Google Adsense eller affiliate annoncer?

Adsense eller affiliate annoncer

Mit navn er Erik Pilgaard Hejlskov. Jeg vil gerne sige tak til Henrik for at give mig spalteplads her på Pilanto bloggen. Jeg driver til daglig Lånekassen. Lånekassen er en sammenligning af kviklån, samt div. guides og artikler om økonomi i almindelighed.

Jeg har levet af affiliate marketing siden sommeren 2007, hvor jeg har arbejdet på fuld tid i min virksomhed X-Cite. Men nu til artiklen der omhandler valg af annoncer til din hjemmeside.

Dit tankesæt

Et meget almindeligt spørgsmål for personer der vil starte med at tjene penge på deres egen hjemmeside er omkring Google Adsense og affiliate annoncer. Skal jeg vælge Adsense annoncer eller skal jeg indsætte bannere med affiliate annoncer? Her er mindsettet ofte at affiliate annoncerne netop indsættes som bannere. De indsættes på bestemte områder, som er afsæt til reklamer. Ofte vælges der Adsense, da det jo er nemmere, at Google automatisk udskifter annoncerne, så man ikke selv skal spekulere på dette.

Det er helt naturligt at have denne tankegang. Men i denne artikel vil jeg forklare hvorfor det er den helt forkerte tankegang at have. Jeg forklarer hvordan dit mindset i stedet bør være, når du skal vælge din forretningsmodel.

Annonce blindhed (udvidet banner blindhed)

De fleste kender nok udtrykker banner blindhed. I tidligere tider var der så mange reklamebannere på de fleste websites, at de besøgende udviklede banner blindhed. Man trænede simpelthen sig selv til at ignorere reklamebannerne, så man faktisk aldrig så dem. Reklamebannere mistede derfor deres effekt.

I dag vil jeg sige at denne blindhed har bredt sig til annoncer generelt. Vi gider ikke at bombes med irrelevante annoncer. Hvis ikke vi blokerer dem fysisk med en ad-blocker eller lignende, så blokerer vi dem mentalt.

Tager vi et kig på det tidligere nævnte mindset omkring placering af annoncer, så vil vi opdage at det slet ikke er holdbart. Måske indsætter man Adsense annoncer og måske indsætter man affiliate annoncer, men i begge tilfælde vil det kun give meget lidt. Når man indsætter Adsense annoncer på en forudbestemt reklameplads, så vil annoncerne blive ramt af de besøgendes annonce blindhed. Effekten vil være meget få kliks og meget lidt indtjening. Vælger du affiliate tilgangen, så vil du sandsynligvis bruge mere tid på udskiftning af relevante annoncer end du rent faktisk vil tjene på annoncen.

Bruger du denne tilgang, så vil jeg som regel anbefale dig at benytte Google Adsense. Jeg vil dog hellere ændre din tilgang, så du kan tjene mange flere penge.

Tjen penge på indholdet

I den førnævnte tilgang tjente man ikke penge på indholdet. Dit website er opdelt i to dele. Del1 er indholdet, som skal trække brugeren til. Del2 er annoncerne, som skal give dig noget indtjening. Del1 giver værdi til læseren. Del2 giver absolut ingen værdi til læseren.

Denne opdeling skal du fjerne. Annoncerne skal være integreret i dit indhold. Annoncerne skal give værdi til læseren. Formår du dette, så vil læseren være glad for dine annoncer. Ikke nok med det, så vil du tjene langt flere penge.

Bemærk at jeg ikke snakker om skjult reklame. Den ekstra indtægt skyldes ikke, at du narrer læseren til at trykke på nogle annoncer, fordi annoncen nu pludselig var midt i din tekst. Selve annoncen skal være en del af dit indhold og give værdi til læseren.

Dette illustreres bedst med nogle eksempler.

Eksempel 1:

På denne side kan man gratis få en Unoeuro rabatkode.  Rabatkoden gives til alle der ønsker at oprette et Unoeuro webhotel. Siden er en underside til en større guide omkring brug af Unoeuro. Besøgende på denne side er meget interesseret i webhotellet Unoeuro, og rabatkoden giver dem en værdi. Hvis den besøgende signer op til et webhotel via affiliatelinket, så giver det provision til websitets ejer. Havde der bare været bannerannoncer på guiden om Unoeuro, så havde det hverken givet værdi til læseren eller særlig megen indtjening til websitet.

Eksempel 2:

På denne underside af Lånekassen kommer man direkte til en beskrivelse af banken Bank Norwegian. Er man havnet på denne meget specifikke underside, så er det sandsynligt at man har en meget stor interesse i banken. Derfor er det super relevant at linke til Bank Norwegian med et affiliatelink. Indtjeningen må formodes at være noget højere på denne måde, end hvis der var benyttet Google Adsense.

CPC/CPM vs. CPL/CPA

I samme boldgade som spørgsmålet omkring Adsense vs. affiliate, så kommer der ofte spørgsmål omkring CPC/CPM vs. CPL/CPA.

CPC/CPM kan være Adsense, men det kan også være affiliate. CPL/CPA er affiliate.

Vi kan altså snakke om en situation hvor vi sammenligner affiliate annoncer med affiliate annoncer, men hvor der alligevel er kæmpe forskel på resultatet.

Lad os først kigge på begreberne.

CPC betyder Cost Per Click. Dvs. at du får en fast pris, når den besøgende klikker på en annonce.

CPM betyder Cost Per Mille. Dette er en fast pris, som du modtager for hver tusind visning af en annonce.

Ved CPM tjener du penge på, at få vist din side (og dermed annoncen) så mange gange som muligt. Kvaliteten af de besøgende er reelt set ligegyldig. Ved CPC får du kun betaling når læseren rent faktisk trykker på annoncen. Derfor skal annoncen laves på en måde, så der er så mange som muligt, der trykker på annoncen. Om læseren rent faktisk er interesseret i annoncørens produkter kan du være ligeglad med. Du skal bare have læseren til at trykke på annoncen.

Som du måske kan læse mellem linjerne i ovenstående, så mener jeg kun sjældent at CPC og CPM giver megen værdi. Du kan sagtens tjene penge med denne afregningsform, men optimerer du din side til at tjene mange penge, så vil det gå ud over læser og annoncør.

Jeg mener bestemt at det er vigtigt selv at tjene penge. Men i det spil skal du samtidigt give værdi til både læser og annoncør. Kun på den måde kan du fastholde læsere i fremtiden. Kun på den måde kan du bevare gode relationer med relevante annoncører.

Det klart bedste for alle parter vil derfor som regel være CPL og CPA.

CPL betyder Cost Per Lead. Dvs. et beløb du opnår, hvis du får læseren til at gøre en bestemt handling på annoncørens website.

CPA betyder Cost Per Action. En action kan oversættes til en handling og dermed vil CPA være det samme som CPL. Men i praksis bruges CPA om et fuldført salg. Har du haft kreditkortet oppe af lommen og betalt for en vare, så er der tale om CPA. Signer du op til et nyhedsbrev eller lignende, så vil der være tale om CPL.

Til modsætning fra CPC/CPM, så er det et mål med CPL/CPA at skabe en værdi ovre hos annoncøren. I min optik vil et affiliatelink med CPA eller CPL afregning derfor være at foretrække, når du har denne mulighed. Dermed fokuserer du på at skabe noget indhold, hvor du også via annoncerne skaber værdi for læseren.

Du kan naturligvis godt få CPC afregning og så fortsat bruge links til annoncører på samme måde, hvor du forsøger at skabe værdi til både læser og annoncør. Problemet er dog her, at du ikke vil få stor nok indtjening.

Lad mig forsøge at forklare den påstand. Hvis du får 1-2 kr. pr. klik på en CPC kampagne, så skal du sende mange besøgende videre for at tjene noget nævneværdigt. Dette er kun muligt med mange besøgende. Dit fokus bliver derfor på at skabe mange besøgende, frem for at skabe stor værdi for en lille skare af brugere. Bliver du afregnet for et salg eller et lead, så kan du være ligeglad om du sender 100 besøgende videre med en konverteringsrate på 1% eller om du sender 5 besøgende videre med en konverteringsrate på 20%. I begge tilfælde opnår du 1 salg. Du kan derfor klare dig med langt færre besøgende, hvis bare annoncen er super målrettet.

  • Med CPA/CPL bruger du din energi på relevant og målrettet indhold
  • Med CPC/CPM bruger du din energi på at skabe trafik

Her vil jeg igen komme med et eksempel.

Lad os kigge på denne artikel, som hovedsageligt er en liste over Viabill butikker. Siden er fyldt med affiliatelinks. Det er svært at skabe stor trafik til sådan en side, da den bestemt ikke er værdifuld for alle. Men for den lille skare af personer der leder efter webshops, hvor de kan benytte afbetaling, så er siden meget værdifuld. Siden skaber et godt overblik over hvad man kan købe i hvilke butikker. Dermed er det hovedsageligt annoncerne der er det gode indhold, og konverteringsraten vil være ganske stor. Havde afregningsformen på disse links været CPC eller CPM, så ville indtjeningen stort set ikke være eksisterende.

Skal man så aldrig bruge Google Adsense eller CPC/CPM kampagner?

Min anbefaling herover har gået på at bruge affiliatelinks med CPL/CPA afregning. Men den opmærksomme læser vil have opdaget at jeg har skrevet ”som regel” om CPL og ”sjældent” om CPM. Jeg har dermed ikke afvist at der kan være situationer hvor Adsense eller CPC/CPM kampagner vil være det bedste valg.

Jeg vil herunder komme med nogle eksempler, hvor Adsense eller CPC/CPM kampagner kan være vejen frem.

Eneste mulighed fra denne annoncør

Når vi snakker affiliate, så er det ofte annoncøren der vælger afregningsformen. Du logger ind i dit foretrukne affiliate netværk og vælger der de annoncer, som du ønsker at benytte. Hvis de mest relevante annoncer er fra en annoncør de kun tilbyder CPC eller CPM, så kan det fint være vejen frem. Du vil tjene mindre med denne afregningsform, men du serverer fortsat det mest relevante indhold for dine læsere, hvilket trods alt er det vigtigste.

Ingen affiliateaftaler

Er du i en branche hvor der ikke i forvejen er nogle affiliateaftaler, så kan der være en god ide at benytte Google Adsense. Har du mange besøgende, så kan du med fordel kontakte annoncører direkte og dermed selv sørge for at der bliver lavet aftaler. Men har du ikke tiden til dette, eller er dit website et mindre hobbyprojekt, så er det ikke en mulighed. I stedet kan du sætte Adsense annoncer på siden og derefter fokusere på andre ting. Du vil ikke tjene kæmpe beløb på din side, men du vil heller ikke bruge tid på annoncer.

Mulighed for stor mængde trafik af tvivlsom kvalitet

Kan du skaffe en stor mængde trafik fra besøgende, hvor du ikke har lykkedes med målrettede annoncer, så kan Adsense være vejen frem. Et eksempel på dette er hjemmesiden navnestatistik.dk

Her har det lykkedes mig at købe trafik via Google Adwords med en gennemsnitlig CPC på under 0,04 kr. Altså mindre end 4 øre pr. besøgende.

Jeg forsøgte med affiliateannoncer for div. babypakker og lignende. Altså annoncer som er relevante for kommende forældre, der skal finde et navn til deres nye guldklump. Disse affiliateannoncer gav dog ingen indtjening.

Til gengæld kunne jeg tjene mere end 0,04 kr. pr. besøgende via Google Adsense. Derfor kørte jeg i lang tid massiv annoncering via Google Adwords og tjente penge via Google Adsense. I dag har siden dog stort set kun organisk trafik, da selv 0,04 kr. pr. besøgende ikke er muligt via Adsense på denne side.

Ingen relevante annoncører til det givne emne

Måske har du skrevet en god artikel, som tiltrækker mange besøgende, men emnet egner sig ikke umiddelbart til annoncering. Her går Adsense sjældent i stå. Er der ikke relevante annoncer til det givne emne, så vil Google i stedet vælge nogle annoncer der er relevante for dig som person i stedet. Google ved via remarketing hvilke annoncører du tidligere har besøgt, og så kan de vise annoncer for disse i stedet.

Et eksempel på dette kan være denne side om kørselsfradrag. Jeg har ganske vist ikke Adsense annoncer på denne side netop nu, men jeg har heller ikke andre indtægter på denne underside. For at få bare en smule indtjening på de besøgende på denne underside, kunne jeg derfor vælge at benytte Adsense. Alternativt kan det være at du har gode ideer til relevante annoncer til netop denne underside? Skulle det være tilfældet, så kontakt mig gerne. Skriv evt. en kommentar herunder artiklen.

Opsummering

Jeg vil her opsummere denne artikels vigtigste budskaber

  • Sørg for at skabe værdi både til læser, annoncør og dig selv (indtjening)
  • Med CPL og CPA afregning får du det største incitament til at skabe denne værdi
  • Skab gerne sider med et snævert fokus og kun få besøgende. 20 besøgende med en konverteringsrate på 50% er bedre end 100 besøgende med en konverteringsrate på 8%

Tak til marketers.dk for grafik til indlægget.

Har du spørgsmål, eller ting i artiklen du gerne vil have udpenslet, så skriv en kommentar herunder. 

7 replies
  1. Johnny
    Johnny siger:

    Hej Henrik,

    Super fin artikel du har lavet her. Vi har brugt lang tid på at eksperimentere mellem affiliate aftaler og generelt google adsense, jeg synes dog at det er vildt svært med adsense, man skal virkeligt have meget trafik før der sker noget, specielt hvis vi kun snakker danske sider.

    Jeg ved at der er alternativer i USA som f.eks. media.net – kender du til noget der også dækker Danmark?

    Svar
  2. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Johnny

    Jeg benytter mig kun af Adsense når der ikke at mulighed for at sætte et affiliate link ind. Som du selv er inde på, så giver det simpelthen ALT for lidt.

    Jeg forsøger lige at få Erik, som har skrevet denne artikel, til at komme med sit bud på det.

    /Henrik

    Svar
  3. Johnny
    Johnny siger:

    Hov, det må have forvirret mig med de 2 navne i toppen af artiklen :).

    Glæder mig til at høre om Erik har nogle ekstra guldkorn.

    Svar
  4. Erik Pilgaard Hejlskov
    Erik Pilgaard Hejlskov siger:

    Hej Johnny og tak for din kommentar

    Jeg kender ikke til at priserne ved Adsense skulle blive bedre, når man har meget trafik? Har du oplevet det?

    Jeg kender ikke til alternativer til Adsense. Jeg har simpelthen aldrig ledt efter det. Jeg forsøger så vidt muligt altid at finde relevante affiliate annoncer. Når det ikke er muligt, så kan Adsense være et fint alternativ til, at få en smule indtægt. Da Adsense normalt er min nødløsning, så har jeg ikke brugt tid og energi på optimeringer og alternativer. Jeg vil hellere bruge tiden på at skabe flere affiliateindtægter ;-)

    Mvh
    Erik

    Svar
  5. Johnny
    Johnny siger:

    Hej Erik,

    Det giver god mening. Mener ikke at adsense priserne bliver bedre som sådan, men at det kræver meget trafik før det overhoved giver noget på bundlinjen.

    Jeg mener helt sikkert også at affiliate aftaler er det man skal gå efter.

    Svar
  6. Alexander R. R.
    Alexander R. R. siger:

    En fin artikel skrevet af Erik.

    Så vidt jeg ved så får man flere valgmuligheder samt pris pr. klik når man runder de 2 millioner visninger pr. måned. Det er dog en del :)

    I forhold til sammenligning af affiliate og adsense, så vil jeg påstå at man tjener mere med affiliate end adsense, da som det tidligere blev nævnt skal have enorme mængder af trafik.

    På den anden side vil jeg så også sige at adsense er nemmere at håndtere. Reklame blokkene passer jo sådan set sig selv. Når det kommer til affiliate så kan der opstå en del ting så som at en webshop som har en aftale med gennem partner ads eller et andet sted pludseligt lukker. Et produkt der ikke længere bliver produceret eller de laver om i strukturen på webshoppens hjemmeside. Så kan det altså være ret så tidskrævende pludseligt at gå i gang enten at rette links, finde en nye affiliate eller noget helt tredje. Er jeg helt ved siden af eller?

    Mvh. Alexander

    Svar
  7. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Personligt overvejer jeg aldrig adsense længere. Det giver simpelthen for lidt. Det er muligt at det ændrer sig når du har over 2 mio. besøgende, men der er trods alt et stykke vej til så mange besøg. Især på danske hjemmesider :-)

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *