Konverteringsoptimering på stramt budget
Her kommer et gæsteindlæg af Tobias Ehlig som handler om hvordan du kan forbedre dit website på en billig og smart måde uden at skulle hyre en dyr ekspert i konverteringsoptimering. Tobias får hermed ordet.
Man behøver ikke være noget matematisk geni for at kunne regne ud, at hvis man kan fordoble sin konverteringsfrekvens på sin webshop eller en anden type hjemmeside hvor der er et klart mål for konvertering, så fordobler man også sin omsætning. Det er ret simpelt, men desværre fokuserer alt for mange hjemmeside-ejere på at trække flere besøgende ind, i stedet for at hæve deres konverteringsrate, som ofte kan være en billigere vej til at fordoble sin omsætning.
Konverteringsoptimering er dog kendt for at være en bekostelig affære for en lille webshop, da brugertests og lignende ydelser ofte koster en del tusinde kroner. En dygtig konverteringsspecialist vil helt sikkert også kunne gøre en kæmpe forskel, men han tager altså heller ikke 50 kr. i timen.
I dette indlæg kommer jeg med to billige alternativer til at få foretaget professionelle brugertests og at bruge en dyr konverteringskonsulent.
Cafétesten – koster et par kopper kaffe
Et godt alternativ til at få andre til at foretage brugertests med et professionelt setup er at sætte dig ned på en café, og så spørge nogle af dem der sidder på caféen pænt om de kunne tænke sig at hjælpe dig i 5 minutter.
Du giver dem så din computer, og beder dem udføre nogle bestemte opgaver på din hjemmeside. Du kan starte med at få dem til at finde hjemmesiden via Google, og her se hvilke ord de bruger om dine produkter. Hernæst kommer de så ind på din side, og nu skal du virkelig holde øjne og øre åbne.
Du kan eksempelvis bede din test-person om at købe et bestemt produkt hvis det er en webshop du driver. Når vedkommende gør dette skal du holde godt øje med hvordan han/hun bruger siden, og være opmærksom på eventuelle problemer som vedkommende støder på. Få gerne test-personen til at ”tale højt” omkring sine tanker igennem hele forløbet på webshoppen.
Det er vigtigt at du noterer alle de input du får fra test-personen, men det kan godt være en vanskelig opgave for dig både at følge med på skærmen og samtidig notere. En løsning på dette kan være at filme test-personen over skulderen med et lille videokamera eller bare din telefon. Hermed sikrer du dig at få alle de brugbare input med, både i form af billeder og lyd.
Mouse tracking – koster €15
Mouse tracking er et meget overset værktøj når det kommer til konverteringsoptimering. Det går ganske enkelt ud på at du indsætter et lille stykke kode på dit website (ligesom du gør med fx Google Analytics-sporing), og denne kode registrerer så dine besøgendes adfærd hele vejen rundt på hjemmesiden.
Så snart en bruger har forladt dit website vil du kunne se en skærmoptagelse igennem din mouse tracking-service, som viser brugerens adfærd på dit website fra start til slut. Du kan altså ikke blot se hvilke sider brugerne klikker sig rundt på, men også hvordan de bevæger musen rundt på siden.
Eksempelvis fandt jeg ved en mouse tracking-test af mit website om cykelhjelme ud af, at en langt højere andel af de besøgende brugte menu-linjen til at navigere rundt på hjemmesiden end jeg troede. Jeg havde selv en forventning om at de ville læse teksten i ”body”-sektionen når de kom ind på forsiden, eller evt. benytte navigationen i højre side, men det viste sig at være forkert. Dette input brugte jeg så til at tilføje de mest populære cykelhjelm-mærker i menulinjen også, og dermed hjælpe de besøgende til bedre at komme hen på den underside som de leder efter.
Der er stor forskel på hvilken forventning folk har når de lander på eksempelvis din forside. I mit konkrete tilfælde søger langt de fleste folk blot på ”cykelhjelm”, altså en meget bred søgning, og derfor er det rigtig vigtigt at de hurtigt kan navigere til den type cykelhjelm der passer til deres behov. Dette var jeg godt klar over fra starten, men jeg var vidste ikke hvordan folk foretrak at navigere hen på den ønskede underside. Det fandt jeg dog ud af takket være min mouse tracking-test.
Jeg har selv gode erfaringer med MouseFlow.com til at udføre mouse tracking, og det er faktisk en dansk service. De første 100 skærmoptagelser hver måned er gratis, hvorefter du kan vælge at betale €15 pr. måned for 1.000 månedlige optagelser yderligere. Dette er virkelig en lav pris for ekstremt værdifuld information om dit website.
Mouse tracking supplerer dine cafétests
Fordelen ved en cafétest er at du har mulighed for at høre hvad din test-person tænker om din hjemmeside, samtidig med at vedkommende bevæger sig rundt derinde. Du får her nogle rigtig brugbare input, som med garanti vil være en øjenåbner for dig. Denne form for kvalitative tilgang til at optimere dit website har dog den ulempe, at du kun får relativt få personers syn på dit website.
Derfor er det rigtig brugbart at supplere disse cafétests med mouse tracking. På den måde kan du tage udgangspunkt i de optimeringspunkter du har noteret fra din cafétest, og se hvorvidt denne brugeradfærd også gør sig gældende hos reelle brugere af dit website. Disse to typer tests supplerer altså hinanden rigtig godt, og hvis du først laver en række cafétests og herefter analyserer brugeradfærden via mouse tracking, så er du rigtig godt på vej i jagten på at fordoble din konverteringsrate, og dermed din omsætning.
Hvis du vil blive klogere på konverteringsoptimering generelt, så kan jeg varmt anbefale dette podcast med Ib Potter og konverteringsekspert Mogens Møller.
God fornøjelse med konverteringsoptimeringen af dit website!
Super inspirerende, og givtige tip.
Jeg må straks have fat i kalenderen, og have planlagt et par Cafebesøg. Super ide at supplere det med Mouse tracking, det vil jeg da også overveje.
Det gav mig også virkelig stof til eftertanke, det med menulinjen og cykelhjelme.
Hej Helene,
Jeg er glad for at du fik noget ud af mit indlæg. Håber at du kan bruge det i praksis.
//Tobias
Mouse tracking, det havde jeg ikke hørt om før. Tak for delingen!
Hej Tobias,
Super fint indlæg, med nogle rigtig gode pointer. Kan især godt lide det du siger med at understøtte de opdagelser man fik fra café-testen, ved brug af mouse tracking.
Man kunne godt supplere den første del med nogle guidelines til hvordan en tænke-højt-test udføres. F.eks. er det jo rigtig vigtigt at man ikke er ledende i sine spørgsmål til testpersonen. Det kan nemlig præge en sådan test meget. Og så ender man jo op med at få alle de svar man gerne vil have, fordi man har presset lidt på. Og så er man jo ligevidt.
Jeg vil også tilføje at man i stedet for at sidde med et lille videokamera eller sin telefon over skulderen på testpersonen, kan bruge et program som Screenflow, Jing eller lignende til at optage sin skærm og optage lyden af det testpersonen siger. Så er det lettere at følge med på skærmen, og man kan stadig notere de store opdagelser ned :)
Rigtig gode pointer Tobias. Lige et ekstra bidrag til dem der er interesseret i mouse tracking. SumoMe.com har en række gratis tools og her i blandt et som hedder Heatmap. Det er ikke specielt avanceret, men det virker rigtig godt hvis man bare vil have et hurtigt overblik over hvor flok klikker (og ikke klikker).
Er det ikke det samme som at bruge en heatmap på sin hjemmeside?
Et heatmap er som Lars også skriver et overblik over hvordan brugerne bevæger musen (mouse tracking). Det er ofte også der de kigger på skærmen.