit indlæg. Det er så fedt, når et blogindlæg bliver kommenteret af læserne. Jeg kan jo selvfølgelig godt se på statestikken, hvor mange der læser det, og hvor mange der liker og deler.
    Alligevel får indlægget mere liv, når nogen kommenterer, men jeg erfarer også, at det er super svært at få nogen til det i dag. :-)
    Tænker også at det faktisk kun er via de sociale medier, at folk bliver opmærksomme på blogindlægget.
    Din pointe med selv at få trafik, svarer præcis til det min Mentor talte om, så det er ogå noget, jeg vil være mere opmærksom på fremover :-)

    Svar
  5. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    I først omgang er det måske “kun” via de sociale medier at et blogindlæg bliver synligt, men senere i dets levetis kan der jo være hundrede- eller tusindvis af mennesker der finder netop dette indlæg, f.eks. via en Google søgning. Og hvis du kan få del i denne trafik ved at have lagt en guld kommentar til indlægget, så er det jo ret fedt.

    Og for blogejeren giver en super god kommentar til sit blogindlæg, ham/hende en god mulighed for at markedsføre sit indlæg igen (eller senere) med henblik på den gode kommentar der er kommet. På den måde vinder alle på det og har interesse i at give indlægget endnu en tur i den sociale delingsmølle :-)

    Tak for kommentaren Helle. Det er fedt at se at jeg ikke står alene med den holdning :-)

    Svar
  6. Kasper Bergholt
    Kasper Bergholt siger:

    Hejsa!

    100% enig. I gamle dage oplevede jeg helt op til 90 kommentarer på ting og sager, jeg skrev på min madblog. Det ga’ et rigtigt fint videnskatalog for nye læsere, der ville i gang med fx langtidsstegning.

    I dag modtager jeg mest linkfiskerkommentarer, fordi jeg kører uden no-follow-attribut.

    Og ja, det ser ud til at dialogen foregår andre steder, mest på Facebook for mit vedkommende. Og det indhold er ikke synderligt søgbart, må man sige.

    Eget indhold på egne platform gi’r go’ mening, men jeg tror, slaget er tabt. Desværre.

    Den seneste kommentar. jeg har skrevet til en blogpost, er her:
    http://spacey.dk/hosting-nemt-slemt-og-skaevt/

    Desværre har skribenten ikke haft tid til at svare. Eller ikke set kommentarer. Men det gør, at jeg ikke har den store lyst til at (forsøge) at gå i dialog på den platform i fremtiden.

    Alt godt & go’ weekend til jer alle,

    Kasper

    Svar
  7. Lisbeth Scharling AKA WEBwoman
    Lisbeth Scharling AKA WEBwoman siger:

    Jeg er helt enig med dig i, at det kan være en fordel at kommentere på andres blogs.

    Om du så selv skal åbne for kommentarer på egen blog afhænger af mange ting. Adskillige har slået kommentar-funktionen fra. Seth Godin har vist aldrig haft kommentarmuligheden overhovedet på sin blog.
    Jeg har selv, for et par år siden er det vist, slået bloggens indbyggede kommentarfunktion fra og erstattet den med Facebooks-kommentar-system. Det fungerer fremragende for mig.

    Faktisk vil jeg mene, at jeg på den måde slår to fluer med et smæk.

    Jeg får kommentarer, der ligger på min blog – men mine indlæg når samtidig ud over rampen, fordi kommentarerne samtidig spredes via FB og dem, der kommenterer.

    Der er et gammelt eksempel på effekten at se på dette blogindlæg, som er læst af over 100.000 mennesker – og kommenteret af en del via FB’s kommentar-funktion, der ses i bunden af indlægget.

    http://webwoman.dk/hop-ikke-pa-kaedebreve-pa-facebook/

    Svar
  8. Mette fra Blogvison.dk
    Mette fra Blogvison.dk siger:

    Ihh hvor er jeg enig… Jeg elsker at få kommentarer på min blog, og kan godt mærke at der er sket en stor ændring fra jeg startede min første blogspot-blog til nu. I sær for et par år siden var der vild panik på bloggene fordi kommentarerne udeblev… nu tror jeg alle har affundet dig med det og endda fundet sig godt til rette på de sociale medier.
    Men en kommentar direkte på blogindlægget varmer altså lige så meget som at få et rigtig poskort i postkassen (den der metaldims der står ude ved vejen :D )
    Men netop fordi det er så hyggeligt med kommentarer (host host og fordi jeg kan se at det giver besøgende), så kan jeg rigtig godt lide at kommentere på andres blogs.. og man kan faktisk mærke hvor glade bloggerne bliver over at få en kommentar.

    Som et lille tillæg til dit fif med at søge på google om en blog ligger i top 10. Så vil jeg tilføje https://socialcrawlytics.com/
    Den er simpelthen genial! Indtast URL’en på en blog og når scanningen er færdig, så har du en liste over hvilke indlæg på bloggen der er blevet delt flest gange på de sociale medier. -og på hvilke medier.
    Sandsynligheden for at de indlæg der ligger øverst på listen, stadig bliver delt er ret stor.
    Så er det jo bare at gå i gang fra en ende af med at læse og kommentere.

    Svar
  9. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    @Kasper
    Der tegner sig et klart billede af at dialogen foregår andre steder, men om slaget er tabt ved jeg nu ikke. Som enkeltperson kan du jo altid vælge at komme med dine guldkorn i en blog kommentar, fremfor på de sociale medier, sådan så den også er synlig for alle de andre der med tidne finder frem til det pågældende indlæg – f.eks. via en Google søgning. Så kan du jo ene og alene høste anerkendelsen og eksponeringen i kommentarsporet. :-)

    @Lisbeth
    Slet ikke at have en kommentarmulighed på en blog giver slet ikke nogen mening for mig.

    Jeg kan dog sagtens se fordelene i at bruge Facebook kommentarer på en blog, men for mit vedkommende, så ser jeg bare flere ulemper.

    For det første, så ejer du ikke dine kommentarer, som du har fået på baggrund af dit blogindlæg. Det gør Facebook. Og hvad sker der hvis du en dag laver en bommert, og din Facebook side, eller profil, bliver lukket eller hacket.

    Derudover så er disse kommentarer ikke specielt søgbare, som Kasper også er inde på. At det så kan give en ekstra eksponering på Facebook opvejer ikke ulemperne for mit vedkommende. Men det gør det måske for andre.

    Du har jo opnået fin succes med det, og respekt for det. :-)

    God weekend herfra til alle. :-)

    Svar
  10. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Fremragende tip Mette, og dejligt at jeg ikke er alene med disse holdninger. :-)

    Jeg kendte slet ikke den side du nævner men den skal jeg have tjekket ud. For så kan der jo ligefrem gå sport i at finde populære indlæg, og hvis man så der kan komme med en super god kommentar, så brander mig sig selv godt, får trafik samt masser af god karma :-)

    Svar
  11. Johnny Speiermann
    Johnny Speiermann siger:

    Jeg tror, at den svindende mængde af kommentarer skyldes flere ting. Jer er helt enig i, at diskussionerne har spredt sig over flere platforme, men umiddelbart er der også færre diskussioner.

    For x år siden, var der mange, der skrev blogindlæg om “jeg har fundet dette værktøj” og lignende artikler. Det foregår nu mere som Google+-indlæg.

    Så er der kommet flere portaler som marketers.dk og andre, hvor mange af os finder viden i stedet for at følge med på 100+ blogge, hvor man så ofte smed en kommentar.

    Og så har mange blogindlæg skiftet karakter. Mange blogindlæg er nu mere velresearchede artikler, hvor forfatteren kommer med veldokumenterede test og opdagelser. Det giver ofte gode og lærerige blogindlæg, som forfatteren først og fremmest skriver for at vise, at vedkommende ved en masse om lige præcis det emne. Men det gør til gengæld, at man som læser blot kan konstatere, at det var interessant og lærerigt, og så står man der med en kommentar i stil med “Fed artikel”, og det gider man så alligevel ikke at skrive. Hvis man som forfatter gerne vil have mange kommentarer, så skal man nok (som i tilfældet med denne artikel) mere lægge op til diskussion og mindre komme med forkromede løsninger, hvor læserne ikke kan bidrage med nyt.

    Svar
  12. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Gode pointer Johnny! Du har nok ret i at mængden af diskussioner er blevet mindre, men det ændrer jo ikke på at det stadig kan være meget værdifuldt at kommentere på andre blogs. Og det gør jo bare “konkurrencen” mindre når der ikke er så mange der gør det mere.

    Men diskussionen bliver naturligvis dårligere – eller måske ikke eksisterende. Og som du selv siger, så kommer det også meget an på om der i indlægget bliver lagt op til diskussion, hvilket nok også sker sjældent.

    Tak for dine input. :-)

    @Mette
    Tak for link til video. Den vil jeg bestemt tjekke ud. :-)

    Svar
  13. Søren Hansen
    Søren Hansen siger:

    Hej Henrik

    Ja, de sociale medier er blevet en tidsrøver, der har flyttet fokus væk fra bloggene. Det er som du selv siger ikke så godt. Men kan det ikke også være fordi at der på et tidspunkt kom en del “splogs”, som der ikke er nogen, der vil skrive en kommentar på?
    Men efter at have læst denne artikel, som du her har skrevet vil jeg fremover ændre strategi og kommenterer mere end jeg har gjort.
    Som Johnny er inde på må det jo også være op til forfatteren at inspirerer til en debat om emnet i artiklen.

    Mvh. Søren

    Svar
  14. Kent
    Kent siger:

    Hej Henrik,
    Super godt indlæg og jeg kunne ikke være enig med dig :)

    Det som “piner” mig mest ved de sociale medier er, lige netop som du også er inde på, at inden for kort tid er det glemt og overdynget af mere eller mindre ligegyldige indlæg, spil-anmodninger, tillykker, osv.

    Jeg synes altid at en personlig legeplads i form af en blog, webshop, eller noget helt 3. er at foretrække fremfor sociale medier, ikke at vi kommer udenom den, det tror jeg bestemt ikke. Men det giver bare ikke samme følelse for mig, af hvem der står bag et givent indlæg.

    Jeg mener også det var @Johnny der lidt længere oppe i tråden nævnte noget omkring at samlingen af viden er mere oppe i tiden, fx. videns-sites som Wikigento (for Magento) eller Marketers (for affiliate) og dermed flytter vi de personlige individer til et sted, og vi som publikum behøver kun at gå et sted hen for at få den viden, som vi før skabte via forskellige blogs og deres indlæg, og derved er vi lidt i samme båd som den lokale købmand vs. Bilka-centrerne, vi bliver overrumplet hvis vi “kun” leverer det som de andre også gør.

    En mulig løsning må være at kunne levere noget unikt som er åbent for forslag og forbedringer :)

    Det var lige et par tanker herfra.

    /Kent

    Svar
  15. Simon Juhl
    Simon Juhl siger:

    Rigtigt godt indlæg og du har totalt ret. Der er faktisk generelt for tiden ikke meget at hente i kommentar sporene mere, hvilket som du nok skriver skyldes at diskutioner nu er flyttet mere over på de sociale platforme desværre.

    Trods nogle af de andre her nævner facebooks eget plugin som en god kommentar mulighed er det nu ikke noget der trigger mig særlig meget. Synes også det er klart bedre for blog ejer selv at hoste indholdet, så det på den måde til hver en tid bliver og giver værdi til blog indlægget.

    Svar
  16. Christoffer
    Christoffer siger:

    Et super godt indlæg, som giver lidt stof til eftertanke. En anden mulighed for indirekte, at kommentere på blogs er, at linke til indlæg. Du beskrev det selv i et andet indlæg, som jeg læste tidligere i dag (fra år 2010) – omhandlende muligheden for, at man kan få gode links fra andre bloggere, foraer etc…

    I denne sammenhæng kan det betale sig, da der ofte gives et pingback link fra bloggen man linker til – fra sin egen blog.

    Så kommenter på selve bloggen i kommentarfeltet ELLER link til et blogindlæg du finder aktuelt; når du skriver et indlæg om et lignende emne. Go’ karma hele vejen rundt :-))

    Svar
  17. HVI
    HVI siger:

    Hey,

    Det er et godt blogindlæg. Jeg sidder selv om laver hjemmeside for HornskovVindberg Inkasso (HVI) lige nu, og jeg kunne ikke lade være med at lave en kommentar til en blog om at lave kommentarer til blogs :p

    – Morten, HVI

    Svar
  18. Bjarke Klüwer
    Bjarke Klüwer siger:

    Det er rigtig mange gode pointer.

    Jeg vil dog også gerne opfordre til, at man som blogindehaver også tager sig tid til samtalen i kommentarsporet. For det er ikke særlig spændende, eller kostruktivt ift. til fremtidige kommentarer på nye indlæg, at se et kommentarspor der blot indeholder en-vejskommunikation fra kommentatorer uden respons fra forfatteren til indlægget.

    Jeg kan dog se, at det på ingen måde er et problem i dette kommentarspor. God stil, Henrik! :)

    Svar
  19. Christian
    Christian siger:

    Rigtig fint indlæg, som giver stof til eftertanke. Det er egentlig utroligt at tænke tilbage på, hvor meget blogverdenen har ændret sig de seneste par år.

    Svar
  20. Kirsten
    Kirsten siger:

    Det store problem med kommentarer er, at på de fleste websider skal de gå gennem moderation. Det tager tid til at skrive en kommentar, og du har rigtig lyst til at tage del i debatten og reagere på artiklen, og bagefter ser det ud, at din kommentar aldrig vil blive synlig. Det angår ikke blot kommentarer for linkbuilding.

    Svar
  21. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Det er jeg faktisk ikke uenig i, men moderation er desværre en nødvendighed med de store mængder kommentarspam der kommer.

    Hvis nu en blog får tonsvis af kommentarer er det nok heller ikke et stort problem, da blogejeren vil være mere opmærksom på at få godkendt kommentarerne. Derudover kan dem der ER blevet godkendt én gang, jo sættes til ikke at skulle modereres mere.

    Svar
  22. Jesper
    Jesper siger:

    Hejsa.

    Er meget af det med at kommentere på blogs ikke rykket over på Facebook eller Instagram kommentarfeltet? Synes der er meget langt mellem en dansk kommentar under et blog indlæg. Så her får du lige min, så vi kan indhente lidt :-).

    Svar
  23. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Jesper
    Jo det er det uden tvivl – og de få kommentarer der kommer efterhånden (i hvert fald den tynde af slagsen) handler udelukkende om kommentarspam eller kommentarlinks :-)

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *