Markedsføring af blog og fastholdelse af debat
Når du udgiver et blogindlæg, hvad gør du så som det næste? Hvis ikke du gør andet end at holde øje med de kommentarer, der måske kommer ind, så læs resten af dette indlæg. Måske er der er par tips til den øvede blogger også. :-)
Sådan markedsfører du dine blogindlæg
Lige meget om du har en webshop, en almindelig hjemmeside eller en blog, gælder det om at tiltrække relevant trafik til din side og få dine besøgende til at gøre det du forventer de skal gøre. Derfor skal dine blogindlæg markedsføres for at tiltrække relevante besøgende.
Markedsføring af blogindlæg kan ske på mange måder, men det der har virket for mig, siden jeg startede med at blogge i sommeren 2009, er følgende metoder:
- Twitter: Hvis du er fast læser her, så ved du at jeg er vild med Twitter og hvis du følger mig på Twitter ved du også at jeg promoverer mine egne og andres indlæg via Twitter. Det virker fantastisk godt.
- Facebook: Har du en personlig profil eller en fanside på Facebook, så promover dine blogindlæg der også. Sandsynligheden for at det er de samme mennesker der bruger Twitter og Facebook er efter min mening ikke så stor. Sådan er det i hvert fald ikke hos mig. Så her har du mulighed for at nå ud til nogle andre mennesker end dem du rammer med Twitter. Kan du få nye læsere på din blog via Facebook, hvorfor så ikke benytte sig af det? Den tid det tager at smide et link til dit seneste blogindlæg på Facebook er godt givet ud i forhold til hvad du kan få igen. Denne proces kan automatiseres ved hjælp at et plugin. Jeg gør det selv lige nu på denne måde, endda selvom jeg ikke er i tvivl om at en skræddersyet teaser ALTID er bedre end en der er automatiseret.
- Forums: Hvis du er iværksætter kender du sikkert Amino. Har du tænkt på at du også her kan eksponere dine blogindlæg? Jeg er i perioder aktiv på Amino, og hvis jeg falder over et spørgsmål eller en diskussion, jeg kan svare på ved at linke til et af mine tidligere blogindlæg, gør jeg da det. Det giver både mulighed for at få et godt link til din blog, men også nogle nye potentielle læsere. Især hvis dit link løser deres aktuelle problem selvfølgelig. Denne strategi kan du overføre til samtlige forums du er aktive på. Du kan også overveje at lave små specifikke blogindlæg, som udelukkende er beregnet til at linke til fra forskellige debatforums du er aktive i. Ideen er rigtig god. Den fik jeg via Twitter fra @frankhmadsen i dette indlæg: SEO for begyndere.
- Amino Buzz: Dette er en service der hvor du kan oprette en nyhed, og hvis brugerne på Amino finder den god nok, så når den forsiden, og for endnu mere eksponering. Amino Buzz er bestemt værd at overveje.
- LinkedIn: Endnu et social netværk. Mange betegner den som en slags professionel adressebog, men det er meget mere end det. Det er blot endnu et sted du kan markedsføre dig selv og dine blogindlæg.
- Google+: Nyeste skud på stammen er Google+. Det kan måske bedst beskrives som en mellemting mellem Facebook og Twitter. I hvert fald er det endnu et sted hvor du kan markedsføre dine blogindlæg. Du finder i øvrigt mig på Google+ her.
Facebook, LinkedIn, Google+ og især Twitter giver dig eksponering med det samme. Og er der noget at hente for dine læsere i dine blogindlæg vil du også kunne nyde godt af den virale effekt med disse medier i form af Retweets på Twitter og “synes godt om” og kommentarer på Facebook og LinkedIn, samt delinger og plusser på Google+. Jeg bruger disse 4 eksponeringsmetoder hver gang der er nyt på bloggen. Det giver mig typisk et boost i trafik på selve dagen og måske en smule næste dag også.
Amino Buzz kan give dig trafik i længere tid, hvis du når forsiden. Fra indlægget når forsiden til det er væk igen (skubbet væk at nyere indlæg der når forsiden), kan der sagtens gå en noget tid. Du kan dermed få gode relevante besøg fra Amino i et godt stykke tid.
Perioden varierer dog meget og der er nok også flere andre faktorer der spiller ind her. Bl.a. hvor god du er til at skrive teasere som appellerer til klik. Amino Buzz bruger jeg kun når jeg vurderer der er guldkorn nok til at det har værdi for læserne af Amino.
Eksponeringen i forums kan give mere langsigtet trafik. Jeg bruger igen Amino som eksempel: Amino har masser af brugere. I forums er det faktisk sjældent man behøver at stille et spørgsmål. I setdet for søger man efter andre tråde hvor spørgsmålet allerede er blevet stillet. Og hvis det er tilfældet findes svaret måske i den tråd hvor du har lavet et link til dit indlæg. Måske findes svaret endda i dit link i forumet.
Kan du se ideen? I forhold til Amino har jeg også oplevet at mange tråde ligger ret godt placeret i søgemaskinerne. Så de brugere der søger på Google og havner på Amino, har du altså også mulighed for at påvirke i din retning.
Giv dine gode gamle indlæg en ekstra tur i møllen!
Selvom et indlæg eller en artikel er gammel, kan den jo sagtens være lige så aktuel og relevant som da du udgav den.
Og hvorfor ikke markedsføre den igen? Der er faktisk mange gode grunde til at gøre det.
Markedsfør dine gamle indlæg på de sociale medier via en af ovenstående metoder, hvis du mener det er relevant.
Herunder kan du se nogle gode grunde markedsføre gamle blogindlæg:
- Opdater indlægget med ny eller opdateret viden og fortæl verden om det!
- Ofte er der meget guld at hente i kommentarerne. Markedsfør dit indlæg og henled opmærksomheden til den gode kommentar. Og nævn gerne personen der har kommenteret på din blog, når du markedsfører indlægget igen. Så er der nemlig en chance for at han/hun også deler indlægget for dig og spreder budskabet.
- Du må gerne opfordre folk til at deltage i dialogen, svare på spørgsmål stillet i kommentarerne eller deltage i en debat en kommentar har skabt.
- Hvis nogen stiller et spørgsmål i et forum eller på de sociale medier, som dit blogindlæg eller artikel kan svare på, så skriv en kort teaser og smid dem et link.
Gamle indlæg har det med at gå i glemmebogen på en blog, og blive skubbet ud af top 10 via nyere indlæg.
Det er jo lidt synd, at guldet kun findes nemt når du markedsfører det eller via google søgninger.
Derfor kan du også overveje at markedsføre dine gode gamle indlæg bedre internt på din blog.
På denne blog har jeg forsøgt at linke internt til de bedste indlæg så meget som muligt. Det fungerer rigtig godt både for brugere og søgemaskiner.
Det vil give dine besøgende endnu en god mulighed for at finde de gode gamle indlæg, samt være med til at styrke din interne linkstruktur.
Du kan også ved afslutningen af hver år lave et statusindlæg, som f.eks. hedder “de bedste indlæg fra 20xx”, hvor du fortæller om året der gik, dine forventninger til det nye år, og med links til de bedste indlæg fra året der gik.
Sådan holder du gang i debatten på din blog
Når du har markedsført dit blogindlæg skulle der gerne falde nogle kommentarer og herefter må dit mål være at holde gang i debatten ikke?
Her kan du gøre en del ting for at få gang i kommenteringen. Jeg prøver at efterleve følgende regler når jeg udgiver et indlæg:
- Jeg prøver som regel i de sidste par linjer af indlæget at opfordre læseren (dig) til at kommentere. Enten via noget ala “Fik du noget ud af indlægget?” eller “Er du enig eller uenig?” eller “Hvad er dine erfaringer med…?“. På den måde spørger jeg efter læsernes input. Det er noget jeg stadig arbejder med, men jeg kan se det virker, da mine læserne tit svarer direkte på det jeg afsluttende har spurgt dem om.
- Jeg forsøger at udgive mine indlæg på tidspunkter hvor jeg efterfølgende sidder ved skærmen klar til at godkende kommentarer fra mennesker der ikke har kommenteret før, eller som er røget ind som spamkommentarer. Hvis folk skal vente, er der risiko for at de ikke kommer igen og at dialogen dør.
- Jeg har sat dofollow på kommentarerne på bloggen. På den måde får dem der kommenterer lidt link juice via deres webadresse. Det øger kommentarlysten hos mange.
- Jeg forsøger altid at svare hurtigt på kommentaren hvis det kræves for den videre dialog.
- Jeg har gjort det muligt for mine læsere at tilmelde sig kommentarerne via RSS feed nederst i hvert indlæg. På den måde kan dem der foretrækker det, abonnere på kommentarerne i deres ynglings RSS læser. Dette er i øvrigt standard funktionalitet i Wordpress.
- Jeg har gjort det muligt for mine læsere at få en email, når der kommer nye kommentarer til indlægget. Det er efter min mening meget vigtig i forhold til at holde gang i dialogen. Især hvis der er 2 eller flere personer der argumenterer mod/med hinanden. På den måde kan de hver især se, hvornår der igen er sket noget på bloggen. Alternativt skal de hele tiden “holde øje” med indlægget og dermed er sandsynligheden for en død dialog også større.
- I de senere år er tendensen lidt at der kommer færre og færre kommentarer på blogs, da aktiviteten nu foregår direkte på de sociale medier. Dette kan du måske ændre ved at få nogen du kender til at smide den første kommentar på bloggen. Send en mail til dem og bed om en kommentar. Det kan måske sætte gang i kommentarerne på bloggen.
Kommentér mere på blogs
Selvom det der med at kommentere på blogs ikke er så “moderne” mere så vil jeg alligevel give dig nogle gode grunde til at gøre det. Det kan der nemlig være flere gode grunde til.
Hvis du kommenterer på en blog, så får du mulighed for at angive et link til din hjemmeside, som en del af dit opslag, og det giver dig eksponering samt en evig potentiel trafikkilde til din hjemmeside fra den blog, hvor du har lagt en kommentar.
Du bør ikke gå så meget op i om dit link er dofollow eller nofollow, men du bør tænke på at give et så godt bidrag til debatten som muligt. Smider du kommentaren på de sociale medier, så er de kun noget værd i en kort periode, hvor du på en blog vil ligge der for evigt (eller så længe som bloggen eksisterer).
De gode blogindlæg ,bliver med stor sandsynlighed fundet via en masse Google søgninger, og hvis du har lagt en kommentar, så gør du opmærksom på dig selv hver gang nogen kommer forbi og læser indlægget – og du får sikkert også jævnligt trafik fordi folk klikker på dit link for at se hvem du er.
Jeg har selv oprettet et personligt domæne som jeg altid benytter som link, når jeg kommenterer på blogs. På den hjemmeside fortæller jeg om hvem jeg er, hvad jeg kan, og hvad jeg arbejder med. Og så gør jeg naturligvis opmærksom på, hvor folk ellers kan forbindes med mig på sociale medier. Så at gøre det på denne måde kan nemt styrke dit personlige brand, skaffe trafik, samt øge og styrke dit online netværk.
Det var mine råd. Håber du kunne bruge det. Til sidst håber jeg du vil dele lidt ud af dine egne erfaringer med blogging. Derfor har jeg 2 spørgsmål til dig til sidst:
Hvordan markedsfører du dine blogindlæg? Og hvordan holder du gang i debatten på din blog?
Hej Henrik
Helt suverænt indlæg. Er godt klar over flere af tingene, men det er virkelig fedt med en sådan guide, når nu man selv er ved at “rende” en blog i gang.
Hej Hasse.
Tak for det. Godt det kan bruges.
Og god fornøjelse med din nye blog :-)
Takker og godt at se, at du holder hvad du lover, om at godkende kommentar hurtigt ,-)
Nogle timer efter udgivelsen forsøger jeg altid at “være klar” til at godkende. Det afhænger også lidt af hvornår på døgnet indlægget publiceres, men man kan jo ikke være online 24 timer i døgnet. :-)
Alternativet er jo så ikke at have den godkendelsesprocedure på sin blog. Jeg ved der er nogen der mener at det hæmmer debatten at kommentarer først skal godkendes første gang. På den anden side er der mange der kæmper med spam, så indtil videre har jeg valgt at beholde godkendelsesproceduren.
Men det er kun første gang man kommenterer her man skal godkendes. :-)
Super indlæg – som jeg havde glædet mig til at skrive ;) Du kommer godt rundt om de mange muligheder der er – det er bare fantastisk med alle de platforme.
Tak for henvisningen. Den er jeg rigtig glad for.
Potter
Mange tak. Kender godt følelsen når man har en kladde liggende og der så er en anden der kommer én i forkøbet. :-)
Er der slet ikke nogle gode muligheder for eksponering jeg ikke har tænkt på?
Super godt indlæg, jeg kan støtte op omkring dem og bekræfte de også virker på min blog.
Morten
Hej Henrik,
Super indlæg. Du kommer godt omkring og får det meste med.
I den mere passive ende af skalaen kan tilføjes blog aggregators som overskrift.dk, blogbot.dk osv.
Skriver man om alment populære emner og har nogle frække overskrifter, kan man godt tiltrække en sjat besøgende derfra.
I nogenlunde samme genre er backlinks fra de aviser, der linker tilbage til bloggere, der omtaler deres artikler. Der har jeg (med en helt anden type blog, jeg testede) prøvet at tiltrække hundredevis af besøgende på kort tid ved at linke til en breaking news-artikel.
@Morten
Mange tak :-)
@Frank
Jeg havde helt glemt sider som overskrift.dk, blogbot.dk osv. De er helt klart værd at tage med. Hvem er det nu der har lavet en fin guide til hvordan man sætter det op i Wordpress?
Jeg mener at kunne huske at jeg satte det op på denne blog ud fra en guide et sted.
Den med aviser vil jeg bestemt også have i baghovedet, tak for dine input.
Hej,
jeg er ny i de kredse her, men lærer lidt hele tiden. Faldt over Franks kommentar om backlinks fra aviser.
Det skal jeg prøve.
I øvrigt tak for et godt indlæg.
Hejsa,
Jeg “retweeter” mine blogindlæg på kommunikationsforum.dk, hvilket giver super god SEO – kan klart anbefales !
Alt det bedste – Bjarke
@Henrik,
Saugstrup har en fin gennemgang her ( http://www.saugstrup.org/ping-blog/ ). Det er nok den, du tænker på.
@Jørgen
Selv tak :-)
@Bjarke
Jeg har tidligere været inde og snuse til kommunikationsforum.dk, men jeg tror jeg vil give det en chance til. Tak for tippet.
@Frank
Lige præcis. Tak for det!
Hej Henrik
Super godt indspark til blog markedsføring. Jeg bruger selv anyhed, twitter (privat og virksomhed), facebook (privat og virksomhed), kommunikationsforum og linkedin. Dog skelner jeg meget til hvad emnet er, da jeg skriver om forskellige ting. Så det er ikke altid det bliver fordelt på alle sites.
Jeg er dog ofte alt for dårlig til at stille spørgsmål til læserne – det skal jeg blive bedre til.
Hvad angår kommentarer så svarer jeg altid rimeligt hurtigt og få godkendt kommentarer – jeg synes dog det er svært at fastholde dialogen.
@Christian Kjær – Hvis du vil fastholde dialogen, så drop godkendelsen af kommentarer og giv din brugere mulighed for at få mail, når der falder en kommentar. Så skal du se løjer.
Blogs hvor mine kommentarer skal godekendes, glemmer jeg. Det er for trægt…. svarer til at chatte via email…..
Potter
@Christian
Kommunikationsforum er der flere der nævner, så det skal jeg have kigget mere på.
Med hensyn til fastholdelse af dialogen, så tror jeg også det kommer meget an på hvilken type blogindlæg der er tale om. Opstiller man f.eks. kun fakta der ikke ligger så meget op til dialog, ja så siger det sig selv at der ikke kommer mange kommentarer. Tager man derimod fat på et emne der ligger op til diskussion (også fra “menig” mand), så har en længere dialog større chance.
@Potter
Jeg kendte godt din holdning godkendelse af kommentarer et andet sted fra (kan ikke huske hvor), men grunden til at jeg på denne blog holder fast i godkendelse af kommentarerne er frygten for “tossede” kommentarer og en masse spam. Jeg ændrer måske mening på et tidspunkt, men indtil videre synes jeg det går ok med kommentarerne her på trods af at jeres første kommentar skal godkendes af mig :-)
@Henrik – men ved at du skal godkende de forskellige kommentarer, så stopper dialogen. Havde Christian fået min respons lige efter den var skrevet af mig, så sad han stadig ved tasterne. Og lur mig om ikke han havde svaret – og så havde jeg nok skrevet igen, som reaktion på min reaktion, med henvisning til….. m.m.
Nu er der gået 19 timer og dialogen kommer nok ikke i gang igen.
Du kunne overveje blot at godkende den første eller de første kommentarer fra en bruger – og derefter lukke på.
Kan du se min pointe?
Venligst
Potter
@Potter
Jep. Jeg kan sagtens se din pointe. Men her på bloggen er det netop “kun” den første kommentar der skal godkendes. Når en bruger først er godkendt skal kommende kommentarer ikke godkendes med mindre brugeren skifter emailadresse (eller hvilken parameter det nu går på).
Endnu bedre kunne jo være hvis der slet ikke skulle godkendes noget som helst, men så er min frygt at der kommer “trælse” kommentarer fra useriøse brugere eller direkte spam kommentarer. Så indtil videre beholder jeg det sådan, men jeg kan jo ændre mening på et tidspunkt. ;-)
Den reelle grund til at Christian ikke har kommenteret, tror jeg er fordi han ikke har sat kryds i “Send mig en mail, når der kommer en ny kommentar”.
Måske kunne min placering af denne funktion også være bedre. Der er mange ting der kunne “konvertere” bedre her på bloggen. Det håber jeg at jeg får tid til at kigge på inden for overskuelig fremtid :-)
Det er en fantastisk glæde for mig at sidde og overvåge jeres fælles bekymring overfor, hvorfor jeg ikke har svaret endnu :-) Men for I ikke får mavesår så skal jeg nok komme med et svar her. Jeg husker altid at sætte kryds i “send mail” for ellers så er det ihvertfald stensikkert at jeg glemmer det – så jag her fået jeres kommentarer og tusind tak for indspark iøvrigt. Jeg kan sagtens følge pointerne både for og imod godkendelse. Jeg går efter udgaven, hvor det er den første kommentar der skal godkendes og derefter så er der frit slag i bolledejen. hvad angår mailudsendelse – ja den skal på og det vil klart hjælpe til at fastholde dialogen.
Jeg vil nu sige at for mit vedkommende, der er chancerne ikke større for at jeg svarer hvis der ikke er godklendelse end hvis der er. Jeg får tingene ind i min mailboks, og jeg er så meget outlook/mail menneske at kommer det først derind så skal jeg nok huske at svare. Jeg undlod at svare igår (jeg så den godt med det samme den kom) fordi jeg lige ville se, hvad der udover indlæggget igår yderligere blev skrevet. Sidst men ikke mindst, så kan jeg godt lide at summe lidt over tingene inden jeg svarer – så derfor er der gået 19 timer og dialogen er bestemt ikke slut endnu for mit vedkommende :-)
Tak endnu engang for indspark!
@Christian
Tak for dit svar :-)
Som jeg tidligere skrev er det også dem godkendelsesmodel jeg lige nu foretrækker og jeg synes også den virker.
Jeg får også tit kommentarer ind i mailboksen fordi jeg har kommenteret på en blog et sted, men det betyder sjældent at jeg farer til tasterne med det samme. Denne email er en vigtig reminder for at jeg har været aktivt deltagende i det pågældende indlæg og at jeg i det mindste bør læse den/de nye kommentarer. Det er dog ikke altid ensbetydende med at der kommer et svar fra mig med det samme. Det kommer an på rigtig mange ting.
1. Hvor relevant er det for mig (og dialogen) at jeg svarer.
2. Hvor travlt jeg har i øjeblikket
3. Opdager jeg i det hele taget emailen. Der er trods alt også tidspunkter hvor jeg ikke er online ;-)
Og så videre og så videre.
Er meget enig i af dialogen ikke nødvendigvis stopper fordi der er gået et stykke tid, men at det mere handler om hvorvidt dem der har deltaget modtager “nu er der sket nyt” mailen og læser den på et tidspunkt når det passer dem.
Dette indlæg beviser jo også meget godt at dialogen kan fortsætte selvom tråden er nogle dage gammel :-)
Rigtig godt blogindlæg Henrik – yderst brugbar for en newling som mig selv :) Satser stærkt på at komme igang med Twitter til februar – nu kan jeg vidst ikke rigtigt se mig fri længere :)
@Michael
Mange tak for det. Ja du må se og komme på Twitter. Det kan kun gå for langsomt!
Og i mig har du i øvrigt din første trofaste follower :-)
@Henrik – Det lyder godt – skal nok skynde mig ;)
Faktisk et rigtig godt indlæg. Det jo ikke fordi vi ikke ved det, men meget motivende.. Jeg har da godt nok både twitter og facebook profil. Og har da også twittet en enkelt gang eller to. Men det er nok lige så meget det at blive ved. At fastholde et nyhedsflow. Det jo et fuldtidsjob. :)
@Daniel
Tak for det.
Ingen tvivl om at det kræver tid både at skrive, markedsføre og holde gang i debatten på sine blogindlæg, men det er det hele værd og giver helt sikkert en masse at gøre lidt ud af alle 3 områder.
@Jacob
Mange tak for det.
Jeg er enig i alt hvad du skriver, måske med undtagelse af at alle kommentarer skal godkendes uden filter. Lige nu kører jeg med godkendelse første gang. Måske ændrer jeg holdning på et tidspunkt, det kan jeg ikke udelukke.
Siden dette indlæg blev offentliggjort har jeg også eksperimenteret med at give mine læsere mulighed for at “holde øje” med kommentarerne. Altså givet dem mulighed for at få en email hver gang der kommer en ny kommentar UDEN de først skal kommentere.
Jeg vil på et tidspunkt komme med et indlæg om det kan betale sig eller ej. Men groft sagt tror jeg nu sagtens det kan betale sig, da indsatsen for at få det implementeret på bloggen er ret lille.
Kanont indlæg!
Ovre på min blog har jeg også tænkt meget over både at tiltrække nye besøgende, men også at fastholde dem.
For at tiltrække besøgende bruger jeg især twitter, anyhed og rss ved nye indlæg. Men jeg har fornyligt også lave mulighed for at man kan få en mail. Selvom Google Reader er et uundværligt værktøj for mig, så er der nok stadig mange som ikke benytter RSS-readers, så derfor tror jeg det er vigtigt at man også kan få en god gammeldags e-mail ved nye indlæg. Min holdning er lidt at man skal være på så mange platforme som overhovedet muligt. Så kan alle være med :)
Med hensyn til kommentarer, så har jeg gjort det samme, nemlig at give mulighed for både at få mails men også via et rss-feed hvis man foretrækker det. Derudover er jeg også stor modstander af godkendelse af kommentarer. Jeg synes simpelthen ikke det er fair at andre skal bøde for at der findes folk som spammer. Det må være mit problem som blog-ejer at rydde op i det, men det skal ikke være en last for de personer som gerne vil diskutere på bloggen. Uanset hvor hurtig man er til at godkende, så er det bare mere brugervenligt at man som bruger kan se at kommentaren er modtaget og kan ses på siden med det samme.
Og så skal der selvfølgelig dofollow på alle links, så man giver lidt værdi videre til de personer som er med til at skabe indhold på bloggen. Det er elementært :)
Rigtig god detalje. Det er jo ikke sikkert at man lige har lyst til at være den der starter debatten, men derfor kan man sagtens være interesseret i at følge debatten når den kommer igang. Lidt ligesom “synes godt om…” på facebook.
Med hensyn til godkendelse, så vil jeg hellere bruge den omvendte model, nemlig at jeg som udgangspunkt ikke skal godkende, og så måske vil skifte til det hvis det bliver et problem. Men jeg vil ikke “opfinde” et problem, som måske slet ikke eksisterer og derved skabe et irritations moment for mine læsere. Indtil videre findes der ikke et problem :)
@Jacob
Jeg kan sagtens følge dig, men jeg synes af og til at der netop ER brug for at godkende kommentarerne først.
Se f.eks. bare på Martin Thorborgs seneste podcast på thorborg.tv (som ikke er der mere) om den 18 årige iværksætter, som måske var fup. Her var der masser af kommentarer der aldrig så dagens lys (og som heller ikke skulle). Her havde det ikke været rart uden godkendelse af kommentarer.
Hehe, nu begynder du godt nok at køre det tunge skyts i stilling for at jeg skal give dig ret. Men jeg må sige at det lykkedes :)
Jeg kan godt se at i episoder som den ovre ved Thorborg så er det en fordel at kunne styre debatten lidt for at den ikke løber af sporet. Jeg er ikke jurist, men det lyder lidt på Thorborg som om at han er nødt til at slette de kommentarer der er stærkt injurierende da han på en eller anden måde har ansvaret for det der bliver skrevet på hans blog.
Dog vil jeg sige at det problemer som jeg regner med at få højst er nogen der skriver keyword istedet for deres navn og kun kommenterer for at få et dofollow link. Og dem kan jeg godt bare fjerne hen af vejen. Og hvis jeg skulle løbe ind i at få skrevet et indlæg som ender med at skabe den samme ubehagelige debat som Thorborg, så vil løsningen måske alligevel blive at slettet hele balladen :)
@Jakob.
Ja der var jeg heldig at der lige havde været et konkret tilfælde, som taler lidt for min måde at styre kommentarerne på. :-)
Men som sagt, jeg kan sagtens se din pointe, og det kan sagtens være jeg selv ændre kommentarpolitikken til noget mindre stramt senere. Så længe jeg synes at jeg kan nå at godkende dem der kommenterer første gang hurtigt nok, bliver jeg nok ved med at gøre som jeg gør nu. :-)
Dofollow har jeg i øvrigt på alle kommentarer, og her kunne det måske være smartere med lidt mere stram styring også, så man undgår (eller ikke giver dem hvad de er ude efter) de kommentarer hvor folk skriver søgeord i navnet for at få linkjuice.
Jeg har ikke været ude for det endnu, men jeg regner med at jeg vil starte med at skrive en mail til personen og forklare dem at det ikke er god karma at skrive søgeord istedet for ens rigtige navn og høre om de vil tilkendegive deres navn eller jeg skal slette kommentaren? De skal selvfølgelig lige have en chance for at rette fejlen inden jeg bliver rigtig sur :)
@Jacob
Ja det er også en mulighed :-)
Glimrende indlæg. Tak for tippet med aNyhed – den kendte jeg ikke :o)
Jeg kender de fleste af dine tricks i forvejen, men markedsfører desuden mine blogindlæg via nyhedsbrev, idet nyhedsbrevet fungerer som teaser til blogindlægget. Det er vigtigt, at nyhedsbrevet alene også giver et tip – synes jeg.
En rigtig god opsummering – er delt på min virksomheds Facebook. :)
Mange tak for det Louise :-)
Det er godt nok et lidt ældre indlæg, men fortsat aktuelt!
Jeg har noteret et par stykker af dine punkter :-))
Masser af gode tips, der stadig er aktuelle
Super fedt indlæg, god “mini” guide som jeg stadig mener, man kan bruge, selvom indlægget efterhånden er et par år gammelt.
Godt indlæg. Jeg ville dog også gerne læse et indlæg om, hvordan du gør tingene i dag. Måske har du eksperimenteret med et mere direkte outreach via mails. Måske virker din metode stadig godt, hvorfor du ikke har haft behov for det? Et opdateret indlæg kunne jeg godt tænke mig. Det er mit ydmyge forslag. Men tak indtil videre.
Hej Torben
Det er stadig samme metoder jeg benytter. Er aldrig rigtigt kommet i gang med nyhedsbreve, selvom det naturligt nok også vil være en fin måde at markedsføre sit indhold på.
Og mange tak for feedback.
Super god guide. Jeg har tit tænkt på, hvordan man bibeholder interessen for ens bloginlæg.
Tak for input – kan helt sikkert bruges!
Er der nye ting, som man bør tage højde for? Synes der er mange gode tiltag, men kunne godt tænkte mig at vide, om der er sket yderligere på det seneste?
Hej John
Jeg benytter stadig de samme metoder, men der er sikkert andre steder hvor du kan gøre opmærksom på nyt indhold.
Det kan f.eks. være andre sociale medier eller nyhedsbreve.
super fine indspark, der var en eller to som jeg alligevel ikke kendte til
Egentlig et ganske glimrende indlæg. Og til at skabe debat er der et skudsikkert værktøj, der altid virker: Skriv kontroversielt. Dog medfører dette andre konsekvenser, men kan man leve med det, har man skabt debat i bedste stil. Se bare debatsektionerne i de store aviser, hvor der dagligt er individer, der kaster deres mest absurde og ydergående holdninger ind i bokseringen.
Gode pointer Kasper. Måske er det dog svært at være kontroversiel i vores branche? :-)