ux-design

Skab mere overskud i virksomheden med UX

Flere og flere virksomheder øger løbende deres fokus på UX. Men hvad er UX design egentligt og hvorfor er det så ufatteligt vigtigt?

Mit navn er Jonas T. Werner og jeg er indehaver af hjemmesiderne Lovecast.dk og Midirushmedia.dk. Til daglig arbejder jeg blandt andet med at forbedre og styrke UX designet for flere forskellige små og mellemstore virksomheder i Danmark.

I denne artikel vil jeg forklare lidt om med UX er, og hvordan UX kan hjælpe virksomheder med at styrke forretningen som helhed og forbedre bundlinjen.

Hvad er UX?

De fleste marketingseksperter og webdesignere har en klar idé om hvad UX er, og de fleste ved da også at UX står for user experience. Men mange tror fejlagtigt at UX udelukkende handler om visuelt design og et lækkert look på virksomhedens hjemmeside. Sådan er det bare ikke. UX er nemlig langt mere end det.


Helt kort kan man sige at UX tager højde for alle aspekter i en virksomheds identitet. Når man arbejder med UX, vil man typisk kigger på:

  • Hjemmesider
  • Applikationer (Apps)
  • Produkter
  • Konkurrenter og markedet generelt
  • Salgsmateriale
  • Løsninger som de bliver oplevet af brugerne og kunderne

UX design handler nemlig om at forbedre og styrke brugernes samlede oplevelse, når de interagerer med en virksomheds produkter og løsninger på tværs af forskellige digitale kanaler. 

Hvorfor er UX vigtigt?

Med smartphones og udbredelsen af sociale medier er kampen om brugernes opmærksomhed intensiveret. Det kræver mange ressourcer at øge antallet af brugere, og derfor er det en voksende udgift for langt de fleste virksomheder. Derfor er det ekstremt vigtigt at brugere fastholdes og har lyst til at anvende den løsning de bliver præsenteret for. Her kan UX betyde en verden til forskel. En af de primære opgaver for en UX designer er derfor at fokusere på at øge kunders vilje og evne til at benytte en service eller et produkt.

Når jeg arbejder med virksomheder, stræber vi efter at udvikle positive, forudsigelige og brugervenlige oplevelser, som derved øger forbruget af deres digitale løsninger – og derfor er brugen af UX blevet helt central.

Trin i UX-processen


Når din virksomhed beslutter sig for at komme i gang med UX, er det vigtigt at forstå, at her er tale om en strategisk og relativt omfattende proces bestående af flere trin, selvfølgelig afhængig af hvilket resultat der forventes. Målet er at skabe et stærkt og velfungerende slutprodukt, som brugerne finder intuitivt, nemt at bruge og som giver brugeren en oplevelse reel værdi. 

For at komme frem til en god løsning, er der en række trin i UX processen, der er vigtige at gennemgå:

  • Research (Undersøgelse af eksisterende løsning og forhold)
  • Analyse (herunder konkurrentanalyse og målgruppe)
  • Det visuelle design (Udarbejdelse af design)
  • Produktion
  • Beta version og test
  • Evaluering
UX diagram

I de fleste processer kigger man også typisk på konkurrenternes produkter og digitale løsninger, da det er en afgørende faktor, som ofte er helt uundværlig i de fleste UX analyser – også selv om man gør noget helt andet.

UX design handler ikke kun det æstetisk


Æstetik og et fedt visuelt design er ikke ensbetydende med god brugervenlighed. UX design omfatter, hvordan en færdig løsning ser ud, men lige så vigtigt er, hvordan den føles og ikke mindst hvordan fungerer det?

UX omfatter alle aspekter i en virksomheds system, og når man arbejder med UX vil man typisk kigger på både hjemmesider, apps, forskellige produkter, salgsmateriale tjenester som de bliver oplevet af en bruger.

Æstetik og visuelt design er det, der sætter prikken over i’et på en brugervenlig løsning. Hvis UX kun omhandlede det visuelle ville det som også påvirke brugervenligheden. Derfor er det lige meget om løsningen ser flot ud, hvis den ikke fungerer som tiltænkt for brugeren.

UX skal bare overstås


En UX designer arbejder på tværs af mange forskellige områder. UX er en løbende proces, som skal tilgodeses løbende. Det skyldes at online forretningsmodeller, internettet muligheder og brugernes adfærd generelt udvikler sig og derfor kræver konstant opmærksomhed. UX er derfor en samlebetegnelse for mange forskellige metoder, værktøjer og discipliner som f.eks. research, brugerens rejse, målgruppeanalyse, indholdsstrategi, design og meget, meget mere.

UX design og det mobile format

I flere år har webdesignere og andre eksperter øget deres fokus på mobilvenlige designs, tilpasser sig skærmstørrelsen på det ”device” brugeren benytter. Specielt efter at Google meldelte at hjemmesider, som ikke er mobiloptimerede, ville blive placeret dårligere i deres søgeresultater, begyndte mange nærmest panisk at fokusere på mobil anvendelighed.

Men en ting er at din hjemmeside kan vises på mobil. En anden ting er at det er blevet ekstremt vigtigt at UX er taget i betragtning på mobiltelefoner, da brugernes typisk har en helt anden adfærd når de bruger en mobil til at navigere rundt på en hjemmeside. Mange brugere har taget mobilen så meget til sig at de nærmest udelukkende benytter internettet på en mobiltelefon.

Derfor er det ikke længere nok at din hjemmeside er mobil venlig og kan vises – den skal være designet til mobil og for alvor tage højde for hvordan brugere navigere rundt på mobil. Ofte vil det være nødvendigt at udarbejde to forskellige designs, og her kan UX eksperten typisk hjælpe med at finde den helt rigtige løsning.

Et eksempel på dette kan ses på denne side: https://www.lovecast.dk/parterapi-silkeborg/. Her har vi i højere grad end tidligere forsøgt at udnytte skærmbredden på en mobiltelefon optimalt, for netop at sikre bedre brugervenlighed for brugere som benytter mobiltelefon. Det synes jeg vi er lykkedes godt med.


UX skal integreres i hele virksomheden

Som sagt er UX design er hverken et ”quickfix eller en ting der bare skal overstås, så man kan sætte et flueben. UX er en proces som bør integreres i hele virksomheden, og det bør indtænkes i alle de løsninger der præsenteres for en kunde, hver gang kunden eller brugeren interagerer med virksomheden. På den måde kan man nemlig skabe en ensartet brugeroplevelse, som undlader at forvirre brugeren mere end højst nødvendigt. Her vil branding og visuel identitet være helt afgørende at tage med i betragtningen. 

Kvalificerede UX designere der mestrer alle aspekter i processen står højt i kurs hos det hurtigt voksende antal virksomheder, der ser de mange muligheder, som en god UX strategi tilfører bundlinjen. Hvis UX designeren udelukkende fokuserer på brugeren uden at tage vigtige forretningsmål med i betragtning, kan det resultere i urealistiske løsninger, der bliver urentable for virksomheden.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *