Derfor skal du optimere både til søgemaskiner og brugere!

Folk søger efter informationer på internettet som aldrig før. Du kender det sikkert fra dig selv. Du har måske endda Google som startside når åbner din browser. Hvor mange gange dagligt laver du en søgning på Google eller en af de andre søgemaskiner?

For mit eget vedkomne er det faktisk svært at svare på, men det er helt sikkert over 10 gange om dagen. Jeg søger efter løsninger på udfordringer jeg arbejder med, informationer om produkter jeg godt kunne tænke mig at købe eller informationer om emner der interesserer mig. Søger du også på nettet på denne måde? Tror du dine kunder gør? Det tror jeg.

Derfor er det vigtigt at du gør noget ud af dine sider på din hjemmesider, så der er så stor chance som muligt, for at de kommer frem på de søgninger dine brugere laver i søgemaskinerne.

Hvad kan du få ud af at optimere dine sider til søgemaskinerne?

Først og fremmest en bedre placering i søgeresultaterne. Især hvis dine brugere søger på mere end et eller 2 ord. Så er sandsynligheden for en topplacering i søgeresultaterne nemlig markant større.

Lad mig give dig et eksempel. På inspiration.dk’s webshop kan man købe en håndmixer fra Braun. Jeg er dog i tvivl om nogen finder dette produkt via Google, da det Google har indexeret om dette produkt er følgende:

Google søgeresultat fra inspiration.dk

Google søgeresultat fra inspiration.dk

Ovenstående billede er altså det man ville se i Google søgeresultat hvis man søgte på “Braun Multiquick”. Hvis nogen skal være i stand til at finde dette produkt, skal de altså søge på selve produktnavnet (Braun Multiquick), hvilket jeg anser for ret usandsynligt.

Den øverste blå linje er hvad der står i det vigtige title tag. Her har Inspiration slet ikke udnyttet den tilgængelige plads (ca. 65 tegn). De har heller ikke tænkt på, hvad deres brugere kunne finde på at søge på. Disse ord skal nemlig placeres i title tagget.

Derudover er den sorte tekst (meta description tagget), heller ikke udnyttet. Denne tekst kan (i øvrigt sammen med title tagget), have stor indflydelse på om brugeren klikker på linket i søgeresultatet. Her står der en ret usammenhængende tekst, som er sat ind af Google, da Inspiration ikke selv har angivet noget meta description tag for denne side. Det betyder at Google selv fylder noget tekst i dette søgeresultat. Teksten henter Google fra brødteksten fra selve siden. Ulempen er at Inspiration ikke selv er herre over den sorte tekst. Googles robot får dermed ikke solgt varen ret godt med den sorte tekst. F.eks. er varenummeret ret uvæsentligt og en mere sammenhængende tekst med fordele for kunden, kunne være mere fornuftig.

Lad os se på et alternativt forslag (beklager mine dårlige Photoshop evner):

Forslag til forbedret søgeresultat på inspiration.dk

Forslag til forbedret søgeresultat på inspiration.dk

På dette billede kan du se et alternativt forslag til hvordan Inspiration kunne have skrevet deres tekst i title og meta description tag. Nu er der kommet flere ord med i title tagget (63 tegn) og i meta description tagget står der nu også en mere sigende tekst (157 tegn). Dette alternativ ville give Inspiration følgende fordele i forhold til det første billede:

  • Siden med Braun håndmixeren kan nu findes på Google på langt flere søgeord og sætninger. F.eks. giver det ingen mening at ordet “håndmixer” ikke skulle være en del af title tagget, da der nok er ret mange brugere der ville søge på netop det. Derudover kan denne side nu også findes på flere ord i sammenspil med hinanden. F.eks. “braun håndmixer”, “kvalitets håndmixer” eller “håndmixer med nem betjening”. Hvis nu dette var en billig håndmixer, så ville det give mening at skrive billig håndmixer i starten af sit title tag.
  • Siden ligger nu højere placeret i søgeresultaterne på de forskellige sætninger, fordi flere potentielle søgeord indgår i sides titel. Jo flere ord fra title tagget der matcher brugerens søgning, jo højere i søgeresultaterne vil denne side kunne ligge, så det gælder om at udnytte pladsen fuldt ud og tænke over hvad brugerne kan finde på at søge på. Der findes et værktøj du kan bruge til at tjekke hvilke ord eller sætninger der søges mest efter på Google. Du kan samtidig tjekke om der søges mest i ental eller flertal. Herefter kan du skrive dem, der søges mest efter ind i dit title tag.
  • Der står en bedre beskrivende tekst (den sorte tekst) der supplerer titlen og fortæller brugeren om hvad det er produktet kan. Det kan være ekstremt væsentligt i forhold til at lokke brugeren ind på din side. Du kan sammenligne det lidt med en overskrift i en avis. Her gælder det om at give så meget information som muligt, så brugeren tager det næste skridt i den rigtige retning. Her har jeg forsøgt at fortælle så meget som muligt om produktet: Løsdele kan gå i opvaskemaskinen, hvad det er velegnet til og til sidst hvornår brugeren kan forvente at få produktet leveret, hvis der bestilles med det samme. På den måde kan du bruge meta description tagget til at påvirke kunden i din retning og gøre ham eller hende mere købelysten.

Sæt dig i brugerens sted og få mere og bedre trafik fra søgemaskinerne

Hvis du på denne måde hele tiden sætter dig i dine brugeres sted og tænker på hvordan de kunne finde på at søge efter dine produkter eller services på internettet, så er du godt hjulpet til mere, og bedre, trafik til din hjemmeside eller webshop. Det du først skal gøre er:

  1. Find ud af om du kan rette dit title tag og meta description tag for hver eneste side på dit website.
  2. Prøv at analysere hvad der bedst kan betale sig at putte i dit title tag med Google keyword tool.
  3. Tænk på hvad der er vigtigt for dit produkt eller service at skrive om i meta description. Hvad ville få dine brugere til at klikke på dit link i søgeresultatet? Det kunne f.eks. være gode egenskaber ved dit produkt, gratis eller lynhurtig levering, specielle tilbud og meget andet.
  4. Så er der kun tilbage at gå i krig med optimeringen. :-)

Hvis du vil se hvordan du på nuværende tidspunkt har udnyttet pladsen i title og description tagene, kan du i Google’s søgefelt skrive site:ditdomæne.dk.

Hvis det ser skidt ud med din udnyttelse af title og description tag, så kan du få meget ud af at optimere dine sider i forhold til den arbejdsindstats det kræver.

Og husk: Det er ikke nok med gode placeringer i søgeresultaterne. Brugerne skal også klikke på dit link, hvis du skal have noget ud af dine gode placeringer i søgemaskinerne.

2 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *