Hvordan vælger man den rigtige branche til sin webshop?

Mit navn er Tobias Ehlig. Jeg er passioneret omkring e-handel og online markedsføring, og i den forbindelse har jeg fået en del erfaringer fra forskellige webshop-projekter. I øjeblikket er mit primære fokus på websitet Festli.dk, som snart bliver omdannet til en webshop. I dette indlæg vil jeg gøre dig klogere på et af de mest afgørende emner i forbindelse med at få succes med et webshop-projekt, nemlig hvilken branche du vælger at kaste dig ud i. God læselyst.

Det er hårdt arbejde at starte en succesfuld webshop, og det er uden tvivl ikke nemt. Der er en lang række af udfordringer der skal overkommes og beslutninger der skal træffes. Den første beslutning du står over for er ganske enkelt hvilken branche du ønsker at kaste dig over. Og desværre ser jeg mange, som allerede her begår deres første fejl.

I mine øjne er der to gode veje at gå – enten ved at vælge en niche og så fokusere 100 % på at imødekomme denne lille gruppe kunders behov, eller alternativt ved at vælge et større marked, og så forsøge at hente en mindre (og på sigt større) andel af dette marked.

Det du dog ikke skal gøre ifølge mig er, at vælge et marked hvor konkurrencen er for hård sammenlignet med hvor stort markedet er. I den forbindelse har jeg indsamlet de bedste råd fra tre personer i mit netværk, som har kastet sig ud på et stort marked, hvor konkurrencen er høj, men ikke uoverkommelig:

Dennis Drejer, Rito.dk (garn og hobbyartikler)
”Når du skal vælge branche til din nye webshop, så er det først og fremmest vigtigt at du gør dig klart, hvor højt et ambitionsniveau du har. Hvis du er ny iværksætter og ikke har drevet webshop før, så kan det være en god idé at åbne en butik på et niche-marked, således at du kun skal servicere en lille målgruppe, men så til gengæld kan målrette dig rigtig skarpt imod lige præcis disse kunder. Har du store forventninger til din webshop, og har du måske erfaring fra andre e-handelsprojekter, så bør du vælge et større marked, lige som jeg har gjort med Rito.dk.

Med min branche “garn og hobby” kan jeg med tiden tage en lang række af forskellige produktgrupper ind, og så er potentialet rigtig stort – også selvom Danmark er et lille land. Derudover er garn og lignende produkter nemme at fragte, hvilket også er en stor fordel som webshop. Nogle produkter egner sig bare bedre til at blive solgt over internettet end andre.

Slutteligt vil jeg sige, at hvis du gerne vil starte en stor webshop i Danmark, så sørg for at der er tilpas med udfordringer. Det kan måske lyde skørt at du med vilje skal vælge en branche med mange udfordringer, men hvis du gør det, og rent faktisk overvinder disse udfordringer, så har konkurrenterne også rigtig svært ved at komme efter dig.”

Søren Skriver, Bekko.dk (lamper og belysning)
”Grunden til mit valg af nichen ”lamper og belysning” til min webshop skyldes en kombination af flere ting. ”Lamper og belysning” er en relativt stor niche, der også er præget af flere store spillere som f.eks. ILVA og IKEA, der arbejder med kæmpe budgetter, har et kendt brand og en stor mængde tidligere kunder. Desuden også en række andre shops, som kun sælger lamper, ligesom min. Umiddelbart en niche, som ikke ser super attraktiv at starte webshop i. Jeg har herunder sammenfattet nogle af tankerne bag mit valg af niche:

Min store force som e-købmand er min SEO-erfaring. Derfor valgte jeg også min niche efter, hvor mulighederne for at skabe resultater på SEO-fronten var stor. Jeg tog et kig på antal søgninger på de forskellige søgeord,  hvor jeg bl.a. kunne se, at var 14.800 månedlige søgninger på ”lamper”, 3600 månedlige søgninger på ”gulvlamper”, 2900 månedlige søgninger på ”bordlamper” og en lang række andre søgeord.

Selvom de mange søgninger kan virke meget attraktivt, er der selvfølgelig højest sandsynligt også nogle konkurrenter, der i forvejen sælger det, som du ønsker at sælge. Derfor bør også huske at tage et kig på konkurrenterne:

I mit tilfælde kiggede jeg bl.a. på:

  • Kan jeg lave en bedre webshop, der konverterer bedre?
  • Kan jeg slå dem på prisen?
  • Kan jeg slå dem på leveringstid?
  • Kan jeg slå dem på udvalg?

Så husk at gennemtænk nichen, før du kaster dig ud i projektet. Der er altid fordele og ulemper ved forskellige brancher og produkter. Så gennemtænk det og find noget, der passer til dig.”

Michael Buje, WebDanes Group
”Som udgangspunkt vil jeg anbefale at du som nystartet e-købmand koncentrerer dig om en smal produktgruppe. Ikke dermed sagt at du skal vælge et vildt specifikt domænenavn, og på den måde begrænse din forretning ude i fremtiden, men når du er ny så sørg for at du er god til at sælge én varegruppe, før du bevæger dig videre til en masse andre.

Min første webshop med gaming-udstyr startede jeg op med meget få produkter, og fokuserede generelt kun på én produktgruppe. Senere har jeg så udvidet til at sælge alt i gaming-kategorien. Det har været en rigtig fornuftig strategi for min forretning.

Med min nye shop i sexlegetøj-branchen er konkurrencen ret hård, men til gengæld har jeg også opbygget noget erfaring og kapital ift. den første webshop, og derfor giver det mening for mig at satse lidt bredere fra starten af.

Hvis jeg skal prøve komme med en konkret tjek-liste som du kan bruge til at vurdere den branche-idé du har, så kommer den her:

  • Stor efterspørgsel på Google
  • God avance
  • Low-tech produkter
  • Få reklamationer
  • Billigt at sende (lav volumen)
  • Langsom teknologisk udvikling (modsat hardware)

… og ellers, så bare kast dig ud i det, og giv den hele armen. Uanset hvilken branche du vælger, så får du ikke succes uden hårdt arbejde.”

Konklusion

Du bør altså tænke dig grundigt om inden du vælger hvilken branche din webshop skal tage kampen op i. Du bør overveje hvor store forventninger du har, og så vælge ud fra det. Pas på med at vælge en branche hvor der er alt for meget konkurrence i forhold til markedets størrelse. Og så tænk ellers over, om du tror på at du kan slå konkurrenterne på det pågældende marked. Hvis du tror på dit projekt, så er det bare om at give den fuld gas, og så komme ud over stepperne!

8 replies
  1. Emil Blücher
    Emil Blücher siger:

    Ganske fornuftige pointer fra både Dennis, Michael og Søren – de har nu også noget at have det i alle tre, da de alle er dygtige e-købmænd. Forventningsafstemning er som fremgår ovenfor super vigtigt, da man ikke blot kommer sovende til det at have en webshop – har man den forventning, kan man i hvert fald meget hurtigt risikere at blive slemt skuffet :)

    Svar
  2. Anders Toft Braun
    Anders Toft Braun siger:

    Hej Dennis, Søren og Michael,

    Kan i eventuelt dele ud af jeres erfaringer for hvordan man spørger samt finder en leverandør? Jeg har fundet en specifik niche, nu mangler jeg at skaffe leverandører.

    Jeg håber i kan komme med nogle inputs!

    Mvh.
    Anders

    Svar
  3. Søren Skriver
    Søren Skriver siger:

    Hej Anders Toft,

    En idé kan være at tage et kig på dine konkurrenter og se hvilke brands, som de primært markedsfører på deres sites. Herefter kan du blot finde mærkets egen hjemmeside og tage kontakt til dem. De leverandører jeg har snakket med har været ret åbne for at samarbejde, men det varierer jo lidt fra branche til branche.

    Hvis det er kinesiske produkter kan jeg anbefale Alibaba / Aliexpress.

    Svar
  4. Daniel
    Daniel siger:

    Godt indlæg. Jeg er selv i gang med rejsen, hvor det er lykkedes mig at få en fornuftig bid indenfor min niche. Det var dog langt fra så nemt som jeg håbede. Man skal passe på med at undervurdere sin konkurrenter selvom din niche måske kun er en brøkdel af deres forretning. .

    Svar
  5. Lone Davidsen
    Lone Davidsen siger:

    Det er rigtig imponerende hvad Dennis han har udrettet. Min udfordring er hvordan jeg finder leverandørerne? Skal man kontakte en distributør eller kan man gå direkte til producenten?

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *