Undgå fodfejl ved skift af shopsystem

Indlægget er skrevet af Morten Storgaard, som til daglig hjælper Refurb med analyse og optimering af webshoppen.

Hvorfor skifte shopsystem?

Tænk på både brugere og søgemaskiner når du skifter shopsystem, så læsset ikke vælterMange webshopejere vælger at starte i et standardsystem, da det er en nem måde at komme hurtigt fra land. Det tager nemlig lang tid at kode sin egen shop, og netop i starten er det utrolig vigtigt, at shoppen hurtigst muligt er klar til at modtage ordrer.

Udover at være tidsbesparende, så er det også klart den billigste måde at komme i luften på, og det er særlig vigtigt i starten, hvor startkapitalen hurtigt kan få ben at gå på.

Senere i shoppens levetid sker det ofte, at man ønsker at skifte til et andet og mere avanceret shopsystem. Det kan være der opstår behov for flere features, eller måske er der blot brug for et større system, som kan håndtere flere ordrer med lave load-tider osv.

Pt. er der mange, som skifter platform for at få en mobilvenlig hjemmeside. Google er nemlig for nylig begyndt at favorisere mobil-venligt indhold på mobiler og tablets, hvilket også giver rigtig god mening, når man tænker over det.

Hvad skal man være opmærksom på ved skift af shopsystem?

Jeg har været med til at skifte shopsystem hos en række større webshops. Det er vigtigt, at man holder tungen lige i munden, dels så man ikke går i luften for tidligt, og så man ikke ender med at forvirre vores gode ven Google.

Lad kunderne hjælpe dig med at rette de sidste fejl

Senest var jeg med til at flytte Refurb.dk over på en ny platform. Det skete mellem to større TV kampagner, så vi skulle være helt sikre på at systemet fungerede så tæt på 100% som muligt, så folk ikke gik forgæves ind på hjemmesiden.

Vi valgte derfor at starte med at køre 20% af trafikken over på det nye system, for at holde øje med konverteringsgrad, load-tid og i det hele taget fange de fejl, som man først opdager, efter systemet går live.

Det tog ca. en måneds tid, hvor der blev rettet småfejl i både kurv og tjek ud processen, og herefter udsendte vi en nyhedsmail til alle eksisterende kunder omkring skiftet, og bad dem hjælpe os med at finde fejl.

Her er et uddrag af teksten fra e-mailen:

”Vi kan nu præsentere en helt ny og toptunet hjemmeside. Da shoppen netop er gået live, vil vi rigtig gerne have dig til at hjælpe med at finde fejl.

Som tak, trækker vi lod om en iPad 3 Retina blandt kunder, der indsender fejl + beskrivelse på web@refurb.dk indenfor de næste 72 timer”

Denne mail betød, at mange af de computernørder, som elsker at sidde og kikke på vores site pludselig begyndte at stress-teste shoppen fra højre til venstre, og dermed hjalp os med at finde ca. 15 småfejl, som ellers ville have irriteret besøgende, som ønskede at foretage køb på siden!

Hold tungen lige i munden med url’erne

Noget af det vigtigste ved et shopskifte såvel som en ny hjemmeside, er at man får omdirigeret trafikken fra de gamle url’er til de nye. Det er vigtigt, fordi der vil være en del hjemmesider, som har indhold, der linker til den gamle side. For at sikre at disse besøgende lander det rette sted, skal der være styr på redirects.

Det er desuden vigtigt i forhold til at beholde sine placeringer i Google, som i høj grad er påvirket af linkstrukturen både internet på siden samt udefrakommende link-trafik.

Blogs har det med at kræve lidt ekstra, ved flytning til nyt domæne eller nyt system. På min gamle shop SUMOpix flyttede vi bloggen over i Wordpress systemet, og det gav lidt udfordringer, da dette system har en ret unik linkstruktur, og desuden kan organisere indlæg i både kategorier og tags.

Her er det vigtigt, at man sørger for, at Google ikke indekserer side 2,3,4 osv. af kategorisider og kommentarsider, så der ikke bliver problemer med duplicate content.

Netop denne del er så vigtig, at man bør få ekspert-hjælp, hvis man ikke er på hjemmebane med udtryk som: 301 redirects, .htaccess filer og canonical url-strukturer.

Jeg håber, at du kan bruge et par af disse tricks og fifs, næste gang du står foran skift af shopsystem eller hjemmeside-platform. Held og lykke med det, og husk at dele dine erfaringer og spørgsmål i kommentarfeltet herunder.

4 replies
  1. Tobias Ehlig
    Tobias Ehlig siger:

    Redirect af URL’erne er alfa og omega hvis man vil beholde sine placeringer i søgemaskinerne, og desuden sende folk der klikker på indgående links rundt omkring på nettet hen på den rigtige side.

    Sjov idé med at lade brugerne finde fejl!

    Ser du generelt en tendens til at mange i disse tider skifter fra ét system til et andet? Altså hvilke skifter folk fra, og hvilke skifter folk til?

    Svar
  2. Morten Storgaard
    Morten Storgaard siger:

    Tak for det Tobias, jeg ser en del der skifter til open-source systemet Magento, som efterhånden kan alt det en stor shop skal kunne, men ellers er det som regel skræddersyede løsninger..

    Svar
  3. Tobias Ehlig
    Tobias Ehlig siger:

    Ja okay, interessant. Jeg bruger selv Prestashop på min nuværende shop, men på min kommende shop har jeg også valgt Magento. Der bliver virkelig talt pænt om det rundt omkring, så det må være det åbenlyse valg, når man åbner en webshop med store ambitioner.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *