Google Shopping – nu med prissammenligning
Dette gæsteindlæg om Google Shopping er skrevet af Tobias Ehlig, som igennem 8 år har arbejdet med online markedsføring, e-handel og iværksætteri. Tobias driver i dag webshoppen Festli.dk, samtidig med at han hjælper andre internet-forretninger med at opnå større synlighed på Google.
Hvis din foretrukne webshop platform er Magento, så kontakt os gerne til en snak om Google Shopping.
Nu vil jeg overlade ordet til Tobias, som allerede har god succes med Google Shopping.
Sammenligning af produktpriser på tværs af forskellige webshops har gjort PriceRunner til en stor succes igennem de seneste knap 20 år. Når man foretager en søgning på Google efter et bestemt produkt eller en produkttype, så er PriceRunner ofte at finde på første side, med en webside der kan hjælpe dig med at finde de bedste priser på det produkt du står og mangler.
Som forbruger er det oplagt at klikke på PriceRunner-linket, da man dermed kan slippe for at skulle gå ind på alle de forskellige webshops for at tjekke prisen på det ønskede produkt. PriceRunner klarer altså denne opgave for dig, og det har gjort websitet meget populært i Danmark.
For knap 3 år siden lancerede Google deres nye service ”Shopping” i hele verden. Google Shopping er en del af Google AdWords, men måden at arbejde med det på er vidt forskellig fra de velkendte tekstannoncer. Min opfattelse er at de fleste store webshops efterhånden har fået øjnene op for mulighederne med Google Shopping, og at produkter derfra vises oftere og oftere ude i Googles søgeresultater.
Derfor skal du naturligvis have styr på Google Shopping hvis du arbejder med online markedsføring – det siger sig selv. Der er meget at hente ift. optimering af ens produktfeed, som vil sikre øget synlighed og dermed flere klik. Men meget tyder på, at pris bliver det helt afgørende parameter i Shopping i fremtiden.
Google vil sammenligne priser
Google har det problem, at de i ”Shopping” rent teknisk ikke kan identificere præcist hvilket produkt der er tale om, når en webshop har tilføjet et produkt til systemet. Derfor ser man ofte det samme produkt optræde flere gange på den samme søgeresultat-side. Det giver et dårligt overblik over udvalget, hvilket afskrækker Googles brugere.
Nu gør Google dog et seriøst forsøg på at komme problemet til livs, idet de pr. 14. februar 2017 gør det til et krav, at man som webshop der er tilmeldt Google Shopping oplyser et såkaldt GTIN-nummer på hvert af sine produkter. Dette nummer kender vi i Danmark bedre som et EAN-nummer, eller en stregkode.
Sagen er den, at når Google kender produktets GTIN-nummer, så kan de matche det op med eventuelle duplikater i deres produktkatalog. Det de så gør er, at de ”slår produkterne sammen”, dvs. at de kun viser det én gang. Det betyder, at brugeren slipper for at se det samme produkt flere gange på søgeresultat-siden.
Her ses et eksempel på tre produkter, som sælges på flere webshops, og som Google har haft mulighed for at identificere som værende ens via GTIN-nummeret.
Denne ændring betyder endvidere, at Google nu kan sammenligne priser på tværs af de forskellige webshops, og det er altså her det bliver rigtig interessant set fra en online marketing-persons perspektiv. Eller, ikke en gang bare for folk der arbejder med online marketing, men for alle der sælger produkter på nettet. For denne ændring kan have betydning for hele ens virksomheds strategi.
Priskrig venter e-handel
At Google i 2017 for alvor begynder at kunne sammenligne priser kommer – set fra mit perspektiv – til at betyde en stor priskrig inden for alle brancher online. I hvert fald ift. salget af fysiske produkter, som umiddelbart er fokus i Google Shopping. Effekten vil blive større og større i takt med at Shopping bliver mere synligt i søgeresultaterne, og at flere begynder at bruge Shopping-funktionen på Google direkte, i stedet for at foretage en almindelig søgning.
Ikke nok med at det bliver nemt for forbrugeren at finde vej til den bedste pris på en given vare. I Google Shopping vælger systemet selv hvilken webshop forbrugeren skal sendes hen til, når der klikkes på produktet på søgeresultat-siden.
Her ses hvordan Google udvælger én af webbutikkerne som ”den primære forhandler” af produktet, hvor de andre forhandlere så vises ude i siden.
I det her tilfælde er der tre webshops med samme pris på et produkt, hvor Google vælger at fremhæve den ene frem for de to andre. Det betyder i praksis, at hvis man som forbruger klikker på enten billedet, titlen, ”mere” eller ”køb”, så lander man i det her tilfælde på produktsiden på Temashop.dk, frem for Funidelia.dk og Festli.dk. Dette sker formentlig fordi Temashop.dk er villig til at betale den højeste pris pr. klik. Men hvad nu hvis jeg som ejer af Festli.dk sænkede produktets pris til 19 kr., så ville jeg jo være den suverænt billigste forhandler.
Så er spørgsmålet bare, hvad Google vil vægte højest, enten at lede de søgende hen til den billigste webshop (= glade brugere af Google) eller at lede de søgende hen til den webshop der vil betale mest for et klik (= glade aktionærer hos Google). I praksis vil det nok ende med en mellemting, hvor begge ting vil vægte højt.
Det tegner altså et billede af en fremtid, hvor det på Google er den webshop med den laveste pris for et produkt, som vil hente langt de fleste af ordrerne. Derfor går jeg selv med overvejelser om hvordan jeg på min webshop kan forberede mig på denne nye situation.
En mulighed kunne være at opbygge en lavpris-version af min butik på et andet domæne – Fest365.dk – som så vil have 100 % fokus på at kunne tilbyde den bedste pris. Som markedet er lige nu tror jeg ikke at pris er voldsomt afgørende, men jeg spår altså at disse tendenser kan gøre det faktum anderledes i fremtiden, og derfor bør man som webshop-ejer forberede sig på den nye konkurrence-situation.
Google Shopping går en stor fremtid i møde
I dag er de almindelige tekstannoncer fortsat dominerende på Google, men meget tyder på at Shopping-delen vinder mere og mere frem, og jeg spår at den allerede om 3 år vil være kunne bringe mere trafik end de traditionelle annoncer, til websites der sælger fysiske varer.
Faktisk udgør trafikmængden og omsætningen fra Google Shopping allerede i dag en langt større andel af mit samlede salg på Festli.dk, end den fra de almindelige tekstannoncer. Det skal ses i lyset af, at tekstannoncerne generelt er meget mere konkurrenceprægede, og at jeg her er nødt til at skrue min klikpris ret langt op, før at mine annoncer får en interessant mængde klik – og her er det oftest ikke en rentabel forretning for mig, hvorfor jeg vælger at sænke mit bud igen. Omvendt kan jeg i Google Shopping slippe af sted med at betale en lav pris pr. klik, og samtidig hente en stor mængde trafik og salg igennem den kanal.
Opnå større synlighed på Google Shopping
Som nævnt flere gange tidligere i dette blogindlæg, så tyder det på, at pris bliver et meget afgørende parameter for at kunne få mest mulig trafik fra Google Shopping i fremtiden. Men der er mange andre ting du også kan optimere på, for at opnå større synlighed på denne relativt nye annonceringsplatform.
Det er altafgørende for din succes med Shopping, at du har et godt produktfeed, som indeholder alle de relevante informationer om dine produkter. Det giver ikke mening at jeg præsenterer og forklarer de enkelte data-muligheder her i indlægget, da du kan læse alt information om dem fra Google selv, ved at klikke her.
Derimod vil jeg gøre dig opmærksom på, hvilke data der er ekstra vigtige at have styr på. Det drejer sig om produktets titel og beskrivelse, da det er indholdet af disse to, som bestemmer hvorvidt et givent produkt bliver vist på en given søgning, eller ej.
Da Google Shopping gik i luften så det ud til, at de kun kiggede på produktets titel når de skulle vurdere om produktet var relevant at vise i forbindelse med en bestemt søgning, men senere er de også begyndt at tage højde for den beskrivelse du lavet af produktet, hvilket gør det ekstremt vigtigt at du giver Google en god beskrivelse, som også indeholder de relaterede søgeord.
Her ses et eksempel på en produktvisning i Google Shopping.
Som det ses på ovenstående billede, så viser Google på nuværende tidspunkt følgende data i forbindelse med visningen af et produkt fra webshoppen Hedestoker.dk i Google Shopping:
- Billede af produktet
- Produktets titel
- Produktets beskrivelse
- Produktets pris
- Pris for forsendelse
- Anmeldelser (typisk hentet fra TrustPilot)
… men det betyder ikke at Google ikke benytter flere data end disse. Der er også eksempler på søgeresultat-sider, hvor der er filtreringsmuligheder ude i siden, fx med ”mænd” og ”kvinder”. Disse filtreringer bliver din webshops produkter altså kun en del af, hvis du oplyser til Google hvilket køn de enkelte produkter er henvendt til. Dette er eksempelvis meget relevant inden for tøj-branchen.
Et godt produktfeed har også andre fordele
Når du har fyldt dit produktfeed med alt relevant information om dine produkter, så vil du med garanti opnå større synlighed på Google Shopping. Men det er langt fra det eneste sted, hvor dette optimerede produktfeed kan komme dig til gode.
En portal som PriceRunner er nemlig også rigtig glade for produktfeeds med omfattende produktdata, da dette kan hjælpe dem med at kategorisere dine produkter, samt at matche produkter med de forskellige søgninger som brugerne af PriceRunner foretager. Du kan læse mere om hvordan du optimere dit produktfeed til PriceRunner her.
Foruden PriceRunner er der også en lang række andre steder, hvor du kan få glæde af et super-optimeret produktfeed. Det kan være de andre generelle shoppingportaler som DBA, Kelkoo osv., men også i affiliate marketing-sammenhæng kan et godt feed være nøglen til succes.
Hvis du gerne vil blive klogere på hvad dit produktfeed skal indeholde for at blive taget godt imod af diverse affiliate sider, så kan du høre dette interview med direktøren for tøjportalen Katoni.dk, hvor han giver gode råd til hvordan du får styr på alle aspekter af dit produktfeed. Katoni.dk er – ligesom fx PriceRunner – et website der samler tusindvis af produkter fra forskellige webshops, og her er det altså altafgørende at de tilknyttede webbutikker har styr på deres data.
I øvrigt vil jeg anbefale at du som minimum tilmelder din webshop til ét affiliate netværk, da du dermed kan hente salg med en meget lille indsats. Det sker når diverse shopping-portaler (fx førnævnte PriceRunner) og rabatkode-websites (fx en side som Coupii.com) ”crawler” indholdet af din webshop, og automatisk begynder at markedsføre dine produkter eller tilbud til deres besøgende. De her websites sidder nemlig konstant og leder efter nye webshops som de kan sende besøgende hen til, imod at de får en provision når der skabes salg.
Hvis du har spørgsmål til Google Shopping, produktfeeds eller andre af de emner jeg har taget op i dette blogindlæg, så hører jeg meget gerne fra dig i kommentarfeltet.
Google bliver jo snart en hel shopping platform. Det er sjovt de ikke er vilde med affiliate sider, men okay. Morale er godt, dobbeltmorale er dobbelt så godt ;) Der går nok heller ikke længe før de tager et skridt ind rabatkode branchen, og formidler disse igennem shopping søgninger. Må indrømme at lige så meget jeg er modstander af dette tiltag, lige så stor fan er jeg hehe.