keywords

5 klassiske fejl, når du vælger keywords

Keywords og keywordanalyse er altafgørende for din SEO.

Forskellen mellem et nyttigt og et fejlslået keyword kan ofte være meget lille. Især i begyndelsen er det være nemt at gå galt, når du skal udvælge de keywords, som du vil gå efter.

I denne artikel gennemgår vi fem klassiske fejl, som både nybegyndere og garvede SEO-eksperter fra tid til anden kan begå. Vi giver dig også råd og tips til, hvordan du kan kravle op af den faldgrube igen.

1. Du er blevet forblændet af en høj søgevolumen

Søgevolumen er en af de første ting, man lærer om, når man laver SEO. At ligge i toppen på et keyword med et højt antal månedlige søgninger er ofte målet for nybegyndere.

Men høj søgevolumen garanterer ikke flere salg.

Jo flere søgninger, der er på et keyword, desto tidligere er den besøgende typisk også i din topfunnel – begyndelsen af deres kunderejse. Keywords med høj søgevolumen kan selvfølgelig være godt at rangere på, hvis det er relevant for din virksomhed.

Du bør derfor ikke negligere keywords, der er væsentlig mere specifikke – men har færre søgninger. Det er her, hvor kunden ofte er mest købsparat.

2. Du har misforstået search intent

Hver søgning dækker over et behov.

Folk vil have besvaret deres spørgsmål. De vil købe et produkt – eller sammenligne det med konkurrenternes. De leder efter en bestemt side eller måske en fysisk beliggenhed. Dette kaldes også for search intent, eller søgeintentionen. Noget du kan læse mere om i mange SEO guides.

Formulering kan have stor betydning. Hvis du kun sælger et bestemt telt, kan det være svært at rangere på “telte”, da man i så fald måske leder efter det bredere udvalg eller en sammenligning af forskellige typer af telte.

Men search intent fremgår ikke nødvendigvis af selve keywordet. Det kræver også, at man kender konteksten for keywordet.

Det er derfor ofte en god idé lige at tage et kig på 1. side og 2. side i søgeresultaterne. Her kan man ofte afkode det, Google mener, er formålet med søgningen.

3. Du tager tredjepartsdata som gospel

Under alle omstændigheder bør din keywordanalyse være underlagt sund fornuft.

Det kan godt være at Moz eller Ahrefs har fortalt dig, at der er lav konkurrence på et keyword som “feriepenge”, men hvis de fire øverste søgeresultater er skat.dk eller en anden statsejet hjemmeside er det tvivlsomt, at du kan komme i top fem.

Tjek derfor altid søgeresultaterne for dit keyword.

4. Du holder ikke dit content ved lige

Har du tidligere ligget i toppen af et keyword – men oplevet et pludseligt fald?

Måske har dine konkurrenter oppet deres SEO; måske har du lavet noget tvivlsom SEO, som Googles algoritme endelig har opsnappet – eller måske er dit content bare blevet gammelt.

Uanset årsagen er løsningen ofte den samme – forny dit content.

Har du skrevet en guide til 2019? Læs dit content igennem igen, find og opdater de forældede informationer, tilføj ny viden eller elementer, der er relevant for søgeintentionen og undersøg, hvad dine konkurrenter har gjort for at slå dig.

Content på nettet er levende. Det skal fodres og plejes. Ellers dør det.

5. Dit keyword og content var ikke linkværdigt

Ikke alt content til SEO er designet til at blive linket til fra andre.

Det er ok. Men det kan være en god idé at variere dit content, så du tilfredsstiller flere forskellige målsætninger:

  1. Content, der gavner brugeroplevelsen på siden
  2. Content, der besvarer søgeintentionen – og bliver vist i søgeresultaterne
  3. Content, der får links fra andre kilder

Linkværdighed er også ofte det sværeste. Det bliver også til tider kaldt for linkbait.

Når man skal indtænke linkværdighed, handler det i høj grad om nytte. Det skal være nyttigt for de sider eller personer, der kunne finde på at linke til det på deres egen side. Det er sjældent dine kunder, der er målgruppen.

Selvom målet ikke er at skabe salg eller en masse organisk trafik via et bestemt keyword, er en keywordanalyse ofte nødvendig, når du skal udforme indhold til specifikke grupper. Du skal nemlig også tale din målgruppes sprog.

Det betyder at tænke som en journalist, et nichemedie eller en blogger – hvad kan du lave, som skaber værdi for dem? Og hvordan laver du content, de er nødt til at henvise det. Mange gode “journalist keywords” har dog noget tilfælles. De er longtail keywords, der ofte bruger ord som “video”, “infografik”, “statistik”, “undersøgelse” eller “case”.

For at få det fulde udbytte af dit content er det ofte en god idé at supplere med en pressemeddelelse, en SoMe-kampagne eller et andet PR-push, der kan få dit content vist for de helt rigtige.

Hvis du laver noget, der er linkværdigt – og præsenterer det for de rette mennesker – skaber du de bedste omstændigheder for at få autoritære links.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.