Fem hurtige tips til at forbedre din søgemaskineoptimering
Vil du have gode placeringer i søgeresultaterne, er det ikke tilstrækkeligt med en pæn hjemmeside. Derimod kræver det, at du arbejder seriøst med søgemaskineoptimering.
Arbejdet med SEO er langsigtet og vedvarende arbejde, men der findes små ændringer, der kan udføres på relativt kort tid, som kan have positiv indvirkning på din SEO. Derfor er det oplagt at få styr på disse lavthængende frugter først.
Herunder bliver du præsenteret for fem hurtige tips til at forbedre din søgemaskineoptimering. I alle fem tilfælde er der tale om lavthængende frugter, der er overkommelige at rette – og derfor ofte kan klares på egen hånd.
1. Lav pæne URL’er
Dit domænenavn spiller ikke den store relevans i forhold til dine resultater i søgemaskinerne. Det gør din URL derimod. Derfor er det vigtigt at have pæne URL’er, der fortæller, hvad man kan forvente at finde på den respektive side.
Google kigger nemlig efter URL’en for at forstå, hvad den konkrete side handler om. Dermed bliver det også brugt som en blandt flere hundrede faktorer, når Googles algoritme skal vurdere, hvordan din hjemmeside skal rangeres.
Derfor er det vigtigt, at alle undersider på din hjemmeside har pæne og rene URL’er. Det betyder, at de ikke må indeholde specialtegn, datoer m.v. Sørg derimod for, at de er rene og letforståelige, så man ud fra URL’en kan se, hvad den pågældende side indeholder.
2. Skriv unikke sidetitler og metabeskrivelser
Du bør skrive en unik sidetitel og metabeskrivelse til hver af dine undersider. Begge dele har indflydelse på, hvordan din side bliver rangeret i Googles søgeresultater, men kan også forbedre din CTR (Click Through Rate).
Når du skriver titler og beskrivelser, er det vigtigt, at de ikke blot er informerende. De skal også være sælgende og pirrende. Formår du at skrive beskrivelser, men særligt titler, der skiller sig ud fra mængden, kan dette forøge din trafik fra søgemaskinerne.
Hvis dit søgeresultat er det mest iøjnefaldende, er der nemlig større sandsynlighed for, at den søgende klikker sig ind på din hjemmeside. Dette er også tilfældet, selvom du ikke er det højest rangerede resultat på den respektive søgning.
Der findes adskillige værktøjer på nettet, der kan hjælpe dig med at skrive disse titler og beskrivelser. Titlerne og beskrivelserne skal have en vis længde, hvis du vil sikre, at de vises, som du har skrevet dem. For at sikre dette bør du derfor benytte et værktøj til formålet.
3. Lav intern linkbuilding
De fleste, der har sat sig blot marginalt ind i søgemaskineoptimering ved, at links er en afgørende rankingfaktor. Mange tror dog, at det udelukkende er eksterne links (links fra en anden hjemmeside til din), der har betydning – og det er bestemt ikke tilfældet.
Et glimrende eksempel på en hjemmeside, der har maksimeret effekten af intern linkbuilding, er Wikipedia. De linker til en relevant underside, hver gang muligheden byder sig. Du skal dog ikke nødvendigvis gøre det samme.
Derimod skal du blot linke til en anden side på din hjemmeside, når det er relevant. Skriver du eksempelvis en tekst til din kategoriside om overtøj, kan du eksempelvis linke videre til en anden kategori, der har fokus på vinterjakker.
Når du gør dette, får du ikke blot den såkaldte linkjuice (værdien af dine indgående links) til at flyde rundt på hele din hjemmeside. Du fortæller også Google, hvad de forskellige undersider handler om, hvis du husker at linke med relevante ankertekster.
I førnævnte eksempel vil det derfor være oplagt at linke med en ankertekst, der hedder se vores udvalg af vinterjakker. Dermed kan både brugeren og Google regne ud, at linket fører til en underside, der handler om vinterjakker.
4. Optimér hastigheden
Der er al mulig god grund til at arbejde med hastighedsoptimering – ikke kun for at behage brugerne, men også søgemaskinerne. Din hjemmesides indlæsningstid er nemlig en rankingfaktor og er derfor ikke noget, du bør gå på kompromis med.
Google ønsker at sikre, at deres brugere får den bedst mulige brugeroplevelse, og de er i den anledning ikke interesserede i at sende deres brugere videre til langsomme hjemmesider. Derfor bør du med det samme teste din hjemmesides indlæsningstid – er den høj, så bør du handle på det. Optimalt set skal din hjemmeside loade på under 1 sekund.
Her er nogle tips til at optimere hastigheden:
- Komprimér filer (HTML, JavaScript m.v.)
- Øg komprimeringen af dine billeder
- Investér i ordentlig hosting
- Undgå for mange videoer og grafiske elementer
- Reducér antallet af redirects
Grene af hastighedsoptimering bærer præg af mere teknisk karakter, hvorfor det kan være en god idé at alliere sig med en udvikler, hvis man ikke selv er teknisk anlagt.
5. Anvend H-tags (korrekt)
De færreste sider på din hjemmeside vil kun have én overskrift. Derfor er det vigtigt, at du bruger overskrifttyperne korrekt, så teksten er struktureret på korrekt vis.
Eksempelvis er det vigtigt, at du kun har ét H1-tag på hver underside. Dette skal bruges til den primære overskrift på siden. Det er vigtigt, at du vælger din titel omhyggeligt, og at du husker at inkludere det eller de vigtigste søgeord i din titel.
For at opretholde det korrekte hierarki af overskrifter, skal din næste overskrift være en H2, derefter en H3 osv. Det er vigtigt, at du arbejder med dette, da en klarere struktur hjælper søgemaskinerne med at forstå dit indhold.
Bruger du f.eks. to H1-tags på én side, vil det skabe forvirring for Google. Deres robot, som læser din side, vil have svært ved at forstå, hvad siden handler om. Det samme gør sig gældende, hvis du ikke har den rette inddeling og struktur i din tekst. Brug af mere end ét H1-tag er dog den mest alvorlige fejl.
Mere inspiration
Ønsker du at blive klogere på flere ting, du selv kan rette eller tilføje på din side, som kan have positiv indvirkning på din SEO, bør du læse en mere udførlig guide til søgemaskineoptimering. Vær dog opmærksom på, at det er en meget bred disciplin, hvorfor det ikke er muligt at blive SEO ekspert på en formiddag.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!