Din webtekst stinker!

Okay så. Din tekst stinker måske ikke, men den kan garanteret blive bedre og skaffe dig bedre resultater end den gør i dag.

Efter min mening er det at skrive rigtig god tekst til sin hjemmeside eller webshop, en af de vigtigste discipliner overhovedet.

Jeg synes der er alt for mange, der undervurder hvor vigtig god tekst er. Prøv og tænk over hvor mange steder teksten har direkte, eller indirekte indvirkning, på det du gerne vil have dine brugere til at gøre.

Når en bruger besøger din hjemmeside eller shop, hvad er så det første der møder deres øjne møder? Måske er den en farve eller en grafisk opsætning af elementer. Disse elementer indeholder ofte også tekst. Prøv og tænk over om du kan forbedre teksterne i dine grafiske elementer, og ikke mindst i dine call to actions.

Lad mig give dig et par eksempler:

  • Klassikeren er nok “send” knappen på diverse formularer. I stedet for noget intetsigende så prøv og tænk kreativt. Hvis det er en ring mig op formular, så kunne der jo f.eks. stå “Ring mig op” i stedet. Hvis det er en mini “indhent tilbud” formular, så kunne der f.eks. stå “Få et tilbud”.
  • Et andet eksempel er hvad der skal stå på den knap du bruger til at lægge en vare i indkøbskurven i en webshop. Vi kender vel alle “læg i kurv”, “Køb” og “Bestil”, men findes der bedre og smartere eksempler? Det kommer selvfølgelig altid an på situationen. Nogen gange skal det måske skæres ud i pap: “læg varen i indkøbskurven”, andre gange skal du måske være lidt kæk: “Den vil jeg have”. Det kan også være du skal lege med andre ting på knappen, som f.eks. pris: “Køb dette dukkehus for kun 200 kr.”

Alle de steder hvor du bruger grafiske elementer, sammen med tekst, bør du arbejde mindst lige så meget med selve teksten, som du gør med grafikken. Prøv og tænk ud af boksen og sæt dig i dine kunders sted. Dine kunder har ofte et problem de skal have løst. Hvordan vil du overbevise dem om at du kan løse det for dem? Hvis dine kunder er på jagt efter en vare, og har fundet frem til din shop, så skal der ikke meget til at de afbryder købet. Når du skriver dine tekster, så skal du beskrive alle de ting, de har brug for at vide om produktet. Derudover skal du forsøge at svare på de spørgsmål de måtte have om at handle hos dig.

Det kunne være spørgsmål som:

  • Er det nu sikkert af handle her?
  • Er varen på lager?
  • Hvor lang er leveringstiden, og hvad koster fragt?
  • Kan jeg få leveret på min arbejdsplads?
  • osv. osv.

I dine tekster skal du altså både sørge for at kunden ved alt de de eftersøger om selve produktet, men du skal også have dem overbevist om at det er dig de skal handle hos. Teksten spiller en kæmpe rolle i disse tilfælde.

Tænk på tekst optimering fra A-Z

Du har nok allerede regnet ud hvor jeg vil hen? Hvis ikke, så tænk på, at gode tekster både skal skabe interesse, virke overbevisende, skabe tryghed og ikke mindst sælge. Er du i stand til at opfylde disse ting med din webtekst er du godt på vej. Men du skal ikke kun skrive til brugere. Du skal også huske søgemaskinerne.

Rigtig mange brugere starter deres jagt på det de søger hos Google (eller på en anden søgemaskine). Har du tænkt over hvordan dine tekster tager sig ud der hvor dine potentielle kunder først møder dig, nemlig uden for din hjemmeside?

Gode placeringer i søgemaskinerne er ekstremt vigtige, men en topplacering gør det jo ikke alene. Hvad nu hvis du med få ændringer i dit title tag eller din meta description (uden at miste din placering), kan få endnu flere brugere til at klikke på netop dit søgeresultat – og ikke konkurrentens? Det ville da være fedt ikke?

Så det gælder om at tænke over teksten allerede inden dine brugere havner på din shop eller hjemmeside.

Slå dine standard tekster ihjel

Det er også vigtigt at holde relevansen høj hele vejen igennem, lige fra søgeresultat, til produktside, til bestillingsforløb, til tak for din ordre side, til e-mailen der til sidst ender hos brugeren.

Prøv og tænk på om du kan forbedre hver eneste tekst du præsenterer for dine brugere. Hvorfor stoppe ved selve brødteksten på din hjemmeside eller shop?

Der er sikkert rigtig mange steder på din hjemmeside, hvor du præsenterer dine brugere for tekster, de først ser når de har udført en handling. Det er f.eks. beskeder efter en formular er udfyldt, en ordre er afgivet osv. Kunne disse tekster ikke også forbedres? Om ikke andet tror jeg det kan betale sig at tænke over hvad du ellers kan bruge denne spalteplads til. I de fleste tilfælde bliver man som bruger præsenteret for en eller anden røvsyg standard besked.

Du skal tænke på, at når du først har fået dine brugere til at lave en handling på din hjemmeside eller shop, så er de i dette øjeblik en lille smule fan af dig. Prøv at lokke mere ud af dem eller at brande dig selv ydeligere, så de husker dig bedre – eller fortæller om dig, eller dit produkt, til sine venner.

Lad mig igen komme med nogle eksempler:

  • På vores hjemmeside har vi en formular, som brugerne kan udfylde hvis de ønsker at blive ringet op til en snak om hvad vi kan gøre for dem på internettet. På tak siden har vi forsøgt at skrive noget der er bare en smule bedre end “tak for din henvendelse”. Vi har i stedet forsøgt os med “Vi har modtaget din besked, og vil kontakte dig inden for 24 timer – hvis du ikke kan vente så længe sidder vi klar ved telefonen på følgende tlf. nr. xx xx xx xx”. Vi oplever af og til nogen der ringer til os inden vi har fået tjekket beskeden der er kommet ind. Jeg er sikker på dette kan forbedres meget mere, men du forstår ideen ikke?
  • Hvad står der på “tak for din ordre side”? Her skal du tænke på at en bruger netop har foretaget et køb. I dette trin har du en unik mulighed for at få brugeren til at huske dig, sprede dit budskab, eller hive noget mersalg ud af ham/hende. Det gør du jo ikke med “tak for din ordre”. Det kunne f.eks. være: “Mange tak for ordren. Mens du venter på vi pakker og sender dine varer kan du jo tilmelde dig vores nyhedsbrev, så kan du få 5% i rabat næste gang  du handler her”. Du kunne også forsøge at få dem til at blive fan på Facebook, så du har ydeligere en mulighed for mersalg.
  • Din hjemmeside eller webshop laver sikkert også en masse standard e-mail beskeder til dine brugere i forskellige situationer. Her har du temmelig sikkert også mulighed for at få flere folk til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, blive fan på Facebook eller lignende.

Hvad er god webtekst?

Nu håber jeg ikke du forventer en facitliste, for den findes ikke. Jeg har den i hvert fald ikke. Jeg vil dog gerne give dig nogle råd. :-)

Når du laver webtekst

  • så prøv og sæt dig i dine brugeres sted: Hvordan løser du deres problem? Hvordan gør du dem trygge? Hvad skal du skrive for at sælge budskabet bedst muligt til din kundegruppe?
  • så skriv som om du skriver til én person i den anden ende, og i et helt almindeligt sprog. Skriv som om du sidder og taler med personen i den anden ende (næsten). Det er det, der efter min mening, virker bedst.
  • så tænk tankerne selv og skriv så meget af teksten selv som du kan. Det er dig der kender din forretning bedst, så der er ingen der ved mere om forretningen end dig.
  • så få kæresten, din mor, venner eller andet familie til at læse teksten igennem, for at se om de forstår budskabet. Tag i mod deres input og lav version 2 og lav samme øvelse igen.
  • så få læst korrektur på dine tekster, så der ikke er stavefejl og elendig grammatik.
  • så tænk ud af boksen. Alle de steder hvor der er tekst kan den temmelig sikkert forbedres så den virker bedre.
  • så skriv unikke tekster. Hvis du vil opnå gode placeringer i søgemaskinerne, skal dine tekster være unikke, så det går bare ikke at kopiere producenternes tekster (selvom du måske har fået lov).

Ovenstående kan du bruge som inspiration, men det er kun én mands mening. Du bør faktisk se på det sådan her: En god webtekst er en tekst der virker bedre end den foregående! Dermed ikke sagt at den nye tekst ikke kan blive bedre. Det kan den sikkert sagtens. Det er bl.a. derfor optimeringsarbejde af tekster og hjemmesider/webshops i det hele taget ALDRIG bør stoppe. Der er rigtig mange områder, der hele tiden kan optimeres, til at skabe mere succes.

I forhold til dokumentation af hvilke tekster der virker bedre skal du kigge efter A/B split test værktøjer. Kort og godt går det ud på at du laver 2 versioner af en tekst, og præsenterer den ene tekst for halvdelen af dine besøgende, og den anden tekst for den resterende halvdel. På denne måde kan testværktøjet, over tid, opsamle data om hvilken tekst der får flest af dine brugere til at gøre det du gerne vil have dem til. Når en test er færdig, kan du tage vinderteksten og lave en ny version 2 tekst og opsætte en ny test.

På denne måde kan du basere dine ændringer på facts og ikke på meninger. Smart ikke?

De 2 mest populære testværktøjer jeg kender til er GWO og VWO.

Du må for alt i verden ikke undervurdere vigtigheden af god tekst

Jeg håber at dette indlæg har givet dig blod på tanden til noget tekstoptimering, eller i det mindste at du ikke undervurderer vigtigheden af god tekst.

Den rigtige tekst kan gøre en gigantisk  forskel i en given situation. Det illustrerer nedenstående video fantastisk godt og jeg synes de paralleller der kan drages til online tekster er KÆMPE store. Se videoen herunder:

Til sidst vil jeg hjertens gerne høre om du har nogle kommentarer til indlægget?

13 replies
  1. Michael Østergaard
    Michael Østergaard siger:

    Rigtig godt og ikke mindst relevant blogindlæg, Hernik.

    Personligt synes jeg altid, at der er for meget fokus på lir, gøgl og features fremfor ord. Det kan nok være at designet skal skabe troværdighed, men derefter er det virkelig også indholdet der spiller en stor rolle.

    Ord er bl.a. med til at bespare spørgsmål og med til at skabe tryghed hos brugerne.

    Vær relevant :)

    Svar
  2. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Mange tak for kommentaren Michael.

    Som jeg også er inde på i indlægget er jeg ret enig i dine betragtninger.

    Jeg er i øvrigt selv en af dem der følger dine tests med stor interesse, så bliv endelig ved med det. :-)

    Svar
  3. Jan Olesen
    Jan Olesen siger:

    Hej Henrik

    Fine betragtninger. Men det der med at lade mor, søster osv. tjekke sine tekster er ikke nok. Det er altså også en god ide at ofre lidt på professionel hjælp fra en god tekstforfatter med fokus på både marked, brugere, produkter, salg osv.

    Det var bare det, jeg ville sige :-O og hej.

    Svar
  4. Michael Lykke Aagaard
    Michael Lykke Aagaard siger:

    Fedt indlæg! Selve webteksten har nemlig en kollosal, direkte og målbar indflydelse på dine potentielle kunders beslutningsprocesser! Det har jeg efterhånden skaffet endelgyldigt bevis på ;-)

    Desværre er webteksten nok det mest oversete aspekt af online salg, marketing og optimering.

    Dejligt at du er med til at gøre opmærksom på det!

    – Michael

    Svar
  5. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Jan

    Mange tak for din kommentar og input. :-)

    Jeg har måske ikke forklaret mig godt nok, for jeg er faktisk helt enig med dig.

    Det du kan bruge din mor, søster eller andre til er at teste om de forstår dit budskab eller om du f.eks. bruger for mange ord eller sætninger de ikke fatter.

    Hvis jeg f.eks. skulle få min mor til at læse dette indlæg ville hun nok spørge mig hvad “call to action” er for en størrelse. Det kunne jo så tyde på at jeg måske skulle forklare hvad det er eller skrive det på en helt anden måde.

    Mødre, fædre, søskende, venner eller lignende vil nok i mange tilfælde kunne sammenlignes med dine kunder, og derfor er det en god idé at teste dine tekster af på dem, for at se “om det virker”.

    Inden dine tekster bliver sat på hjemmesiden, er jeg helt enig med dig i, at det giver det bedste resultat at få professionelle til at kigge på det også.

    Svar
  6. Thomas Frost
    Thomas Frost siger:

    Hej Henrik

    Glimrende forslag omkring det med gennemlæsning af familien, den er der mange der kunne lære lidt af. Omkring generelt gennemlæsning så har vi fået løst korrektur på alle vores sider, især omkring kommaer. Det er noget jeg personligt ikke har styr på, men jeg ved der er folk der går op i den slags, og måske fravælger firmaer som ikke skriver korrekt dansk.

    Godt indlæg her på bloggen igen.

    P.S. du får lige en mail her senere, har en lille ting jeg lige vil vende med dig.

    Svar
  7. Jan Olesen OLESEN IDE&TXT
    Jan Olesen OLESEN IDE&TXT siger:

    @Thomas Frost

    Korrekt tegnsætning handler ikke kun om, hvorvidt folk går op i kommaer og andre grammatiske fiksfakserier. Det handler i højere grad mere om læsbarhed, indholdsforståelse og tekstflow m.m. Så det er rigtigt godt, at du/I får hjælp til korrektur.

    Men når jeg læser din tekst, tænker jeg; at helt galt står det da heller ikke til hos dig :-)

    Jan

    Svar
  8. Thomas Frost
    Thomas Frost siger:

    @Jan Olesen

    Omkring læsbarhed mener jeg selv at mine logiske kommaer, som jeg kalder dem, slår fint til :)

    Men når jeg får læst korrektur, kan jeg også se at jeg misser en del kommaer, det er ikke mange der er sat forkert, der mangler bare nogen. Og tak for komplementet og god weekend :)

    @Henrik
    U got mail.

    Svar
  9. Peter Lauge
    Peter Lauge siger:

    God artikel!
    Jeg kan godt lide disse 2 ordsprog om ord:
    “et billede siger mere end 1000 ord” og “1000 ord siger mere end et billede”.

    Jeg syntes nu ikke ord kan stå alene. En blanding af ord og billeder er min favorit.

    :-)

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *