User Engagement påvirker dine rankings

Dennis Stammerjohan er ansat i Waimea Digital som SEO konsulent og Teamleder. Han har igennem tiden rådgivet større, og mindre virksomheder i hvordan de får bedre rankings i Google. Hertil blogger han selv om online marketing på sin egen blog – og nu også hos pilanto.dk.

Du har i mange år hørt begreber som linkbuilding, SEO tekster, META-tags osv. Et nyere parameter, som Google bl.a. måler på i deres algoritme – User Engagement – er et mindre omtalt emne.

User Engagement er kort fortalt, hvordan brugerne engagerer sig med din hjemmeside, det vil sige hvor lang tid de bliver der, hvad de klikker på mm.

Eftersom User Engagement Data er en del sværere at snyde med end for eksempel linkbuilding, er det en rigtig god måde for Google og andre søgemaskiner at måle kvalitet igennem brugeren. Hvis brugerne engagerer sig godt med en hjemmeside, giver det et signal til Google om, at hjemmesiden har opfyldt det behov, som brugeren havde, da de lavede deres søgning i Google.

Ligesom så mange andre parametre Google har, er det svært at sige, hvor meget User Engagement fylder i den samlede algoritme. Vi spår dog, at User Engagement kommer til at fylde mere og mere i fremtiden. Det er derfor vigtigt, at du i dag kender til begrebet og sørger for at optimere så meget du overhovedet kan.

Og hvordan gør du så det, tænker du nok: I dette blogindlæg vil jeg blandt andet beskrive hvordan du analyserer din User Engagement Data, og samtidig kommer jeg med forslag til, hvordan du bearbejder dem.

Google har tidligere udtalt, at de ikke bruger Google Analytics Dataen til at påvirke rankings. Dog har Google rigtig mange andre datakilder, som de gør brug af, når det kommer til brugersignaler.

Omkring 58% af Desktop brugerne på Global plan bruger Google Chrome. Flere millioner bruger Google’s toolbar. Google ejer Google AdSense, og Google AdWords der også giver dem milliarder af data. På mobile enheder står de bag Android styresystemet, og giver samtidig også iOS brugere mulighed for at installere Google Chrome.

Hele vejen igennem giver det Google adgang til en helt masse data, som de blandt andet kan bruge til at måle User Engagement signaler fra brugerne.

Vi ved ikke helt præcist, hvilke data Google måler på, når det kommer til User Engagement. Der er lavet adskillige undersøgelser, som berører flere af de faktorer, der mistænkes at være en del af User Engagement, dog er det kun Google, der kender de eksakte variabler.

Vi har blandt andet set en meget signifikant undersøgelse, der viser at Pogo sticking særligt har en stor indflydelse.

Pogo Sticking er udtrykket for, at brugeren kommer fra de organiske søgeresultater, vælger et søgeresultat, og derefter går tilbage i Google for at vælge et nyt. Google har desuden bekræftet, at Pogo sticking er en del af deres ranking parametre.

Udover pogo sticking er der selvfølgelig også andre parametre, som vi selv mistænker kan have en indflydelse på dine rankings:

  • Time spent on site – Hvor lang tid brugerne er på din hjemmeside, er et af de stærkeste signaler, hvis vi selv skal sige det – tilbringer brugeren lang tid på din hjemmeside, fortæller det noget om, hvor god en oplevelse det er.
  • Average page visits – Hvor mange sider, som dine brugere i gennemsnit besøger på din hjemmeside er også vigtig. Hvis de ser mange sider på din hjemmeside, er det typisk et udtryk for, at de er interesseret i indholdet. Det kan også være grundet dårlig navigation, derfor er det ikke nødvendigvis positiv, og afhænger også af din anden data.
  • New vs. Returning users – Kommer de besøgende tilbage, eller er størstedelen af dine besøgende nye? Hvis du har en stor del tilbagekommende besøgende, er det også et udtryk for kvalitet.
  • Kliks – Hvis brugerne klikker rundt på din hjemmeside – på videoer, links mm. er det et udtryk for, at du har vagt deres interesse.
  • Brugerkommentarer og anmeldelser – Hvis du har skrevet et godt indlæg, eller har et godt produkt, at folk har lyst til at knytte en kommentar, eller anmeldelse til det, er det bestemt også en god ting.
  • Køb af produkter – Hvis du har en webshop, er det et stærkt signal til Google, hvis brugeren ender med at købe noget hos dig – før cookien udløber.
  • Udfyldninger af kontaktformularer – Servicevirksomheder kan ikke måles på direkte køb, men en udfyldelse af kontaktformularer er bestemt også et stærkt signal om, at brugeren har fået opfyldt deres behov.
  • Afvisningsprocent – De fleste ved allerede, at en høj afvisningsprocent bestemt er farligt. Det fortæller nemlig søgemaskinerne, at brugeren ikke har været tilfreds med deres resultat. En afvisningsprocent på 90% fortæller således søgemaskinerne, at 90% af de besøgende har set én side, og derefter bouncet uden at foretage en handling.
  • Aktiv læsning – Det er ikke helt ligegyldigt om de besøgende er på din hjemmeside, eller om de er aktive på siden. Med det menes der, at de scroller og bevæger musen, og ikke bare at siden er åben i baggrunden.

Sådan måler du hvor godt dine brugere engagerer sig

Du skal have et webanalytics værktøj integreret med dit website – Googles eget værktøj Google Analytics er meget intuitivt og gratis – det kan klart anbefales at vælge dette. I Google analytics kan du måle på, mere eller mindre, alt der vedrører din hjemmeside.

Hvis du ikke har et webanalytics værktøj integreret, kan du finde Google Analytics her. Det kræver blot en Google konto.

Hvis du har en konto, kan du finde en stor del af din User Engagement Data under ”Adfærd”. Jeg anbefaler helt generelt, at du dykker ned i ”Websiteindhold” og herunder ”Alle sider”, da du her kan analysere det på sideniveau.

Se nedenstående billede

Adfærd i Google Analytics

Du finder ikke alt under Adfærds rapporten. Du skal også ind at kigge i din organiske trafik for at gennemskue, hvordan den klarer sig. Her går du ind i ”Anskaffelse” og derefter ”Al trafik” og herunder ”Kanaler”. Her vil du finde anskaffelsen og adfærden af dine trafikkilder. Vi skal dog ned i Organic Search, da det er den, vi er interesseret i.

Se nedenstående billede:

Kanaler i Google Analytics

I begge tilfælde kan du sætte en sekundær dimension på, så du kan analysere på lige det, som du ønsker.

Sådan optimerer du på den data du har fået

Der findes flere forskellige måder at optimere på dataen. Du bør til at starte med se hvor godt din hjemmeside engagerer brugerne. Her anbefaler jeg generelt, at du kigger på din forside, dine kategorisider, dine produktsider og din afslutningsside (indkøbskurv eller kontakt side). Konverterer de? Er afvisningsprocenten høj eller lav? Hvor mange sessioner slutter på siden?

Du altid teste din hjemmeside for at optimere på din User Engangement, ligesom man også gør med konverteringsoptimering. Her kan du bl.a. gøre brug af 3 forskellige værktøjet:

Brugertest – En brugertest, også kaldet en tænke-højt-test, er et ekstremt vigtigt værktøj. Her får du typisk 5 brugere i målgruppen til at teste din hjemmeside hvor du ser, og hører med. Du kan derefter konkludere om, der er noget der skal laves om, ud fra hvor intuitiv din hjemmeside er i dine brugeres øjne.

A/B-test – Et andet godt værktøj du kan bruge er A/B-test også kaldet split-test. Her laver man typisk småjusteringer og tester forskellige elementer mod hinanden. Det kan være, at man tester, hvad der virker bedst – en stor eller en lille knap og andre visuelle design ændringer. Det er vigtigt, at man ved en A/B-test viser sit eksperiment til en lige stor mængde brugere dvs. 50% med variant A og 50% med variant B. Google har for nylig gået i gang med deres eget værktøj, hvor du blandt andet kan A/B teste – værktøjet hedder Google Optimize, og kræver blot en Google konto. Du kan finde værktøjet her.

Click-heat-map – Det sidste værktøj, jeg i dette indlæg vil beskrive, er også ekstremt brugbart. Click-heat-maps åbner muligheden for, at du kan se hvor præcist dine brugere klikker, når de er tilstede på dit website. Det åbner altså op for, at man kan sætte vigtige call-to-actions i de områder, hvor brugerne klikker mest. Jeg anbefaler, at du gør brug af CrazyEgg, når det kommer til click-heat-maps. Det kræver, at du placerer et lille stykke JavaScript på din hjemmeside, og herefter kan du måle dine brugeres engagement i form af scroll, kliks mm. Find CrazyEgg her.

Du kan se et eksempel på et Click-heat-map her:

skaermbillede 2017-03-28-kl. 12.38.16

I Waimea er vi sikre på, at user engagement bliver en større og mere afgørende del i det samlede billede af søgemaskineoptimering. Du kan lettere snyde med links, end du kan snyde med User Engagement Data. Hertil giver det også god mening, at det kommer til at vægte højere, da et godt søgeresultat også afspejler sig i, hvor godt brugeren synes det er – og ikke blot hvad autoritære websites mener via. links.

Har du selv nogle erfaringer med emnet, eller spørgsmål til User Engagement? Så skriv endelig en kommentar til indlægget.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *