Jeg kan få dig til at købe for 5000 kroner på ét nyhedsbrev
Gæsteblogindlæg af onlinetekstforfatter Louise Lamberth
Sådan sagde underviseren på et kursus i e-mailmarketing.
Nå, så det tror du. Hvordan! sagde jeg.
Jo, sagde han. Du har en søn, ikke? Forestil dig, at:
- Din søn bliver syg med en mystisk psykisk lidelse.
- Jeg er ekspert i at helbrede den lidelse. Der er faktisk kun én ekspert, som kan helbrede ham. Mig.
- Jeg har en helbredelsesprocent på 100 – og du får alle pengene tilbage, hvis han ikke bliver rask efter en session.
- Det koster 6000 kroner for en session. Lige nu kan du spare 1000 kroner. Men kun i denne uge. Så det koster kun 5000 kroner.
Vil du så købe, ja eller nej? TOP, jeg køber, sagde jeg. Men jeg følte mig altså lidt snydt. For som jeg sagde: Du skruer op og ned for det hele …
- Du har SKRUET OP for mit købsbehov – det er jo min søn!
- Du har SKRUET OP for din troværdighed – der er kun én ekspert.
- Du har SKRUET NED for min købsrisiko. For hvis det ikke virker, får jeg pengene retur.
- Du har også skruet mit stressniveau op på maks. Jeg skal skynde mig, fordi der er rabat.
Ja ja, sagde han. Men nu har du jo booket og betalt. Ikke?
Og det er selvfølgelig pointen!
Nej. Jeg vil ikke bilde dig ind, at du kan sælge for 5000 kroner til alle på dit nyhedsbrev. Og slet ikke med én eneste mail.
Men nu skal jeg vise dig, hvordan du selv skruer på købelyst og risiko i din salgstekst.
Det er ikke sikkert, du vil bruge alle knapperne. Men det er godt at kende dem alligevel!
Tjek, om du har skruet op for købelysten – og ned for risikoen
Spørg dig selv: Står det klart i overskriften, hvilket problem dit tilbud løser?
Alt for mange salgstekster dumper, fordi overskriften er vattet. Det er overskrifter som: Tilmeld dig kurset Boost din livsglæde, vi taler om her.
Det lyder flot nok. Men ak. Ingen kan ane, om kurset handler om at få en større selvtillid, et flottere ydre, en god nattesøvn eller noget helt andet.
Den slags fejl knuser dit salg. Folk er utålmodige online. Så når overskriften ikke fortæller, hvad du sælger, og hvorfor de skulle købe det, gider de ikke læse næste linje.
Hvis du synes, det er svært at skrive en god overskrift, så brug du får – du undgår-modellen. Nederst på formularen
Sådan: Tilmeld dig kurset Styrk din selvtillid – og undgå skuffelser i kærlighedslivet.
Spørg også dig selv: Fortæller din salgstekst, hvem der skal købe – og hvem der ikke skal købe?
Det er vigtigt! Du skal kun sælge til dem, der kan bruge det, du sælger.
For du bliver fx ikke særlig populær på at sælge begynderkurser i Mailchimp til erfarne e-mailmarketinghajer.
Derfor bør du præcisere, hvem ønskekunden til dit kursus er. Du kan fx skrive sådan:
“Kurset er til dig, der er begynder i e-mailmarketing. Du kan bruge lidt tid på at sætte dig ind i, hvordan du markedsfører dig billigt og effektivt. Du har lyst til at skrive dine egne nyhedsbreve.
Kurset er IKKE til dig, som ved alt om e-mailmarketing. Det er heller ikke til dig, der hverken har lyst eller tid til at sætte dig ind i, hvordan du opsætter systemet og skriver dine egne nyhedsbreve’’.
Sådan – nu ved folk præcis, hvor niveauet ligger, og hvad der skal til, for at de får pengene hjem igen på deres investering i kurset.
Og tjek lige: Lyser tilbuddet – og virksomheden – af troværdighed?
Fortæller de første linjer i teksten, hvem du er som fagmand? Mest relevant for dig, der sælger rådgivning eller ydelser baseret på viden!
Har du husket de gode kundeanbefalinger – gerne med fotos og link til kundens hjemmeside, hvis du handler b2b?
Er der cvr-nummer, adresse og kontaktoplysninger på hjemmesiden – og gerne et foto af dig selv?
Giver du tilfredshedsgaranti?
Godt. Den slags detaljer er vigtigere, end du måske tror.
Tjek også: Har du skrevet en tekst, der sætter tempoet OP?
Du er ikke den eneste sælger på nettet! Så du skal få folk til at købe NU, hvis du kan. Ellers er der stor risiko for, at de glemmer alt om dig og dit tilbud.
Se på din tekst igen: er det let at købe nu?
Er der en tidsbegrænset bonus eller rabat?
Er det rent teknisk let at købe?
Tilbyder du ratebetaling, når du sælger noget dyrt?
Godt …
Til allersidst: Husk at minde folk om dit tilbud. Igen. Og igen.
Selv den mest fantastiske salgstekst sælger sjældent af sig selv … desværre!
Derfor skal du køre annoncer og e-mailkampagner, hvor du minder folk om tilbuddet – igen og igen. Og så lige én gang til.
God fornøjelse med at skrue på knapperne i din salgstekst! Skriver du dine egne virksomhedstekster? Download bogen Blog dig til synlighed – og salg for 0 kroner.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!