backlinks

3 linkbuilding-tips til dig med begrænsede ressourcer

Linkbuilding kan være en svær størrelse, hvis du har et begrænset budget og få ressourcer ved hånden. Det gælder især, hvis du sidder med en nystartet hjemmeside, og du skal konkurrere mod de store konkurrenters tunge dominans i Google.

Heldigvis findes der nogle effektive og smarte linkbuilding-metoder, som du kan anvende, uden du skal have den helt store tegnebog op af lommen. Metoder, hvor du kan få stærke og relevante links, uden du skal have et eksternt bureau indover.

Det er strategier, som vi selv rådgiver mindre kunder om, hvis de selv vil gå i kast med linkbuilding. Forneden vil vi komme med 3 linkbuilding-tips, der kan sætte skub.

Du kan læse mere om Morning Train, og hvordan vi rådgiver med SEO her.

1. Bytte byt

Hvis din hjemmeside allerede har et par indgående links og fint indhold, så har du en hjemmeside, der kan give SEO-værdi til andre hjemmesider. Derfor kan det være en god idé at hive fat i alle de hjemmesider, som du er interesseret i at få et link fra og høre, om de er interesseret i at få et link fra din hjemmeside, i mod at du får et link fra en af deres hjemmesider.

Hvis du henvender dig til nogen, der allerede arbejder med SEO og linkbuilding, så vil du ofte få en positiv tilbagemelding, hvilket ofte vil resultere i, at I laver en byttehandel.

Det er dog vigtigt, at I ikke linker frem og tilbage, men at du får et link fra en anden hjemmeside end den hjemmeside, som du linker til. Det vil sige, at du linker til hjemmeside A, og du får et link retur fra hjemmeside B. Det forudsætter selvfølgelig, at dem, som du henvender sig til, har mere end en hjemmeside.

Ved at bruge denne linkbuilding-metode kan du få nogle fine links til dine hjemmeside, uden du skal bruge penge. Det koster kun din tid.

Du skal dog passe på med at bruge denne metode lidt for aggressivt, da det hurtigt kan virke unaturligt, hvis du har mange udgående links.

2. Kopier dine konkurrenters links

Hvorfor lave sine egne links, når du kan kopiere konkurrenternes? Hvis du har adgang til værktøjer som f.eks Ahrefs, har du mulighed for at se, hvilke links dine konkurrenter har. På den måde kan du hurtigt se, om du har nogle links, som du selv kan lave. Det kan f.eks. være, at du bliver opmærksom på, at alle dine konkurrenter har et link fra en af dine leverandører.

Når du laver en konkurrentanalyse, vil du også hurtigt kunne danne dig et overblik over, hvilke strategier og metoder dine konkurrenter bruger for at udbygge deres linkprofil.

3. Pluk de lavthængende frugter

Før du går i kast med forskellige linkbuilding-metoder, bør du først sikre dig, at du har skaffet alle de lavthængende frugter (altså de nemme links). Det vil sige, de links, som alle kan lave, og som kan give en rimelig værdi. Det kunne f.eks. være https://minecookies.org/. Selvom domænet har en del udgående links, så har linket også en stor mængde stærke links, der kan videreføre en fornuftig linkværdi til dit site.

Hvis du vil finde flere af denne type links, kan du lave en almindelige Google-søgning, hvor du f.eks. søger: ”linkbuilding liste”. Her vil du blive præsenteret for en del sider, der lister forskellige forslag, hvor du kan finde nogle rigtig fornuftige links, som du nemt og hurtigt kan lave.

Hvis du vil læse mere om linkbuilding og googles retningslinjer indenfor linkbuilding her: https://support.google.com/webmasters/answer/66356?hl=da

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *