Brug din tid på markedsføring af webshop rigtigt

Er du webshopejer, bruger du temmelig sikkert en del tid på online salgsfremmende aktiviteter. Men hvilke markedsføringstiltag bør du bruge din tid på først? Det vil jeg give mit bud på i dette indlæg.

Jeg har en fornemmelse af, at alt for mange webshops bruger mest af deres “markedsføringstid” på at markedsføre sig de steder hvor det giver mindst mening. Altså der hvor arbejdsindsatsen giver mindst udbytte i forhold til den forbrugte tid.

Jeg har også en fornemmelse af at mange af mine kolleger i branchen er enige. I hvert fald ser jeg tit dialoger på nettet, der peger i den retning. Det kan måske være min fortolkning der fejler, men så har du muligheden for at give feedback i kommentarerne.

Du skal se dette indlæg som et oplæg til debat – og jeg vil meget gerne have din mening, hvad end du er shopejer eller fra branchen eller bare føler du har noget at byde ind med. :-)

Men først skal du lige læse hvor jeg mener du skal bruge din tid på markedsføring.

Prioriteringsliste til markedsføring af webshops

Nedenstående liste tager udgangspunkt i:

  • Helt nye webshops, der endnu ikke har brugt meget krudt på markedsføring.
  • Webshops der indtil nu har “brugt tiden forkert”.

1. Søgemaskineoptimering

Absolut en af de vigtigste discipliner inden for markedsføring af webshops. Måske den vigtigste. Når du har en webshop, har du nogle helt konkrete produkter, som dine kunder søger efter på f.eks. Google.

Det er mest interessant at gå efter dem der specifikt søger efter det du sælger først, fordi de med stor sandsynlighed allerede har besluttet sig for at købe produktet. Nu leder de blot efter et sted at gennemføre en handel.

Og det siger jo næsten sig selv at du har en god chance for at gennemføre et salg, hvis du har en topplacering hos Google på det kunden søger efter.

Jeg mener du har for lidt fokus på SEO, hvis du ikke har styr på det helt basale, samt løbende arbejder med at finde nye søgeord/sætninger, laver nye landingssider og laver løbende linkbuilding.

De basale ting du selv kan gøre er bl.a.:

  • At skrive unikke tekster på alle kategorier, produkter og landingssider generelt – og ikke noget med at bruge producentens tekster!
  • At skrive title tags og meta descriptions på alle kategorier, cms og produktsider
  • Løbende skaffe links til din webshop
  • Løbende finder nye søgeord/sætninger, som du skal lave specifikke landingssider til

Det er også en rigtig god ide at supplere din egen linkbuilding med “professionel linkbuilding”, sådan så du ikke kun får lavet links af lav kvalitet.

Gør du ikke ovenstående, så vil jeg opfordre dig til at komme i gang med det samme!

2. Adwords

Du rammer ikke alle dem der søger via Google med søgemaskineoptimering alene. Derfor kommer du heller ikke uden om Google Adwords.

Ved løbende at arbejde med Google Adwords, kan du ramme den sidste del af dem der søger via Google.

Så hvis du ikke løbende arbejder med at:

  • Finde flere søgeord til dine annoncer
  • Lave flere annoncer
  • Opnå bedre Click Through Rate
  • Lave bedre landingssider til dine kampagner
  • Osv osv…..

Ja – så går du glip af en masse indtjening, og spilder måske din tid længere nede på listen.

Det er dog ikke sikkert du skal lave din Adwords selv. Måske giver det bedre mening at få nogen til at hjælpe dig.

Pointen er sådan set bare at du for hver krone du bruger på Adwords helst skal tjene 2. Det fede ved det er jo at der kan måles på om du tjener penge på dine Adwords overordnet set – og endda helt specifikt på bestemte annoncer og søgeord.

Hvis allerede har prøvet Adwords, men bare mistede alle dine annoncekroner til Google med for lidt salg som resultat, så er der kun én ting at sige til det.

Du har med 99% sikkerhed gjort noget forkert. Så på den igen! Evt. med hjælp fra professionelle.

3. Nyhedsbreve

Udsending af nyhedsbreve har som regel den højeste konverteringsrate af alle markedsføringstiltag.

Dem der har købt hos dig tidligere har du nemlig allerede et godt tillidsforhold til. Det skal du udnytte ved at få dem til at tilmelde sig dit nyhedsbrev, så du kan sælge til dem igen.

Det kræver du har en fornuftig liste af modtagere at sende ud til – og at den konstant vokser.

Sørg for at få din liste af modtagere til dit nyhedsbrev til at vokse hele tiden – og arbejd desuden løbende på:

  • At give dine modtagere værdi – f.eks. gode tilbud som ingen andre får
  • At finde ud af hvornår og hvor tit du skal sende ud
  • At forbedre dine budskaber og øge antallet af modtagere der åbner dit nyhedsbrev
  • At forbedre antallet af brugere der klikker på dine links
  • At du kan måle effekten
  • At mails ikke havner som spam
  • At mails ser ens ud i de fleste e-mail klienter og webmails
  • Osv. osv….

4. Sociale medier

Dette punkt er nok det mest interessante i forhold til min pointe med dette indlæg. Det er nemlig her jeg har en fornemmelse af at mange webshopejere “spilder deres tid”.

Dermed ikke sagt af deltagelse på Sociale medier ikke kan skabe salg i en webshop. Det kan det sagtens, men det skal nok ikke være hovedformålet. Det er mere dialogen med dine potentielle kunder der skal det. Så indirekte kan det føre til salg, hvis du gør det smart.

Men bruger du det udelukkende til direkte markedsføring, får du nok aldrig succes med de sociale medier.

Skal du så ikke bruge tid på det overhovedet? Jo. Det skal du! Om ikke andet skal du som minimum oprette en side/profil til din webshop på de medier der giver mening for dig: Facebook, Google+, Twitter, YouTube m.m.

Link til profilerne fra din shop, sådan så de kunder der ønsker at følge dig via sociale medier har mulighed for det. På den måde får du langsomt, men sikkert, flere der følger din webshop via de sociale medier.

Der hvor tiden på sociale medier for alvor spildes er når de bliver forsøgt brugt til direkte salg. Til dette mener jeg at din tid er brugt langt mere fornuftigt i punkterne 1-3.

Så min pointe er simpelthen at du skal have godt styr på 1-3 før du bruger “en masse” tid på punkterne 4-?.

Det skal måske lige siges at ovenstående udelukkende går på almindelig brug af de sociale medier. Facebook annoncering er f.eks. ikke taget med i ovenstående overvejelser.

Dog mangler jeg at se nogle gode cases på nogle danske webshops der for alvor har succes med sociale medier og f.eks. Facebook annoncer. Kender du nogle gode eksempler?

5. Bannerreklamer eller lign.

Annoncering på andre hjemmesider via bannere var meget brugt for nogle år tilbage – og er det sikkert stadigvæk. Forhåbentligt dog ikke i samme stil som tidligere.

Der er ingen tvivl om at bannerreklamer kan give dig en masse trafik, men sjældent en ret god konverteringsrate.

Grunden til det er som regel at relevansen halter. Når du selv surfer på nettet er det sikkert også sjældent du klikker på den slags ikke? Det er fordi du ikke umiddelbart leder efter det der vises på banneret. Indrømmet: Du kan måske blive fristet af en flot grafik eller en spændende overskrift, men det er sjældent det fører til et salg ikke?

Derfor mener jeg at du skal tænke dig om inden du kaster dig ud i bannerannoncering. Som minimum bør du:

  • Sørge for at du kan måle effekten af de penge du smider efter bannerannoncerne – f.eks. med kampagnesporing i Google Analytics.
  • Undgå at de betalinger for visninger. Det er en smule bedre med betaling pr. klik.

Det aller bedste er dog at du kun betaler for de klik der har genereret et salg i din webshop. Her er vi dog ved at bevæge os ud i et punkt der hedder “Affiliate marketing”, som faktisk burde være et godt punkt mellem 3 og 4. Det holder jeg dog uden for dette indlæg, så det ikke bliver alt for langt. ;-)

6. Offline markedsføring

Der er mange offline markedsføringstiltag der kan give mening. Selv for en online webshop. Men hvis ikke du har arbejdet intenst med især punkt 1-3, så giver det efter min mening ikke nogen mening at kaste sig over nogen af dem endnu. :-)

Er du enig eller uenig, eller har du gode tips du gerne vil dele, så vil jeg blive glad hvis du giver dit besyv med herunder.

12 replies
  1. Peter Höjman
    Peter Höjman siger:

    Hej Henrik, jag är helt enig med dig i din lista. Många som börjar inom ehandel har tidigare arbetat inom traditionell handel och då läser man to do listan baklänges. Därför tror jag att många läser listan baklänges även när de börjar med ehandel vilket tyvärr är fel. Den stora utmaningen för många tror jag också är att både SEO och adwords är helt nya marknadsföringsdicipliner dvs man har ingen egen kunskap eller erfarenhet av detta vilket nog ställer till stora bekymmer för många som börjar med ehandel och därför så börjar man det man kan dvs att läsa listan baklänges. Mitt råd till dessa nybörjare är alltid – ta råd av de som kan!

    En bra sätt att skapa marknadsföring för sin ehandel är också att våga satsa på en eller några få profilprodukter. Produkter som är unika, kanske crazy, som inte finns någon annanstans. Produkter som har ett naturligt talk value och som skapar en buzz. Dessa produkter är ofta inte särskilt lönsamma i sig men om man ser till trafiken och inlänkarna de skapar så är de väl värda insatsen. Tex när vi lanserar vår ehandel som säljer arbejdstøj i Danmark har vi valt att lyfta fram denna rosa arbejdsbuks. Det är ingen storsäljare i Sverige och vi har inga stora förväntningar i Danmark heller men däremot så ser vi att de redan har skapat en buzz om oss i Danmark utan att vi har behövt göra mer än att erbjuda FB comments på produkten. Unika annorlunda produkter är ett lätt sätt att nå ut och det bästa av allt är att det ofta sköter sig själv i och med att produkten har talk value :)

    Svar
  2. Søren Hansen
    Søren Hansen siger:

    Jeg syntes at denne liste og prioriteringen er god. Det er en fin re-minder til at holde fokus. Jeg kan selv til tider falde for at bruge mere tid på sociale medier, og der med ikke anvende min tid optimal.

    Affiliate marketing er et område jeg vil fordybe mig noget i og tage i anvendelse.

    Svar
  3. Nikolaj Bomann
    Nikolaj Bomann siger:

    Jeg er helt enig i punkt 1 og 2. Markedsføring i søgemaskinerne er bare alt afgørende. Når man kigger på hvor de danske webshops får deres kunder fra, vil jeg gætte på at det er der størstedelen af kunderne kommer fra. I visse tilfælde kan jeg dog forstille mig at nyhedsbrevet er mindst lige så vigtigt. Der er selvfølgelig mange forskellige faktorer som spiller ind som antal modtagere af nyhedsbrev, budget til adwords, osv. Men umiddelbart vil jeg mene du har ramt helt plet, Henrik :-)

    Svar
  4. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Tak for input Ken :-)

    Ja der er faktisk en del punkter der kan komme ind før punkt 5. Affiliate burde måske være et punkt mellem 3 og 4, som jeg også skriver i artiklen.

    I virkeligheden kunne der tilføjes og uddybes med flere punkter, men min pointe er sådan set bare, at tiden bør bruges på punkt 1-3 indtil der er nogenlunde styr på disse.

    Svar
  5. Thomas Zacchi
    Thomas Zacchi siger:

    Hej Henrik

    Godt indspark som jeg egentlig føler rammer en god balance i forhold til indsatsen på den del som skal drive trafik til webshoppen.

    En anden og meget vigtig del er dog hvordan din webshop konvertere og er der problemer på den front, så er alle dine gode tiltag for at drive trafik til webshoppen spildt.

    Sidst vil jeg også lige nævne, at med introduktion af “Remarketing” konceptet, så kan bannerannoncer være meget relevante og effektive – hvis det er lavet rigtigt.

    Svar
  6. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Thomas – og tak for input!

    Jeg er helt enig i at konverteringsoptimering også er vigtigt. Det er der mange andre emner der også er i forhold til at drive e-handel med succes.

    Dette indlæg blev primært til fordi jeg synes at alt for mange webshopejere “spilder” for meget markedsføringstid på sociale medier, når de i stedet burde bruge tiden andre steder. :-)

    Måske for generaliserende, men indtil videre er der jo ingen der har argumenteret imod. :-)

    Svar
  7. Kenneth Wellin
    Kenneth Wellin siger:

    Hej Henrik,

    Glimrende gennemgang med nogle gode pointer. En enkelt ting jeg dog synes mangler at blive tydeliggjort, er sammenhængen mellem pkt. 4 & pkt 1. Altså vigtigheden af de sociale medier i forhold til seo. Det har jo en stadig stigende betydning for seo, at være tilstede og aktiv på de sociale medier. Specielt vigtigheden af G+, må forventes at være fortsat stigende.

    dbh
    Kenneth

    Svar
  8. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    Hej Kenneth – og tak for roserne og din kommentar.
    Jeg er dog ikke den rette til at tydeliggøre dette med tørre facts. Men du har ret i at de sociale medier tilsyneladende kommer til at spille en endnu vigtigere rolle inden for SEO, hvis de da ikke har gjort det længe. :-)

    Svar
  9. Kenneth Wellin
    Kenneth Wellin siger:

    Hej Henrik – velbekomme!
    Fair nok! Og ja, de sociale medier spiller selvfølgelig allerede nu en vigtig rolle indefor seo.

    dbh
    Kenneth

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *