CMS eller webshop system?
Vil du gerne sælge varer på internettet, så kommer du på et tidspunkt i forløbet til at skulle vælge hvilket system du skal vælge til din webshop. Men hvad er bedst til e-handel? Et CMS eller et webshop system?
CMS eller webshop….?
Det spørgsmål er jeg af og til stødt på rundt omkring på nette og i det virkelige liv. Eller også har jeg selv rejst spørgsmålet, når jeg ser eller hører om en jeg mener er ved at gå galt i byen.
Så jeg vil med dette indlæg gerne sætte lidt fokus på hvilken type system der er bedst til hvilken form for opgave.
Og jeg kan lige så godt sige det med det samme. Jeg mener grundlæggende at det er en fejl at basere sin webshop på et CMS.
Læs videre hvis du gerne vil vide hvorfor, men først vil jeg lig forsøge at definere forskellen på CMS og webshop systemer.
Webshop systemer er til e-handel
Webshop systemernes kerneydelse er netop e-handel – og det er her den vigtige og elementære forskel ligger.
I og med hele systemet er bygget op omkring det at præsentere og sælge produkter af forskellige karakter, har du også klart de bedste muligheder i en sådan løsning som webshop ejer.
Hvis jeg skal nævne nogen af de ting en godt e-handelssystem bør kunne håndtere, så er det f.eks.:
- Nem kategorisering af produkter
- Forskellige produkttyper (virtuelle, downloads og almindelige)
- Oprettelse produktvarianter / konfigurerbare produkter (valg af størrelse, farve, smag, duft osv. på samme produktside)
- Sammensatte produkter
- Avancerede prisregler (f.eks. køb 2 og spar x kr., køb for mere end x kr. og spar fragten, x procent rabat til en bestemt kundegruppe og mange andre)
- Avancerede fragtregler
- Professionel håndtering af ordreflow
- Nem integration til betalingsmuligheder og leveringsmetoder
- Mulighed for flere shops i samme installation
- Nemt og overskueligt checkout forløb
- Mulighed for alt ovenstående funktionalitet i flere sproglag
- Og mange mange flere
Alt ovenstående og MEGET mere får du i de bedste systemer som er udviklet med henblik på at sælge varer.
På ovenstående liste af features tror jeg det er de færreste CMS shopmoduler der kan være med (Og jeg har kun nævnt en brøkdel af de features der findes i de gode shop systemer).
CMS er til hjemmesider
Som overskriften antyder, så er CMS (content management system) lavet til at kunne arbejde med indhold i form af tekst, billeder, video og så videre.
Det centrale og helt grundlæggende i systemet er altså “administration” af indhold, som ikke umiddelbart har ret meget med e-handel at gøre.
De fleste CMS har dog ét eller flere moduler som gør dig i stand til at sælge produkter i din CMS løsning.
Men kerneydelsen i et CMS har altså intet med e-handel at gøre, så derfor er det sjældent det bedste at basere din e-handelsløsning på.
Den store ulempe ved CMS shop moduler er at de ofte indeholder en meget begrænset mængde af de funktionaliteter som e-handelssystemer indeholder. Dertil er udvidelsesmulighederne tit begrænsede. Så hvis du pludselig får brug for en ny feature eller funktionalitet, så skal den med stor sandsynlighed udvikles først.
Vælg system efter opgavetype
Det kan faktisk siges meget kort: Vælg dit system efter hvilken opgave du skal have løst.
Skal du have lavet en hjemmeside, så vælg et CMS.
Skal du sælge varer, så vælg et decideret shop system.
De eneste grunde, som jeg kan finde på, til at du kan overveje at bruge et CMS til også at sælge varer med er:
- Hvis du kun har ét – eller meget få produkter – og hvor der ellers KUN er fokus på almindeligt indhold, og hvor der kun er brug for et simpelt shop setup.
- Hvis du allerede har dine kunder bundet til dit CMS, f.eks. i form af person profiler eller andet. hvis dine kunder allerede er oprettede af den ene eller anden grund i dit CMS, så giver det mening at overveje at lave shoppen der.
Kig også på leverandøren
Når du skal have søsat et nyt projekt, hvad end det er en hjemmeside eller en webshop (eller noget helt tredje), så er leverandøren mindst lige så vigtig som selve systemet.
Først og fremmest skal leverandøren du vælger have forstand på systemet – og kunne dokumentere det. Alle gode systemer kan fuckes up af en skod leverandør, der ikke har kendskab til systemet!
Valg af leverandør og system hænger MEGET sammen! Så hvis du allerede har valg system, så find en leverandør der kender systemet indgående.
Vælger du leverandør som det første, så brug det system til e-handel (hvis du skal have en shop) de har kendskab til.
Gode shop systemer
Der findes en række shop systemer, som er værd at overveje. Det er f.eks.:
- PrestaShop
- DanDomain standard shop
- Eller min favorit: Magento
Gode CMS
Der findes m muligt endnu flere CMS løsninger på markedet. Da de har haft en længere levetid, så er der også meget gammelt lort i mellem. :-)
Nogle af de bedre er helt klart:
- Umbraco
- WordPress
- Drupal
- Og vores egen foretrukne: TYPO3
Hvad end du er enig eller uenig i ovenstående betragtninger vil jeg meget gerne have flere input i kommentarerne. Kom glad! :-)
Hej Henrik,
Jeg er helt enig med dig!
Efter at have forsøgt at lave flere “webshops” i Wordpress bakker jeg op om holdningen. Brug CMS systemer til at lave hjemmesider.
Nuvel… Du kan da godt lave en lille salgsløsning f.eks til kurser eller ebøger, men så skal det heller ikke være meget mere avanceret :)
Martin
Hvis man nu gerne vil have integration til et økonomisystem, hvad er der så af fordele og ulemper. Jeg kunne meget godt tænke mig at vide om Magento kan arbejde 100% sammen med NAV.
@Martin
Mange tak for kommentaren. Vi er 100% enige, så jeg har ikke så meget at tilføje. :-)
@Jesper
Det er svært at svare generelt på, da alle systemer kan integreres op mod økonomisystemer.
Det kan gøres på mange måder, og mig bekendt findes der få standardløsninger. Så det kan sagtens lade sig gøre. Hvad der skal til kommer helt an på de 2 systemer der skal integreres, hvordan de anvendes hver for sig, hvad der skal integreres og hvordan.
Det bedste råd jeg kan give dig er at prøve at finde noget der har prøvet det før med de pågældende systemer. Jeg tror ikke på der findes ret mange standardløsninger til den slags. :-)
Martin Bengaard:
“Efter at have forsøgt at lave flere “webshops” i WordPress bakker jeg op om holdningen. Brug CMS systemer til at lave hjemmesider.”
Synes nu alligevel den betragtning er meget sjov. WordPress er jo i virkeligheden en blog-platform, folk bare begyndte at anvende til almindelig indholdsstyring.
Men det kan være det er undtagelsen der bekræfter reglen.
Synes faktisk slet ikke at GetShopped, JigoShop og WooCommerce er dårlige løsninger efterhånden.
Hvad angår integration, så er og bliver den svær, da glade chefer, har en tendens til at bestille vilkårlige tilretninger; variationer, krydsreferencer, kategoriseringer med videre.
Hvis du har en C5 eller Nav som den er født, så er to-vejs integration ikke noget problem. I praksis er der mange der stille og roligt bevæger sig væk fra den slags tilpasninger, og forsøger at tilpasse workflow og kultur til standard systemer.
En smule uenig med dine punkter.
Vi udvikler f.eks. redSHOP til Joomla, hvilket er et komponent så du kan køre en webshop på en Joomla side.
redSHOP klarer alle de krav du har opsat og mere til :-)
Har også en smule erfaring med WooCommerce til Wordpress og det er også ved at blive et ganske rimeligt system.
Jesper: Jeg er godt klar over at jeg sætter tingene lidt på spidsen i dette indlæg. Jeg skrev indlægget dengang fordi jeg synes at der var så mange der havde valgt system før de vidste hvad de skulle lave for en hjemmeside eller shop. Det burde (og bør) være omvendt.
Sådan er det også i dag.
Personligt bliver jeg ALDRIG Joomla fan, men dermed ikke sagt at der ikke kan laves en shop deri også. ;-)