Tjekliste til onsite SEO optimering i Magento

Jeg ser hver eneste dag et hav af Magento shops, som er ikke er opbygget på det bedste måde i forhold til kampen om kunderne via søgemaskinerne. Det synes jeg er rigtigt ærgerligt, så derfor har jeg besluttet at lave denne guide, så du har mulighed for at gøre det rigtigt fra starten af – eller lave det om hvis skaden allerede er sket.

Dette er en guide til dig som ønsker, eller allerede har, en Magento shop. I denne guide vil jeg give dig nogle tips til hvordan kan opbygge din shop med henblik på at få så gode placeringer i søgemaskinerne som muligt.

Guiden er fra 2011, men er løbende opdateret. Senest d. 19-06-2017

Indholdsfortegnelse:

Først skal vi kigge lidt nærmere på hvordan du optimerer din Magento shop, så du kan få en masse relevant trafik fra søgemaskinerne.

SEO: Undgå Duplicate Content (DC)

Duplicate Content (DC), eller duplikeret indhold på dansk, er noget du skal forsøge at undgå i din webshop. Kort og godt går det ud på, at du ikke må have samme tekstindhold på mere end én webadresse (URL). Det gælder både internt på din shop, men også eksternt på hele internettet.

I Magento webshops er der masser af faldgruber i forhold til DC. Dem skal vi kigge lidt nærmere på nu.

1. Undgå at udviklingsdomænet bliver indexeret af søgemaskinerne
Mens din shop ligger på et midlertidigt domæne (udviklingsdomæne), skal du sørge for at der er lukket helt af for søgemaskinernes adgang til sitet. Hvis din shop først indexeres af f.eks. Google på udviklingsdomænet, så har du allerede skabt DC for dig selv inden din shop er kommet i luften.

Når din shop er klar til lanceringen, vil dine kategori- og produktsider allerede eksistere i Google’s index via udviklingsdomænet. Og da dit udviklingsdomæne var det domæne der havde det nye indhold først, så det er sandsynligvis det domæne der vil få den højeste placering. Du kæmper derfor ikke kun mod din konkurrenter om din højeste placeringer, men også med dig selv.

Så sørg for at lukke for søgemaskinernes adgang til udviklingsdomæner. Du kan f.eks. gøre det via et “noindex,nofollow” meta tag eller via en robots.txt fil. Du kan også password beskytte hele dit site, sådan så kun få personer (og ingen søgemaskiner) får adgang til dit site, indtil shoppen er klar til at blive lanceret.

2. Kategoristien må ikke være en del af url’en
Der er rigtig mange Magento shops der begår denne fejl. Hvis du tillader at din kategoristruktur er en del af din webadresse (URL), skaber du risiko for en masse DC i din shop.

Hvis du har produkter lagt i mere end én kategori, vil den samme tekst kunne findes på flere forskellige URL’er. Lad os se på et eksempel:

Lad os lege at du sælger legetøj. Et af dine produkter er et dukkehus i pink. Dette dukkehus har du puttet i 2 kategorier, for at give dine brugere bedre overblik. De 2 kategorier er “6-10 år” og “til små prinsesser”, som begge er en underkategori til kategorien “legetøj”. Med disse 2 kategorier, ville dine URL’er se således ud:

dinshop.dk/legetoej/6-10-aar/pink-dukkehus.html og dinshop.dk/legetoej/til-smaa-prinsesser/pink-dukkehus.html.

Af og til kan det være du putter produktet i en speciel kategori. F.eks. hvis du har tilbud på varen eller tilbyder den som gaveidé. Så ville du få 2 ydeligere URL’er med samme indhold. Nemlig: dinshop.dk/tilbud/pink-dukkehus.html og dinshop.dk/gaveideer/pink-dukkehus.html.

Nu har du pludselig 4 URL’er med præcis samme tekstindhold.

Løsningen er at undgå at kategoristien bruges i URL’en. På den måde kan du tilknytte dine produkter til så mange kategorier som du ønsker. Så vil URL’en fra ovenstående eksempel nemlig altid se sådan her ud: dinshop.dk/pink-dukkehus.html.

Hvis skaden er sket, og du vil lave det om, så skal du huske 301 redirects. Mere om det senere.

3. Opret konfigurerbare produkter
I Magento kan du både oprette simple og konfigurerbare produkter. Desværre bruges disse to typer ofte forkert. Det er synd, for det skaber en stor risiko for DC.

Problemet opstår hvis du bruger simple produkter til oprettelsen af produkter, som f.eks. fås i flere størrelser og/eller farver. Opretter du et “dukkehus i pink” og et “dukkehus i rød”, som simple produkter, får du samme tekst på 2 forskellige URL’er.

Det samme kunne gøre sig gældende ved størrelser. Hvis nu du har det omtalte dukkehus i 2 farver og 2 størrelser, så ville du skabe 4 forskellige URL’er med samme indhold, hvis du bruger simple produkter.

dinshop.dk/pink-dukkehus-lille.html
dinshop.dk/pink-dukkehus-stor.html
dinshop.dk/roed-dukkehus-lille.html
dinshop.dk/roed-dukkehus-stor.html

Løsningen er at forstå hvornår du skal bruge simple produkter og hvornår du skal bruge konfigurerbare produkter.

Simple produkter kan du bruge, hvis du kun har ét produkt af sin slags uden nogen former for varianter (størrelse, farve eller andet).

Konfigurerbare produkter skal du bruge, når du har produkter der ligner hinanden meget eller indeholder varianter.

Eksemplet fra før med dukkehuset i 2 farver og 2 størrelser, ville være et oplagt konfigurerbart produkt. På denne måde kan du vise dine varianter for din kunde på én URL. Når en kunde lander på din dukkehus side, kan han/hun altså vælge størrelse og farve på dukkehuset på samme side.

Det betyder at du undgår DC, du har mere at skrive om i produktbeskrivelsen og du skaber et bedre overblik for din kunde. Smart ikke?

4. Brug unikke tekster
Jeg oplever tit at der ikke er ret meget tekst om produkterne i mange shops på nettet. Det er sikkert fordi det er en arbejdsgang, der tager tid. Lang tid. Og så er det ikke engang det værste. Mange shops bruger nemlig producentens tekst om produktet. Det gør du ikke vel?

Hvis du gør, så bør du få det lavet om. Bruger du producentens produkttekst, kan du være ret sikker på at der også er andre der gør det – om ikke andet gør producenten det sikkert selv. Det skaber DC.

Og så er der desværre også en del eksempler på at tekster bliver kopieret ulovligt fra konkurrenten. Det skaber DC. Du kopierer selvfølgelig ikke tekster ulovligt vel?.

Opdager du at nogen stjæler dine egen producere tekster, skal du få gjort noget ved det hurtigst muligt. Det skader din forretning.

Det kan ikke siges tit nok. Skriv unikke tekster. Det tager tid. Men det er det værd.

5. Undgå at specielle URL’er indexeres
Magento er et omfattende system, som har en masse funktionalitet indbygget som ikke kun skal tage hensyn til succes i søgemaskinerne. En standard Magento opsætning skaber derfor en risiko for en masse DC, hvis ikke du sørger for at lukke af for søgemaskinernes adgang til bestemte URL’er.

Der en række biblioteker du med fordel kan lukke af for søgemaskinerne. Det er bl.a.: /404/, /admin/, /catalog/category/view/, /catalog/product/view/, /catalog/product_compare/, /catalogsearch/.

Indholdet i alle disse mapper bør ikke kunne indexeres af søgemaskinerne, da de skaber risiko for DC.

Det samme gælder sorteringsparametre i dine kategori lister. Forestil dig vi står i en kategori der lister alle produkter i en bestemt kategori. Et sted på siden har du i Magento mulighed for at vælge sorteringsparametre. Vælger du “navn”, “pris” eller noget helt andet, ændrer URL’en sig.

URL før sortering: dinshop.dk/legetoej.html

URL efter sortering: dinshop.dk/legetoej.dk?order=price eller dinshop.dk/legetoej.dk?order=name

Disse sorterings URL’er bør ikke kunne indexeres, da de indeholder samme indhold som den oprindelige URL, bare i en anden rækkefølge. Som minimum bør disse URL’er have et canonical meta tag der fortæller søgemaskinerne hvilken url, der er den primære.

Via en robots.txt fil kan du også “blokere” søgemaskinernes adgang til bestemte biblioteker eller URL typer. Disse sider vil dog typisk stadig blive indexeres, dog uden indhold. Denne løsning betragtes derfor tit som en lappeløsning. Det er dog stadig bedre end ingenting.

Den ideelle løsning er dog at sørge for at den sorterings- (og andre grimme) URL’er har et noindex meta tag, så de aldrig kommer i Google’s index. Det er ikke noget der kan lade sig gøre i en standard Magento opsætning, men der findes et modul der kan håndtere det. Det koster $399, så det er dyrere end de fleste andre moduler til Magento, men hvis du spørger mig er det et af de vigtigste moduler der findes.

Men pas på! Modulet skal i mange tilfælde konfigureres individuelt på en Magento løsning, og en forkert opsætning kan muligvis gøre mere skade en gavn.

Hvis du selv har mod på at gå i krig, finder du modulet her. Ellers kan vi hjælpe dig – kontakt os for ydeligere info.

Update vedr. punkt 5, d. 05-07-2012:

Siden jeg skrev dette indlæg er canonical løsningen begyndt at virke bedre. Derfor er denne løsning faktisk ok at bruge fremover. Denne mulighed findes som standard i Magento, men den skal aktiveres.

Canonical tagget kan du aktivere i Magento under System –> Konfiguration –> Katalog (Under Katalog) –> Under fanen: Søgemaskine-optimering (SEO).

Indstil både: “Brug canonical link metatag for kategorier” og “Brug canonical link metatag for produkter” til JA.

Jeg vil dog stadig anbefale SEO modulet, da det giver mulighed for at sætte en god kombination af noindex og canonical op, som jeg anser for den bedste løsning til at undgå DC i Magento.

DC konklusion
Der er mange ting der kan skabe DC i din Magento shop – og du skal forsøge at undgå dem alle. Det bedste jeg kan råde dig til er at tænke grundigt over dette fra starten af. Det vil lette arbejdet med at få succes i søgemaskinerne uendeligt meget.

Det bør ikke tage lang tid for en Magento ekspert at lave disse indstillinger inden shoppen lanceres. Og disse timer er måske de bedste timer du nogensinde har brugt på en professionel konsulent.

Hvis skaden er sket, så er arbejde uendeligt meget større, men det kan stadig betale sig at få DC problemer fikset på den lange bane. Husk nu de 301 redirects, hvis du ændrer i din URL struktur. Jeg kommer ind på 301 redirects senere i dette indlæg.

SEO: Optimer title tags og descriptions

Inden for SEO er det ofte “mange bække små, der skaber en stor å” i jagten på toplaceringer hos f.eks. Google. Når det så er sagt, så er optimering af title- og meta description tags, nok de 2 ting der kan give dig mest værdi i forhold til den tid du skal bruge på det.

Utroligt nok er der stadig mange shops, der slet ikke udnytter hverken title tags eller meta descriptions tags optimalt.

Title tags er titlen på din kategori- eller produktside. I denne titel har du mulighed for at skrive de relevante søgeord/sætninger ind for den side du befinder dig på. Det er disse søgeord, dine brugere kan finde din shop på, når de søger på f.eks. Google. Det du indtaster i dit title tag har i meget høj grad indflydelse på hvilken placering du kan opnå i søgeresultaterne.

Meta description tagget, har ingen indflydelse på din placering. Til gengæld har du i description tagget mulighed for at påvirke dine potentielle kunder, så der er større chance for at de klikker på netop din shop i listen af søgeresultater.

Dette vil jeg ikke forklare ydeligere i dette indlæg, da jeg tidligere har skrevet et indlæg herom: “Derfor skal du optimere til både søgemaskiner og brugere“. Smut evt. over og læs indlægget og vend derefter tilbage til denne artikel. :-)

I Magento (og alle andre shops) bør du optimere både kategorisider, CMS sider og ikke mindst produktsider med gode title- og description tags.

SEO: Kategorier, landingssider og tekst

I Magento har du flere muligheder for at tiltrække flere besøgende via dine kategorisider og dine landingssider. Det er også noget jeg sjældent ser udnyttet ret godt.

1. Forbedring af kategorisider
Som standard er kategorisider i Magento blot en lang liste med få informationer om produkterne. Det er typisk et produktbillede, en overskrift, en “læg i kurv” knap. Det er der ikke nødvendigvis noget galt i, men i forhold til søgemaskinerne indholder disse sider ikke ret meget tekst.

Alligevel har du sikkert kategorisider der har fornuftige placeringer i søgemaskinerne. Du kan med få midler øge din chancer for at en bedre placering, hvis du til hver kategori skriver en indledning til dine kategorisider.

Du kan også vælge at gøre det i bunden. Altså efter din produktliste. Det giver dog mest mening at gøre det før produktlisten starter. Så har du mulighed for at skrive noget guf til søgemaskinerne. Hvis du så også kan øge dine besøgendes købelyst med denne tekst er det jo et ekstra plus.

Du kan også benytte en kombination. Altså en indledning lige før produktlisten og noget ekstra tekst efter produktlisten. Dette kan du gøre på alle dine kategorisider.

Skal du have mest muligt ud af det, så giver det mening at du tænker dig godt om, når du laver din kategoristuktur. Sørg for at du ikke ender med for mange container kategorier der indeholder en masse produkter med stor forskellighed. Hvis du kan lave en struktur med en overskuelig mængde produkter i hver kategori, som ligner hinanden, så har du en god chance for at kunne skrive relevante indledninger til hver kategori.

2. Oprettelse af landingssider
Har du fundet ud af at du modtager besøgende fra mere specifikke og længere sætninger via Google, så kan du sikkert med fordel oprette nogle CMS sider – eller såkaldte landingssider.

I Magento kan du oprette lige så mange landingssider som du ønsker, så det er kun din fantasi der sætter grænsen.

Landingssider er gode til at opsamle trafik fra såkaldte “long tail” søgninger. Altså folk der søger på meget lange sætninger i søgemaskinerne. Hvis du f.eks. i din Google Analytics statistik kan se at du har fået 50 hits på søgningen: “billigt dukkehus i 2 etager i pink”, hvorfor så ikke forsøge at lave en side som er optimeret til denne søgning.

Gør du det vil du have en stor chance for at få en topplacering. Og ikke nok med det. Du vil også kunne skrive en tekst der har en rigtig høj relevans for brugeren der leder efter dukkehuset i 2 etager i pink.

På den pågældende side, skal du naturligvis skrive en unik tekst der beskriver noget om dukkehuse i 2 etager og farven pink (evt. flere farver). Derudover giver det rigtig meget mening hvis du linker til produktet “pink dukkehus i 2 etager”.

Kan du se fidusen?

Landingssider kan også bruges i andre sammenhænge. F.eks. til Adwords- eller nyhedsbrevskampagner.

3. Generelt om tekster
Jeg har været inde på det tidligere, men det kan bare ikke siges tydeligt nok. Skriv unikke tekster. Teksterne har også stor indflydelse på dine placeringer i søgemaskinerne. Det er ikke optimalt hvis der kun står 20 ord i din produktbeskrivelse. Skriv minimum 10 linjer om hvert produkt, som ikke findes andre steder. Og det vigtigste søgeord, for det pågældende produkt, skal gerne være nævnt i denne tekst også.

Det tager en hulens tid at skrive unikke og gode tekster, der både er gode for søgemaskiner og får dine kunder til at købe, men det er vigtigt for din succes på den lange bane. Så spring ikke over hvor gærdet er lavest.

SEO: 301 redirects

Så snart du vælger at ændre en URL i din webshop, skal du sikre dig, at den gamle URL bliver ledt videre til den nye. Det har både betydning for din SEO succes og for dine brugere.

Hvis du ændrer en adresse i din shop, og glemmer at viderestille den til den nye, risikerer du at dine brugere finder den gamle adresse via en søgning i Google og havner i ingenmandsland. Det skaber en dårlig oplevelse.

Derudover skaber du DC problemer og du mister den værdi, den gamle URL, har opbygget i søgemaskinerne.

Derfor skal du huske af lave 301 redirects, så snart du ændrer på kategoristruktur, produkter eller landingsside URL’er. Det vil jeg ikke komme nærmere ind på her, da jeg har beskrevet her hvordan du kan lave 301 redirects med htaccess.

Du kan også lave redirects i Magento. Det kan du gøre under Katalog –> URL omskrivning.

Linkbuilding – skaf links til din shop

Når alle ovenstående emner er blevet – og konstant bliver – behandlet, vil links til din webshop kunne øge dine placeringer i søgemaskinerne. Dette er en disciplin der kræver noget viden, for at få optimalt udbytte af indsatsen – og ikke mindst for at undgå at gøre mere skade end gavn.

Når det er sagt, så ER der ting alle kan gøre. Det gælder både for opbygning af en bedre intern linkstruktur, samt opbygning af eksterne links.

1. Interne links
Det kan godt betale sig at tænke i intern linkstruktur. Du vil kunne styrke dine vigtige produkt- og kategorisider, ved at linke til dem internt. Gode eksempler på god intern linkbuilding er de før omtalte landingssider (CMS sider) eller manuelt opbyggede sitemaps.

Hver gang du laver en decideret landingsside, f.eks. for at tiltrække besøgende fra lange søgesætninger fra Google, kan du lave links til relevante produktsider fra disse. Det vil styrke de produktsider der linkes til, i kampen om de gode placeringer.

På samme måde kan du oprette et eller flere sitemaps (også som CMS side), hvor du laver en oversigt med links, med tilhørende beskrivelse, til dine vigtigste kategorier eller produkter. Har du mange kategorier og/eller produkter i din shop, kan du lave flere sitemaps. F.eks. et sitemap pr. kategori.

2. Eksterne links
Selv om eksterne links ikke går under betegnelsen onsite SEO optimering, så vil jeg alligevel fortælle lidt om det her, da det er et utroligt vigtigt punkt i jagten på topplaceringer.

Eksterne links er det der kan gøre den sidste forskel for at komme til tops. Links kan sammenlignes lidt med anbefalinger. Jo flere anbefalinger jo bedre. Din konkurrent situation spiller også ind. Har dine konkurrenter flere (og bedre) links end dig, kan der være lang vej til toppen. Men det betaler sig at ligge i toppen, så se det som en udfordring – og fokuser på at komme til tops.

Hvis du selv ønsker at lave ekstern linkbuilding, skal du sørge for at dit arbejde afspejler virkeligheden så meget som muligt. Det vil bl.a. sige at:

  • Du skal sprede dine links jævnt ud over en lang og konstant periode (muligvis for evigt :-)). Det kan være farligt at lave hundredvis af links på kort tid efterfulgt af perioder hvor der ikke kommer links.
  • Du skal variere dine links, så teksten i selve linket ikke altid er de samme. Det samme gælder for teksten du skriver sammen med de links du efterlader rundt omkring på nettet.
  • Du skal kunne bygge links af både høj og lav kvalitet. Et god blanding, så det ser virkeligt ud. Links af lav kvalitet er f.eks links fra forums, blog kommentarer m.m. Links af høj kvalitet er f.eks. links lavet fra sider med en høj PageRank, og hvor der er en større mængde unikt tekstindhold og ikke mindst relevant i forhold til det du linker til.

Noget af det kan du uden tvivl gøre selv. Det sværeste, for de fleste,  er at skaffe kvalitetslinks. Til dette formål er det ofte fordelagtigt at købe hjælp.

I det hele taget er denne disciplin tidskrævende og kræver noget viden for at få mest mulig udbytte ud af indsatsen. I mange tilfælde vil det måske kunne betale sig for dig at outsource denne del, og koncentrere dig om andre ting. Der er sikkert 1000 andre områder hvor din tid kunne bruges bedre?

Sørg for at din Magento webshop er lynhurtig

Hastighed har egentlig altid været vigtigt, men i 2017 og frem er det vigtigere end nogensinde før, da det også er en rankingfaktor.

Det er derfor meget vigtigt at din webshop er hurtig. Den skal helst indlæse hurtigere end 1,5 sekunder, og gerne endnu hurtigere.

Dette er et indsatsområde der både gavner dine konverteringer og dine rankings, så det bør der ikke tages for let på. Læs mere om hastighedsoptimering af Magento her.

Sørg for at din Magento shop er mobilvenlig

Langt de fleste brugere besøger og handler i din shop via mobile enheder. Det er også et godt stykke tid siden at antallet af søgninger på Google fra mobile enheder overhalede desktop søgninger. Derfor sider det næsten også sig selv at det er vigtigt at levere en god oplevelse til dem der besøger din shop fra en mobil enhed.

Google har i 2017 lavet et separat index til de mobile søgninger. De har også gjort dette nye index til deres vigtigste, da det jo nu er det største. Det betyder også at du risikerer slet ikke at blive synlig på søgninger foretaget på mobile enheder, hvis din mobilløsning er dårlig eller slet ikke eksisterer.

Faktisk er det overraskende hvor mange danske webshops der stadig ikke har fået implementeret en ordentlig mobilvenlig løsning i deres webshop.

Sørg for at din Magento webshop er sikker

Hvad har sikkerhed med SEO at gøre? Tja. Google meldte allerede ud i 2014 at https (SSL) ville blive en rankingfaktor og de er begyndt at sladre til brugerne om at dit site er usikkert hvis du ikke har en https forbindelse på din webshop. Læs mere om hvorfor du skal have SSL på din webshop og hvorfor du skal gøre det NU i denne artikel.

Èn ting er SSL som hjælper på sikkerheden på din shop og skaber trust hos brugerne, men du skal for alt i verden også tage sikkerheden seriøst i forhold til at undgå hackerangreb. Tager du ikke sikkerheden seriøst, så kan du miste din synlighed i løbet af ingen tid. Og det er altså ikke gjort med påsætning af et SSL certifikat.

Læs mere og Magento sikkerhed her.

Skal du have hjælp?

Har du brug for hjælp til at få nogle ting fra denne indlæg udført, er du velkommen til at kontakte os.

Jeg håber du kan bruge denne tjekliste til noget. Har du kommentarer eller yderligere punkter til listen er du meget velkommen til at bruge kommentarfeltet herunder.

37 replies
  1. Kenneth Boysen
    Kenneth Boysen siger:

    Tusind tak for et gennemført super sejt og godt indlæg :)

    Det er da til at føle på!.

    Jeg må se mig selv som offer for “2”, og kan se min magento viser produkterne med og uden kategori og shop navnet.
    Men det bliver da noget af et arbejde at skulle lave 301 til alle de sider. :)

    /Boysen

    Svar
  2. Daniel Due
    Daniel Due siger:

    Fin artikel, jeg lærte i hverttilfælde at jeg bør udfylde robots bedre!

    Mht URL.. lærte jeg også noget, jeg troede bestemt det var godt at have kategorier med i URL, f.eks. webshop.dk/tv/samsung/ da der så er 1 ekstra keyword med i URL!

    Svar
  3. Søren Hansen
    Søren Hansen siger:

    Hej Henrik

    Fin guide du har lavet – specielt når man er nybegynder i opbygning af Magento shop.

    Er det tilstrækkeligt at følgende er aktiv “Noindex, nofollow” for at Google ikke indexerer shoppen?

    Har placeringen fra de gamle URLer nogen betydning eller sagt på en anden måde. Vil jeg have samme placering på google når jeg laver en 301 redirect. Jeg har de gamle urler, men ligger produkterne ind på nogle nye url’er.

    /Søren Hansen
    Private Alarmer

    Svar
  4. Søren Hansen
    Søren Hansen siger:

    Hej Henrik

    Hvordan ind sætter jeg noindex på de enkelte url’er?

    Bør jeg undgå at få ens keyword med i både url’erne og i titel tag.

    /Søren Hansen
    Private Alarmer

    Svar
  5. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Søren

    Jep, men jeg ville vælge Noindex, follow i stedet. Efter sigende skulle nofollow ikke være effektiv mere, så jeg ville sætte follow på alle links, men noindex på dem du ikke ønsker indexeret.

    Om du får samme placering er svært at spå om. De gange jeg selv har gjort det for os selv og for kunder, har det ikke betydet de store skift i placeringerne. Jeg ved at mange i SEO branchen siger det samme.

    Men jeg kan dog ikke love dig at der ikke vil ske noget, men det burde ikke være det store, hvis 301 redirects laves rigtigt. :-)

    Svar
  6. Søren Hansen
    Søren Hansen siger:

    Hej Henrik

    Kan jeg ikke anvende en robots fil, hvor jeg grupperer de enkelte url’er og tilføjer de tag, der skal gælde for url’en?

    /Søren Hansen

    Svar
  7. Søren Hansen
    Søren Hansen siger:

    Hej Henrik

    Hvor i magento skal canonical meta tag indsættes?

    Er dette den rigtig måde at opbygge robotstxt filen på?

    Svar
  8. Flemming Lund
    Flemming Lund siger:

    Hej Henrik. Rigtig fin gennemgang. Jeg må dog erklære mig uenig i dit punkt 2 med produkter og kategori. Selvfølgelig skal man undgå DC, men jeg mener at det brugervenlighedsmæssigt er vigtigt, at et produkt vil ligge i de forskellige kategorier med hele kategoristien.
    Det man så kan er at opsætte at produktets canonical link er produktet i roden af sitet. Det kan man jo sætte op pr. default i Magento. Alternativt og måske endda bedre kan man vælge hvilken af de kategorier, som produktet ligger i, der har mest værdi og så lave rel=canonical til produktets placering i denne kategori – dermed kan man også få den lille værdi der er i kategoriets URL med. Altså f.eks. hvis et produkt ligger i /toej-til-boern/pigetoej/bluser/fin-bluse.html.
    Dermed kan du have et produkt liggende i X antal forskellige kategorier på websitet uden problemer. Just my 2 cents :)

    Svar
  9. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Flemming

    Mange tak for din kommentar og roserne.

    Med hensyn til kategorierne er vi dog ikke enige, men det er jo også det du skriver. :-)

    Jeg vil til enhver tid hellere undlade at skabe DC hvis jeg kan, fremfor at “lappe” noget med canonical tags.

    Mig bekendt har url’en ingen værdi i forhold til placeringen i søgeresultaterne, så det eneste du opnår er mere synlighed på nøgleord i url’en. Det vil jeg gerne give afkald på hvis det betyder mere DC. :-)

    Svar
  10. Flemming Lund
    Flemming Lund siger:

    Velbekomme og selv tak :) SEOmoz har faktisk tidligere udtalt at der *kan* være en værdi at hente fra kategorier, men jeg skal ærligt erkende, at jeg ikke selv har lavet forsøg med det. En anden fordel ved at et produkt er at finde i et kategori er, at man flere gange i søgeresultaterne i Google har set, at kategorihierakiet kommer med som klikbare kategorier under selve søgeresultatet. Men det er en spændende diskussion lige netop denne om placering af produkter og DC :)

    Svar
  11. Thomas Frost
    Thomas Frost siger:

    Hej Henrik

    Rigtig god guide du har fået brygget sammen her, thumps up.

    Som SEO-mand har jeg et par kommentarer til det at spærre for udviklingsdomæner, for som du helt rigtigt siger bør man lukke af for disse.

    Det absolut bedste metode er at passwordbeskytte hele sitet, så man slet ikke kan tilgå sitet uden en kode.

    Det næst-bedste er at sætte NoIndex,NoFollow på alle sider. Der er ingen grund til at have “follow” på hvis alle sider alligevel er NoIndexed. Hvis man sætter NoFollow på en side betyder det at Google (og andre) ikke skal følge linksne på en side, hvilket giver god mening hvis der er NoIndex på alle sider.

    NoIndex, Follow bruges hvis der er enkelte sider man ønsker at sætte NoIndex på, men man stadig ønsker at der skal flyde linkjuice rundt på siden, en god ide da der kan komme eksterne link til den specifikke underside som man naturligvis ønsker der skal flyde linkjuice fra.

    Udover de meget små detaljer er det en super guide, og godt at se der er webshop leverandører der går op I SEO, der er mange der kunne lære af det.

    Svar
  12. Bent Clausen
    Bent Clausen siger:

    Hej Henrik,

    Skide godt indlæg selv om jeg er meget grøn indefor seo så er det da næsten til at forstå..
    Jeg har et enkelt spørgsmål til dig, på min shop er skaden skete med dc på mine produkter det kan ses inde i url omskrivning: f.eks.
    lyd/hojtaler/jamo-ic-410.html
    Lyd/jamo-ic-410.html
    jamo-ic-410.html
    /jamo-ic-410-35.html
    /jamo-ic-410.html
    Kan man ikke slette de links som ikke skal være der for det er jo egentlig kun /jamo-ic-410.html?

    Med venlig hilsen Bent Clausen

    Svar
  13. Bent Clausen
    Bent Clausen siger:

    Hej Henrik
    Siden har selv lavet 301 redirects, men kommer der så ikke rigtig mange dc?
    Hvis jeg nu sletter alle 301 redirects hvor længe går det så før at google har glemt dem, for det må godt gå lidt til endnu før folk kommer ind på siden?

    Med venlig hilsen Bent Clausen

    Svar
  14. Bent Clausen
    Bent Clausen siger:

    Ok så det er noget med om man tør at tage Chancen, det må jeg se om jeg gør.

    Tak for de huritge svar og ha en god dag

    Med venlig hilsen Bent Clausen

    Svar
  15. Thomas Frost
    Thomas Frost siger:

    @Bent Clausen

    Jeg tror du blander tingene sammen hvis du tror, at det at lave 301 redirects når du ændrer URL´er, er at tage en chance.

    En 301 redirect betyder at indholdet er flyttet permanent, det gør at Google langt hurtigere opdaterer sit indeks end hvis du ikke gør noget.

    301 redirects er den korrekte og bedste måde at gøre tingene på når man skifter URL-struktur. I øvrigt skal du ikke være nervøs for DC selvom Google har den gamle URL indekseret. Det vigtigste er at du ikke har DC content på siden og at der er lavet korrekte 301 redirects.

    Svar
  16. Bent Clausen
    Bent Clausen siger:

    Ok nu er jeg med, de gamle redirects lader jeg bare være og når jeg laver et nyt produkt sørger jeg for at der kun er en url til det produkt?

    Svar
  17. Thomas Frost
    Thomas Frost siger:

    Hej Bent
    Ja lad de gamle redirects være, hvis der er nogen der har linket til en af dine gamle URL´er kan du lige så godt føre den linkjuice det rigtige sted hen.

    Svar
  18. Arni Beck
    Arni Beck siger:

    Hej Henrik
    Jeg tror jeg har lavet alt forkert i min shop og har brug for hjælp er det noget du kan give et tilbud på da jeg tester mine sider med progamet integrity får jeg virkelig mange fejl på siden. jeg har brug for noget hjælp til at rette siden op.
    jeg er godt klar over fejlen med tittel tags jeg har og de er ved at blive skrevet om
    MVH
    Arni Beck

    Svar
  19. Thomas
    Thomas siger:

    Fedt indlæg at falde over – tak!

    Ang pkt. 2 – er det ikke irelevant hvis jeg sætter canonical til på både kategorier og produkter?

    Og hvad sker der med brødkrummesti, hvis jeg fjerner kategorier fra URL?

    Svar
  20. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Thomas

    Tak for roserne :-)

    Jeg er ikke helt klar over hvilket punkt 2 du hentyder til, men jo det er en god ide at sætte canocical op i enhver Magento shop efter min mening.

    Det mest optimale er dog HELT klart at kategoristien ikke indgår som en del af produkt url’er.

    Hvis skaden er sket, så kommer det nok lidt an på din øvrige opsætning om det er en god ide at ændre det.

    Svar
  21. Thomas
    Thomas siger:

    Tak for godt svar!

    Henrik – pkt. 2 var – 2. Kategoristien må ikke være en del af url’en

    Spørgsmålet er, om det ikke får betydning for brødkrummen?

    – der er ikke sket nogen skade – er først lige ved at begynde ;=)

    Svar
  22. Bo Lyhne
    Bo Lyhne siger:

    Tak for en god artikel – jeg har for nyligt overtagt en Magento webshop, så jeg er i gang med at se på optimeringsmuligheder.

    Selvom artiklen har nogle år på bagen, går jeg ud fra, at de ovenstående ting er forholdsvis generiske og derfor stadig gældende?

    Findes der fornuftige, nyere og mere opdaterede artikler om emnet?

    Svar
  23. Bent
    Bent siger:

    Hej

    Rigtig god artikel, har efterhånden læst den en del gange ! Tak for den !

    Du skriver man kan sætte kategori teksten under produkter eller halv om halvt – kan du sige hvordan man gør det ?

    På forhånd tak !

    Svar
  24. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Bent

    Tak for det. Det bedste ville nu være at lade selve kategori beskrivelsen blive i toppen, og så nøjes med at skrive en mindre mængde god tekst her.
    Så kan du tilføje en statisk blok med ekstra tekst til kategorien, og få din udvikler til at få den placeret under teksten, hvis ikke dit tema allerede sørger for dette.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *