Udnyt din Tak-side

Denne artikel er skrevet af Tobias Ehlig, som til daglig driver webshoppen eKondom.dk. Han er passioneret omkring online markedsføring, og kommer her med et konkret tip til, hvordan du kan hente endnu mere værdi ud af dine kunder efter check ud-processen.

Du har arbejdet med alverdens emner inden for SEO og sociale medier for at en person ind på din webshop, og senere har du lagt en masse kræfter i konverteringsoptimering, således at vedkommende rent faktisk vælger at købe hos dig, og ikke blot smutter igen. Du har måske endda sørget for at få lov til at sende kunden nyhedsmails fremover, for dermed at kunne lave mersalg via e-mail.

I så fald er du nået langt, og du har gjort et godt stykke arbejde. Nu kan du fristes til at tænke at denne kunde har udtømt sin værdi hos dig, og at du bør sætte fokus på den næste, men inden du gør det så tænk dig lige en ekstra gang om, hvorvidt du ikke kan få en lille smule mere ud af denne kunde, efter at vedkommende har indtastet sine kortoplysninger og klikket ”bekræft”.

Når ordren er placeret bliver din kunde sendt hen på en ordrebekræftelsesside. Dette er en vigtig side rent analyseteknisk, da det er denne side der ved hjælp af e-handelssporing fortæller Google Analytics, at der er blevet foretaget et køb i din butik. Men derudover lader det til, at webshop-ejere ikke tillægger denne side nogen særlig værdi. Der står typisk blot ”Tak fordi du handlede hos os”.

Se nu situationen for dig. Din kunde er blevet overbevist om at købe et produkt hos dig, og har lagt x antal kroner i din forretning. Det er rigtig fint. Men allerede her skal du straks tænke på, hvordan du får denne person til at handle hos dig igen. Det kan du bl.a. gøre ved at indsætte en boks på ordrebekræftelsessiden, hvor vedkommende kan tilmelde sig dit nyhedsbrev.

Husk her at fange kundens opmærksomhed med en overskrift ala ”Få op til 30 % rabat” i stedet for blot ”Tilmeld nyhedsbrev”. Du skal fortælle kunden hvad det er de kan få ud af at afgive deres mailadresse. Hvis du allerede har fået lov til at sende tilbud ud til kunden i dit check out-flow, så har du også en anden mulighed for at trække lidt ekstra værdi ud af denne kunde, som du har brugt meget tid og mange penge på at få til at handle hos dig.

Har du en Facebook-side kan du passende indsætte en Facebook-boks på din ”Tak”-side, hvor du viser en række ansigter på personer som allerede følger siden, og samtidig viser et feed med de nyeste opslag på din væg. Dermed kan du få kunden til at ”synes godt om” din Facebook-side, og altså heri have endnu en kanal til at markedsføre dig over for vedkommende fremover. Det har så den sidegevinst, at når din nye kunder klikker på like-knappen, så ser deres venner denne aktivitet, hvorefter de nysgerrigt kigger forbi din side og ser hvad du har at tilbyde.

Sørg med andre ord for at få så meget som overhovedet muligt ud af de kunder du har arbejdet hårdt for at få til at handle hos dig, så du ikke går glip af potentiel værdi for din forretning.

9 replies
  1. Ole Gregersen
    Ole Gregersen siger:

    Hej Tobias
    Interessant input. Det kunne være fedt med nogle eksempler på hvordan det ser ud når det er godt lavet.
    Er det noget du har splittestet på, så man ligesom kan fornemme om det virker eller om det bare virker logisk rigtigt?

    Mvh. Ole G.

    Svar
  2. Tobias Ehlig
    Tobias Ehlig siger:

    Hej Ole,

    Tak for din kommentar!

    Jeg har implementeret det i min nye webshop, men da antallet af salg fortsat er ekstremt begrænset giver det desværre ikke mening at splitteste på det endnu. Jeg har også en række andre ting jeg gerne vil have testet, og derfor arbejder jeg hårdt på at få flere besøgende ind i shoppen.

    Med andre ord betyder det altså, at jeg beklageligvis ikke har noget data på det endnu. Logisk set vil jeg dog sige, at man ikke har noget at miste ved at implementere det – og det kræver ikke noget særligt at sætte op.

    Den Facebook-boks jeg har indsat er bare den almindelige “like box”, hvor jeg så har sat den til at vise både ansigter og sideopslag: https://developers.facebook.com/docs/plugins/like-box-for-pages

    Jeg lover at vende tilbage når jeg en gang får mulighed for at indsamle noget data herpå! :-)

    Godt nytår!

    mvh
    Tobias Ehlig

    Svar
  3. Martin
    Martin siger:

    Hej Tobias.

    Nu har jeg ingen webshop derfor har jeg heller ingen ordrebekræftelse. Kan man sige “tak” til sine kunder på andre måder?

    Svar
  4. Martin
    Martin siger:

    Hej igen.
    Jeg ejer livesound.dk hvor vi udlejder diverse ting til fester og sådan noget. Men da jeg ikke har en bestillings side ser jeg det svært at takke dem, med mindre man snakker med dem ansigt til ansigt eller over telefon.

    Mvh. Martin

    Svar
  5. Tobias Ehlig
    Tobias Ehlig siger:

    Hej igen Martin,

    Ja den er lidt sværere, specielt hvis kunderne ofte ringer jer op. Men hvis I har en kontaktformular på siden har i jo mulighed for at vise en “tak for din henvendelse”-side bagefter, som så vil fungere ligesom nævnt i indlægget.

    //Tobias

    Svar
  6. Martin
    Martin siger:

    Hej Igen.

    Jo det har vi, og vi har også et tak “besked” når det er man sender en mail. Men det er bare sådan en standard efterhånden at de besøgende eller kunderne ikke læser det. For så vidt jeg ved, har alle et tak ved en kontakt formular. Måske tager jeg fejl.

    Svar
  7. Tobias Ehlig
    Tobias Ehlig siger:

    Hej igen Martin,

    Jamen det er helt sikkert ikke alle der vil lægge mærke til en eventuel Facebook-boks på tak-siden, men hvis man bare kan høste et enkelt “like” om ugen på det, så bliver det da til lidt i længden.

    //Tobias

    Svar
  8. Martin
    Martin siger:

    Hej Tobias.

    Det har du selvfølgelig ret i. Tak skal du have.
    Forresten, hvordan er det man kan få et avatar billede som du og ole har, kan nemlig ikke se nogle steder hvor man kan tilføje dette.

    Hav en god weekend.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.