Analytics graf

Hvordan kan man som nyopstartet virksomhed drage fordel af SEO?

Artiklen giver dig konkrete ideer og tiltag, som virksomheden EventButler har haft stor success med, som du selv kan implementere på dit eget website.

En kort introduktion

Vi har altid hørt, at SEO tager tid og er en langsigtet strategi, men betyder det så, at man som nystartet virksomhed ikke får noget ud af at arbejde med SEO og, hvornår skal man så egentlig starte med SEO arbejdet?

Der er ingen tvivl om at SEO tager tid og kræver ressourcer, men dermed ikke sagt, at det tager langtid. Man kan på kort tid godt formå at opnå flotte SEO resultater, der kan flytte ens forretning, hvis man arbejder rigtigt med det.

Et eksempel på dette er virksomhed EventButler, der gik live med deres website d.15 Oktober, 2019 og allerede efter blot 6 måneder er gået fra at have 0 visninger i søgeresultaterne til at have 2250 visninger dagligt.

Eventbutler eksponeringer

Hvad er hemmeligheden bag?

Følgende afsnit vil blive inddelt da, der er forskellige tiltag, der har været med til at skabe ovenstående success.

  1. Indhold, der rammer brugerens søgeadfærd og intention
  2. UX og brugervenlighed, der gør det nemt for brugerne at konvertere
  3. Intern & ekstern link building, der giver høj autoritet  i søgemaskinerne

1. Indhold & opdeling af søgeord

Indhold minder om det at gå i fitnesscenter. Det handler ikke om, hvor mange timer du tilbringer i fitnesscentret, det handler om, hvordan du bruger dine timer i fitnesscentret. Alle nyopstartet virksomheder har begrænset ressourcer, og de ressourcer man har skal bruges mest fornuftigt.

Derfor skal man ikke blot producere en masse indhold blot for at have meget indhold. Man skal bruge sine ressourcer på at forstå sine brugers søgeadfærd ved at opdele sine søgeord som man gerne vil rangere på på kort- og på langsigt.

Det første Eventbutler gjorde var at bruge en hel uge på at få lavet søgeordsanalyser indenfor samtlige af deres kategorier; firmafester, bryllupper, barnedåb, konfirmationer, events, barnedåb, konferencer, lokaler, catering osv. simpelthen for at forstå, hvad folk søger på og, hvor de skulle fokusere deres ressourcer.

Et godt eksempel er bryllupper, hvor der er et utal af søgninger på mange forskellige emner. Sådan her så en lille del af Eventbutler’s bryllups opdeling ud.

Bryllup med overnatningBryllup i KøbenhavnBryllupslokalerBryllupsfest
Bryllup ved vandetBryllup på hotelAnderledes bryllupBryllupsarrangør

Da Eventbutler var færdig med søgeordsanalysen og opdeling af alle søgetermerne skulle der produceres over 800 siders indhold. Men hvem har ressourcer til det som en lille virksomhed? Så de udvalgte deres 50 vigtigste sider som også havde stort potentiale og lav konkurrence og startede der.

Efter 2 måneder havde de produceret og optimeret 50 sider og begyndte faktisk at se flere og flere organiske eksponeringer.

Anbefaling: Derfor skal du som virksomhed altså selv ind og forstå, hvordan dine brugere søger i søgemaskinerne, og udvælge hvilke søgetermer, der på kort- og langsigt kan skabe dig nok trafik og samtidigt også være værd at producere en landingsside til.

2. UX og brugervenlighed

Når brugeren lander på din landingsside efter at have fundet dig via søgemaskinerne så er det sindsygt vigtigt, at brugeren hurtigt og nemt kan forstå, hvad siden er omkring og om den kan dække personens behov.

Eventbutler har fulgt 6 nemme steps til at sikre flere konverteringer på deres website ved at følge den følgende struktur:

  1. Hav et overskueligt coverbilled med en tydelig call-to-action knap. I coverbilledet skal det fremgå, hvad brugeren får ud af at bruge jer, og hvordan i kan sikre personen den bedste oplevelse ved, at i tydeligt fremhæver jeres USP’er.
  2. Skab troværdighed lige under coverbilledet, der giver brugeren lyst til at vide mere (e.g. trustpilot eller medieomtale).
  3. Forklar kort og præcist, hvordan jeres koncept virker eller, hvilke produkter i kan tilbyde mere i dybden, og hvad brugeren skal gøre for at få fat i det.
  4. Skab mere troværdighed med kundeudtalelser via video eller billeder.
  5. Beskriv fordelene for personen ved at bruge jer fremfor en anden.
  6. Lav SEO – tekst. Men værdiskabende SEO tekst som tips og tricks eller nyttig viden.

Det er nøglen til god UX samt forøgelse af konverteringer, og har givet Eventbutler rigtig gode engagements-resultater som blandt andet en bounce rate på 54%, en sessionstid på mere end 2 minutter og 32 sekunder samt en konverteringsrate på mere end 5,4%.

Anbefaling: Forestil dig, at du er brugeren og, at du lander på din egen hjemmeside og se så på den i 5 sekunder. Overvej så om du har forstået, hvad det er, at din hjemmeside kan give af værdi til brugeren. Hvis du kan det, så er det godt, hvis ikke så er det en ommer, for i dag har du maksimum 5 sekunder inden brugeren er væk igen. I kan også gå jeres sider igennem og se om i formår at ”sælge” jeres produkt/service på en god og om det er nemt for brugeren at konvertere. En simpel og nem overvejelse er om i har inkluderet nok Call-To-Action knapper på jeres landingssider.

3. Linkbuilding og Autoritet

Den vigtigste SEO faktor er autoritet. Autoritet afspejler nemlig om andre kan lide din hjemmeside, og hvis andre kan lide den, hvorfor skulle alle andre så ikke også kunne lide den? Så autoritet er vigtigt. Og, det har den også været for Eventbutler.

Den måde hvorpå Eventbutler har opsøgt links og øget deres autoritet er sket via 3 metoder:

  • Outreach
  • Partnerskaber
  • Intern linkbuilding (Linkbuilding på ens eget website)

Outreach

Outreach er, hvor du rækker ud og til et andet website og tilbyder dem noget af værdi til gengæld for et link. Det er ofte en artikel, der kunne være relevant for deres læsere. Dette giver oftest 1 link fra en landingsside.

Partnerskaber

Eventbutler har haft stor succes med at få footer-links fra mange af deres samarbejdspartnere. Footer-links er noget af det mest værdifulde du kan få fra et Linkbuilding perspektiv, da footeren fremgår på alle sider og dermed gør dit link også. Men bare det, at få et link fra en ”partner-side” fra en af de samarbejdspartnere er også værdifuldt og kan skabe meget værdi.

Intern Linkbuilding

En undervurderet ting, der er gavnligt for alle websites er, hvordan man linker internt mellem ens sider. Den side, der har flest interne links på jeres website er automatisk også den side i fortæller Google, at der betyder mest for jer. Ellers så vil i jo ikke linke mest til den, vil i vel?

Her har Eventbutler haft stort fokus på at sikre både at gøre de interne links meget brugervenlige samt designe dem på en flot måde, men samtidig sikrer, at der er mange af dem og, at de linker til de rigtige sider.

Anbefaling: Find nogle medier eller websites, der skriver og har læsere, der gerne vil vide mere om lige præcis det emne, hvor i er eksperter. På den måde kan i skrive til dem med en god historie eller en god artikel som de kan vise deres brugere. Det kan være gratis, men til tider kan det også have en omkostning forbundet med sig. Overvej også jeres interne linkstruktur og tænk over, hvordan i kan linke endnu mere imellem jeres sider. Slutteligt så overvej om i kan få links fra jeres samarbejdspartnere – her kunne man også lave et ”bytte”, så begge parter får noget ud af det.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *