11 tips til opstart af en blog

Tænker du på om du skal starte en blog, så vil jeg i dette indlæg forsøge at få dig til at tage springet. Oven i hatten vil jeg forsøge at give dig et par råd med på vejen til at komme godt i gang.

1. Hvad er målet med din blog?

Hvis du går med overvejelser om at starte en blog, så tænk grundigt over hvad du vil opnå med det. Hvad skal dit primære og evt sekundære mål være ved at starte en blog?

Det kunne f.eks. være at du:

  • Gerne vil i en mere uformel dialog med dine brugere. F.eks. hvis du på en blog opfordrer folk til at give dig feedback på konkrete produkter, services eller ydelser.
  • Gerne vil bruge bloggen til at tiltrække trafik fra søgemaskinerne på lange søge sætninger.
  • Gerne vil bruge bloggen til at skrive gode og brugervenlige guides til hvordan dine produkter skal anvendes.
  • Gerne vil bruge bloggen til at bygge kvalitetslinks ind til din hjemmeside eller shop.
  • Gerne vil drive en blog der tjener penge på Google Adsense eller andre affiliate programmer.
  • Find selv på flere…

Hvad end dit mål er, så definer det så klart som muligt, så du er klar over hvad der skal til for at opnå dit mål i de næste trin. Du kan jo sagtens have flere mål med din blog, men det skader aldrig at vide lidt om hvad du gerne vil opnå.

2. Hvilken platform skal du vælge til din blog?

Efter min mening findes der kun én god blogging platform. Nemlig WordPress. Dog kan der være tilfælde hvor det er mere fordelagtigt at bruge det blogsystem dit CMS eller din webshopløsning har indbygget. Det kunne f.eks. være, hvis du på bloggen, har brug for at give brugerne adgang til at lave indlæg, og de i forvejen er oprettet i din shop eller på din hjemmeside.

Hvis du kører med separate systemer, så bliver det en smule bøvlet at skulle oprette brugerne begge steder. Alternativet er at lave en integration mellem dit system og WordPress. Det kan også være besværligt, derfor er det nogen gange bedre at bruge en integreret blogløsning. Også selvom de sjældent er lige så gode som WordPress.

3. Hvilket webhotel skal du vælge til bloggen?

Du skal vælge en webhoteludbyder hvor du er sikker på at de kan hoste WordPress løsninger. Men WordPress kræver ikke specielt meget af serveren, så de fleste webhoteller kan køre med WordPress.

Jeg har god erfaring med UnoEuro som webhotel til WordPress. Og de yder ganske fin support, f.eks. via Twitter.

4. Hvilke moduler skal du vælge til din WordPress blog?

Som så mange andre systemer findes der tusindvis af moduler til WordPress. Den jungle behøver du ikke navigere rundt i, hvis du ønsker en forholdsvis simpel blog, kan du nøjes med følgende plugins:

  • Akismet: Forhindrer spamkommentarer i at nå frem til din side.
  • WordPress SEO: SEO modul, som er uundværligt for at få så gode placeringer i søgeresultaterne som muligt.
  • Google Analytics for WordPress: Alverdens statistik om dine besøgende
  • Subscribe To Comments: Giver dine brugere mulighed for at abonnere på kommentarer på et indlæg, selvom de ikke selv har kommenteret endnu.
  • Tweet, Like, Google +1 and Share: Giver dine brugere mulighed for at dele dine indlæg på de mest populære sociale tjenester.

Disse plugins burde være nok for de fleste begynder blogs. I hvert fald kan du med ovenstående plugins drive en succesfuld blog.

5. Husk at holde din blog opdateret!

Dette er et af de kedelige, men meget vigtige områder af det at drive en blog. Du skal sørge for at holde både kernesystemet og alle dine plugins opdaterede. Hvis ikke du gør det, kan du nemt blive ramt af en masse spam, virus eller hacker angreb – og det ønsker du ikke.

Dette gælder i virkeligheden for alle dine hjemmesider, blogs eller webshops uanset system. Hold dem opdateret!

6. Korrekt opsætning af din blog i forhold til SEO

Dette er en videnskab for sig selv. Der findes en fantastisk SEO plugin til WordPress, som giver dig mere succes i søgemaskinerne hvis det sættes op rigtigt.

Det vil jeg heller ikke gå i detaljer med, da det er et kæmpe blogindlæg i sig selv. Og det findes i øvrigt allerede – endda på dansk.

7. Strukturering af kategorier

Det kan være pokkers svært at lave en fornuftig struktur på kategorierne inden du får alvor får begyndt med at blogge. Men det betaler sig i den grad at forsøge alligevel. Forestil dig hvis du bare blogger løs, og laver en ny kategori “on the fly” hver gang du laver et indlæg uden nogen former for struktur. På et tidspunkt ender du højst sandsynligt op med et kæmpe roderi.

Selvom det er nemt at ændre rent teknisk, så er det ikke nødvendigvis smart i forhold til søgemaskinerne. Afhængigt at hvor meget du har gjort ud af dine kategorisider og hvordan din blog er sat op, så har flere af dem højst sandsynligt opnået en placering i søgeresultaterne, og den vil du sikkert miste hvis du ændrer i strukturen efterfølgende. I hvert fald skal du huske at lave 301 redirects når du ændrer dine kategorier.

8. Markedsføring af blogindlæg og fastholdelse af debatten

Som alle andre nye domæner på nettet, skal en ny blog også markedsføres. Og det er en løbende proces. Hver gang du har noget på hjerte, bør du markedsføre dine blogindlæg hvor du kan. Hvis ikke du gør det svarer det lidt til at stille sig ud på gaden og sælge pandekager til forbipasserende mennesker med 200 km. til nærmeste nabo.

Dette emne vil jeg ikke sige mere om her, da jeg tidligere har skrevet dette indlæg: Markedsføring af blogindlæg og fastholdelse af debat.

9. Skriv idéer ned når de opstår

Af og til kan det være svært at finde inspiration til nye blogindlæg. Derfor er det vigtigt, at du husker at skrive dine ideer ned, så snart de opstår. Også selvom du ikke har tid til at skrive indlægget færdigt med det samme.

Så hvis du er på farten, så skriv en note om din nye idé og send den som e-mail til dig selv eller hvad der nu virker bedst for dig.

Sidder du ved din computer, så log ind i WordPress og tilføj et nyt indlæg, hvor du skriver kort om din idé og gem indlægget som en kladde, så du kan skrive videre på det senere.

Det er ekstremt ærgerligt, hvis du ikke kan huske din idé, når du skal til at skrive den.

Inspiration til nye indlæg kan du i øvrigt også finde ved at følge spændende personer på Twitter. Du kan også finde meget inspiration ved at finde andre bloggere, og se om du kan aflure hvad de har succes med.

10. Sæt dine indlæg til publicering på et bestemt tidspunkt i fremtiden

Hvis du pludseligt står med en masse indlæg der er klar til udgivelse, så kan du med fordel udgive dem automatisk på forskellige tidspunkter. Det kan du gøre med WordPress’ “planlæg” funktion. Det fungerer på den måde, at du vælger en dato og et tidspunkt for hvornår dit indlæg skal udgives.

Det kan også være smart hvis f.eks. skal ud af huset, men skal have et indlæg udgivet på et bestemt tidspunkt. Men du må ikke glemme at markedsføre din indlæg selvom de først udgives senere. Det kan du så passende gøre når du er kommet tilbage til din computer efter indlægget er blevet udgivet.

11. Hvor tit skal du skrive noget?

Det findes der ingen fast formel for. Hvis du kan lave et eller flere kvalitetsindlæg om dagen er du temmelig sikker på at få succes med din blog. Det er der dog de færreste der kan. Læs: Har tid til. :-)

Så mit råd er at du skriver når du føler du har noget værdifuldt på hjerte. Jeg gør det selv på denne måde på denne blog. Og for det meste bliver det ikke til mere end ét indlæg pr. måned. Der er dog enkelte måneder hvor jeg har været langt mere produktiv.

Alt i alt, så gå efter kvalitet frem for kvantitet.

Jeg håber du fik lidt inspiration eller fik svaret på et spørgsmål eller to. Ønsker du at tjene penge på din blog, så læs dette indlæg.

Rigtig god fornøjelse med din blog. :-)

P.S. Du kan i øvrigt sagtens starte en blog mens du er på dagpenge. Læs mere i denne guide.

Har du en kommentar til indlægget eller har du flere råd der skal med på listen, så hører jeg meget gerne fra dig i kommentarerne.

27 replies
  1. Søren Hansen
    Søren Hansen siger:

    Hej Henrik
    God og brugbar inspiration. Jeg går selv med et stort ønske om at starte en blog eller måske splogs. Jeg skal først være færdig med oprettelsen af Magento netbutikken. Kender du evt. et blog system, der er godt at koble sammen med Magento shopsystem? Men som sagt finder jeg dine råd meget anvendelig og jeg glæder mig til at komme videre med et wordpress blog.

    Med venlig hilsen
    /Søren Hansen
    Private Alarmer

    Svar
  2. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Søren

    Tak for din kommentar. Er glad for det kan bruges. :-)

    I forbindelse med en Magento shop, ville jeg nok personligt anbefale en WordPress blog, men der findes også moduler i Magento til blogs.

    De kan dog slet ikke sammenlignes med hvad du kan med WordPress.

    Til gengæld kan du komme hurtigere og billigere i gang med disse 2 moduler:

    Dette modul (link fjernet) har vi fået til at virke på Magento 1.6.x, med lidt hjælp fra udviklerne af modulet.

    Rigtig god fornøjelse med både shop og blog. :-)

    Svar
  3. Søren Hansen
    Søren Hansen siger:

    Hej Henrik

    Det sidste forslag du henviser til fandt jeg efter at jeg havde kommenteret dette indlæg. Jeg tænker på at anvende det til en slags FAQ, og indlæg om hvordan produkterne kan anvendes.
    Jeg har ikke fundet et FAQ system, der virker endnu.

    Svar
  4. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Søren

    Det er en svær balancegang om du skal vælge en decideret blog, som WordPress eller skal “nøjes” med den funktionalitet der ligger i Magento’s blogmodul.

    Begge dele vil kunne bruges. :-)

    Svar
  5. Mikkel Plæhn
    Mikkel Plæhn siger:

    Fin artikel, den kunne jeg godt have brugt da jeg startede :)

    Jeg tror også at det er vigtigt at man har motivationen til at skrive, og ikke bare ønsker at tjene penge på at blogge. Hvordan kan man forvente at nogen gider læse et post man har skrevet om produkt x som man finder fuldstændig uinteressant?. Og så tror jeg bare det handler om at kaste sig ud i det og hen af vejen finde sig selv; skrivestil, rytme osv.

    @Søren jeg kan kun anbefale dig at have både en blog og en samling af spørgsmål og svar. Så kan du fra din FAQ henvise til blogartikler der udførligt besvarer et spørgsmål i dybden – men vigtigst af alt så betyder det at din synlighed i google forøges :)

    Svar
  6. Nikolaj Mogensen
    Nikolaj Mogensen siger:

    God gennemarbejdet artikel Henrik – det er super værdifuldt!..

    Vil gerne lige tilføje i forhold til det med at skrive indlæg at man kan arbejde meget med at få andre til at skrive indlæg til bloggen, hvis man endnu ikke selv har så god føling med det. Man kan selv opsøge eksperter, bloggere og kunder der måske har lyst til at bidrage til bloggen.

    Jeg har bogmærket dine råd, da jeg står overfor at skulle starte en blog i forbindelse med smykke mærket Hjort Smykker. Det er min klare strategi at få over halvdelen af al indhold fra eksterne resurser. Her vil jeg forsøge både få kunder til at tage billeder af dem og smykkerne, få eksperter til at give god råd og få bloggere til at anmelde smykkerne.

    @Mikkel – jeg er grundlæggende enig i din kommentar om motivation, men synes også der skal en god potion selvdisciplin til at skrive et godt blogindlæg – det kræver gennemlæsning, struktur og research. Er sikker på du også er enig så det var blot en tilføjelse ;-)

    Svar
  7. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Tak for kommentarerne (og roserne) til både Mikkel og Nikolaj.

    Der er ingen tvivl om at motivation og inspiration er 2 vigtige nøgleord i forhold til blogging.

    Jeg har også selv tænkt tanken om at få eksterne bloggere til at bidrage, men har endnu ikke fået mig taget sammen til at gøre noget ved det.

    Men ingen tvivl om at det ville være super fedt hvis eksterne kunne bidrage til en blog med fedt indhold ud over i kommentarerne. :-)

    Svar
  8. Morten Vium
    Morten Vium siger:

    Kanon indlæg! Vi har faktisk manglet en god startguide, som skaber et overblik over de overvejelser, man skal have med inden og under opstart.
    Jeg er ikke i tvivl om hvor jeg nu vil henvise til ;-)

    En tilføjelse til formål med bloggen kunne være personlig branding. For mig er bloggen det allervigtigste værktøj til at formidle min viden og distribuere den til verden. I samarbejde med Twitter er bloggen et helt fantastisk værktøj!

    Svar
  9. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Mange tak Morten :-)

    Jeg er helt enig. Jeg har også haft mange sjove oplevelser med at folk pludselig “kender mig” fordi jeg er begyndt at blogge og tweete.

    Så til personlig branding kan det være guld værd at blogge og at være på Twitter.

    Svar
  10. Mikkel
    Mikkel siger:

    @Morten – der har i den grad manglet en start guide, personligt er jeg ved at lave skriblerier om hvor bloggen skal være placeret. Vi har haft vores blog placeret på cashsitet og har efterfølgende rykket den ud på et eksternt domæne. Begge har fordele/ulemper, og jeg tror at indlægget vil hjælpe mig selv (og andre) til at forstå hvor man får mest ud af at have sin blog :)

    @Nikolaj Helt bestemt, det er vigtigt både på business og personlige(professionelle) blogs at gennemarbejde det man laver, ellers risikerer man at skabe et ret dårligt udstillingsvindue for sig selv. Men tror man kun finde tonsvis af blogposts om hvordan man skriver et blogspost :)

    @Henrik det var så lidt!. Dit post fik mig da til at tænke lidt mere over WP, så jeg skrev faktisk lige et indlæg om 3 oversete wp plugins.

    Svar
  11. Joakim Ditlev
    Joakim Ditlev siger:

    Gode overvejelser, Henrik.
    Mange kaster sig ud i at blogge uden at overveje specielt hvorfor og hvor stor en indsats de vil lægge. Og så ender det ofte i at bloggen dør ud efter nogle få måneder.

    Min kæphest er at man ikke skal blogge, når man har lyst. Derimod skal man piske sig til at blogge med fast frekvens. Har du tid til 3 indlæg om ugen? Fint! Så bare afsted! Kan du kun afse et indlæg hver 2. uge? også ok. Bare du holder dampen oppe og ikke skuffer dine læsere, som du forhåbentligt tiltrækker flere og flere af over tid.

    Dit råd nr 9 er specielt vigtigt: Start med at sætte dig ned og tømme din hjerne for mindst 10 idéer til blog-indlæg inden du går i gang. Kan du ikke komme op på 10, får du svært ved at holde en blog kørende og så er det måske bedre at sigte bredere eller på noget andet.

    Svar
  12. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Tak for din kommentar Joakim.

    Jeg er nu ikke helt enig med dig i at man skal blogge med fast frekvens.

    Hvis der er nogen der kan det, så er det super godt, men sådan synes jeg sjældent det forholder sig.

    Fælles for de fleste (hvis ikke alle) de blogs jeg følger er at der ikke er nogen fast ramme for hvornår og hvor tit der kommer indlæg. Det samme gør sig i øvrigt gældende for denne blog.

    Men jeg synes slet ikke det er noget problem. Læserne (også de faste) skal nok komme tilbage, når du har nyt indhold. Også selvom det måske er måneder siden du bloggede sidst.

    Det er selvfølgelig vigtigt at du husker at markedsføre dit blogindlæg først ellers får du nok ikke ret mange til at læse det. :-)

    Måske tager jeg fejl, men jeg har aldrig oplevet nogen der er blevet skuffede over at der går for længe mellem indlæggene.

    Det kan godt være læserne savner guf, men at der går lang tid i mellem indlæg, betyder jo ikke at du mister læsere. :-)

    Svar
  13. Joakim Ditlev
    Joakim Ditlev siger:

    Nej okay. “Skuffet” er måske også et hårdt ord at bruge. Jeg tror ikke det fremkalder klagestorme hvis du blogger uregelmæssigt, men mennesket er et vanedyr, så derfor giver det mening i mit hovede at køre med en fast frekvens. Kommer du til bloggen som førstegangslæser er det også et kvalitetstegn at se en nyligt opdateret blog.

    Der er også en intern effekt i at blogge i et fast mønster. Som blogger er der ikke noget lettere end at skubbe til i morgen, eller publicere med det samme du har skrevet indholdet. Det sikrer, at du får mere fokus på at få publiceret noget indhold, hvis du fx melder ud at der kommer nyt indhold hver onsdag.

    Men ellers er vi enige: Du skal stadig råbe op når du har nyt indhold.

    Svar
  14. Andreas Linde
    Andreas Linde siger:

    Hold da op.
    Det er virkelig en udførlig guide.
    Jeg har stødt på din hjemmeside, og hørt om den flere gange, men har ikke bogmærket den endnu – det vil jeg da gøre nu.
    Super indhold!

    Svar
  15. Katja Holving
    Katja Holving siger:

    Hej Henrik og andre kloge mennesker
    Jeg er projektkoordinator for landsforeningen LEV, og er ikke specielt ekspert på hverken IT eller blog opstart og har brug for et godt råd.
    Jeg starter netværksgrupper op for forældre med handicappede børn, jeg bruger facebook som en platform, men har måttet sande at mange slet ikke benytter eller måske ligefrem ikke ønsker at bruge facebook. For at imødekomme denne problematik og for at give forældrene mulighed for at sparre med hinanden uden at mødes, besluttede jeg at starte lukkede forum via blogspot.com til hver netværksgruppe.
    Det der er mit problem er, at jeg nu arbejder på mange forskellige platforme, som giver en masse administrativt arbejde for mig. Og at forældrene har svært ved at finde ud af at oprette sig (først skal der oprettes gmail, og herefter profil m.m.) Landsforeningen LEV benytter Umbraco og der er ikke umiddelbart nogle integrerbare løsninger – eller hvad?? Det bliver i så fald sikkert meget dyrt – og så lukker kassen i.
    Findes der andre “nemme” muligheder for at oprette lukkede fora? Nogen andre gode idéer til at hjælpe forældrene til at mødes online

    Mange hilser Katja

    Svar
  16. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Katja

    Muligheden for at spare med hinanden i en lukket forum findes også på Facebook. F.eks. via lukkede grupper, som man som brugere skal inviteres til (og godkendes).

    Hvis jeg forstår din problematik rigtigt, så lyder det dog mere som om du har brug for et decideret forum modul til jeres webløsning for at få dit ønske opfyldt.

    Jeg har ikke forstand på Umbraco overhovedet, men det ville da undre mig hvis der ikke findes et forum modul til systemet.

    Hvis ikke det er tilfældet, er det nok en slat penge der skal kastes efter det for at få det udviklet.

    Så er det bedste alternativ måske et phpbb forum på et subdomæne?

    mvh
    Henrik

    Svar
  17. Christian
    Christian siger:

    God og ikke mindst brugbar information.

    Jeg kender også til phpbb, det er rimelig udbredt efterhånden, kender desværre ikke andre jeg kan anbefale.

    med venlig hilsen christian

    Svar
  18. Helle
    Helle siger:

    Hej Henrik
    Tak for nogle gode tips. Jeg har af lethedens skyld valgt at oprette en blogspot-blog idet det virkede mest overskueligt på daværende tidspunkt (for ca 1 år siden), men nu er bloggen er meget låst i sin struktur og man har ikke særlig meget indflydelse på opbygningen.
    Mit spørgsmål er så – hvis nu jeg vælger at få et nyt design/cms system, vil det så gå udover mine indlæg og placering i google?

    Mvh Helle

    Svar
  19. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Helle

    Hvis du vælger at flytte bloggen, eller bare at ændre struktur, sådan så dine indlæg får andre adresser (URL’er), skal du huske at lave 301 redirects.

    Husker du det, kan du også været ret sikker på at dine placeringer hos f.eks. google holder.

    Svar
  20. Helle
    Helle siger:

    Mange tak for dit svar! Det lyder rigtig godt at det godt kan lade sig gøre – nu er jeg ikke den store haj til programmering men skal nok finde ud af det når det bliver relevant:-)

    Rigtig god sommer!

    Svar
  21. Nima Vali
    Nima Vali siger:

    Hej Henrik.

    Super fedt indlæg, jeg syntes du har fat i rigtig mange gode punkter :-)
    Din indlæg er delt på facebook, jeg kender mange bloggere som kan bruge dine guldkorn.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *