Hvad koster en hjemmeside, blog eller webshop?
”Hvad koster en hjemmeside?”, lyder det ofte i telefonen, når vi bliver kontaktet af en potentiel kunde. Det er et fornuftigt og godt spørgsmål. Men det er bare helt umuligt at svare på. Det svarer til at spørge: Hvad koster et hus? Svaret afhænger af hvilke krav du stiller til huset. Hvor mange badeværelser, et eller to børneværelser og med eller uden carport?
Prisen på en hjemmeside, blog eller webshop varierer, nøjagtig som alle mulige andre produkter. Prisen afhænger af hvor mange timer der skal lægges i design-, udviklings-, markedsførings-, optimerings- og vedligeholdelsesfasen. Flere af disse faser bør i øvrigt aldrig stoppe, da det meste på internettet er indholdsbaseret. Derfor er det en proces der aldrig stopper. Sagt på en anden måde: En hjemmeside, blog eller webshop er altid i beta version og kan konstant udvikles og forbedres.
Så det korte svar er: Fra 3000 kr – ? kr. Men det er heller ikke så relevant. Du skal starte et helt andet sted.
Stil dig selv disse spørgsmål i stedet
Skal du have ny hjemmeside, blog eller webshop, så undgå at fokusere på prisen før du har lavet en kravspecifikation. Det er ikke sikkert du selv kan (eller skal) lave kravspecifikationen, men det er en rigtig god idé hvis du har tænkt grundigt over disse 3 spørgsmål:
- Hvem er din målgruppe?
- Hvordan tiltrækker du dem?
- Hvad ønsker du din målgruppe skal gøre på din hjemmeside, blog eller webshop – og hvordan får du dem til det?
Hvis du har tænkt grundigt over ovenstående 3 spørgsmål, kan du begynde at blive mere konkret. Nu er det en god idé at få skrevet dine tanker og behov ned på papir. I sidste ende skal du, på baggrund af dine tanker om de 3 spørgsmål, være i stand til at lave en kravspecifikation. Du stiller jo også krav til det hus du skal bygge ikke?
Kravspecifikationen kan indeholde dine tanker om design, struktur, navigation, brugervenlighed, call to action, specifikke funktioner og meget mere. Når du har dit bud på en kravspecifikation defineret, kan du begynde at fokusere på leverandører og priser. Herefter vil din leverandør også være endnu bedre i stand til at give dig værdifuld sparring og et mere præcist prisniveau.
Jo bedre du gør dit hjemmearbejde, jo mere får du ud af din investering. Og endnu vigtigere: Jo mindre er risikoen for at du smider penge efter useriøse leverandører.
Undgå at smide penge ud af vinduet
Det kan være noget af en jungle at finde en god leverandør til internet relaterede ydelser. Som hovedregel skal din leverandør kunne give dig modspil på dine egne tanker om ovenstående 3 spørgsmål. Kan de ikke det, så find en anden leverandør med det samme!
For at hjælpe dig i mål med dit valg af leverandør, har jeg har herunder opstillet nogle tips om, hvad du også skal se efter, når du vælger leverandør:
- Er der en god organisation bag CMS systemet eller webshoppen? (Spørgsmålet er vigtigt, fordi du risikerer at blive bundet til én leverandør; hvis leverandøren lukker butikken, så er du på herrens mark.)
- Er der en solid udviklingsafdeling bag CMS systemet, bloggen eller webshoppen? (Udviklingen på IT-området går hurtigt; det er vigtigt at systemet følger med).
- Omkostninger – Hvad koster det at anskaffe og hvad koster det i drift (licenser m.m.)?
- Hvad kan leverandøren gøre for at systemet passer til dig og din virksomhed?
- Hvilke referencer har leverandøren?
- Du behøver ikke at acceptere systemer, der er svære at arbejde med. Få en demonstration af systemet, hvor du selv har fat i musen og tastaturet.
- Overvej, hvordan din virksomhed kan udvikle sig og hvad du vil med din hjemmeside, blog eller webshop: Kan leverandøren få systemet til at følge med?
- Du skal under ingen omstændigheder acceptere et system der blokerer for søgemaskinernes adgang til din hjemmeside, blog eller webshop. Derudover skal du være i stand til at arbejde med unikke title tags, meta keyword og description tags pr. side/produkt i dit vedligeholdelsessystem.
- Sørg for at du kan måle på dine succeskriterier. Systemet (og leverandøren) skal spille godt sammen med webanalyse programmer som f.eks. Google Analytics.
- Sørg for at din hjemmeside, blog eller webshop virker i flere browsere.
- Sørg for at de tilbud, du indhenter, kan sammenlignes – ligesom, når du indhenter tilbud på vvs-arbejde eller lignende.
En hjemmeside, blog eller webshop er en investering – ikke en udgift
Med ovenstående råd skal du undgå at falde i kløerne på en useriøs leverandør. Dem er der mange af i branchen. Både dem der er i god tro og dem man kan kalde svindlere. Ingen af dem kan du bruge til noget.
Internettet har uanede muligheder, og med den rigtige partner kan du også opnå succes med din hjemmeside, webshop eller blog. I den sammenhæng hjælper det måske hvis du prøver at se på din hjemmeside, blog eller webshop som en investering i stedet for en udgift.
Tænk på hvad du vil og kan opnå med din hjemmeside, blog eller webshop hvis du f.eks.:
- Får den optimeret til søgemaskinerne.
- Får den optimeret til din målgruppe.
- Jævnligt analyserede din webstatistik (Google Analytics f.eks.) med henblik på optimering af din hjemmeside, blog eller webshop
- Får et system du selv kan redigere i, og som er nemt at arbejde med.
- Kan få rådgivning om internettets mange muligheder (online markedsføring, webanalyse, nye tendenser, nye funktioner, nye moduler m.m.) af din leverandør.
Hvis du f.eks. investerer 10.000 kr. på udvikling/opdatering/markedsføring af din hjemmeside, blog eller webshop og efterfølgende får ekstra ordrer på 40.000 kr., var det så ikke en rigtig god investering?
Til sidst vil jeg blot sige rigtig god fornøjelse med din investering og tak fordi du nåede helt hertil.
Kunne du bruge guiden til noget eller har du noget at tilføje?
Rigtig god artikel til de mange der hver dag spørger om priser på webydelser! Gode perspektiveringer, tumbs up!
Specielt e-købmand har tit den holdning at en webshop ikke må koste mere en 9,- kr pr måned. Tit og ofte er det desværre tegn på meget lidt forretningsforståelse.
@Emil
Tak for det.
@Torben
Enig. Jeg har også indtryk af at mange webshopejere forventer at det hele kommer af sig selv, og slet ikke har nogen idé om hvad der skal til for at skabe en succes. :-)
Super fed artikel og god pointe til slut. Det er klassisk det med at hjemmeside, cms osv. ikke skal ses som en decideret udgift, men som en del af markedsførings budgettet – for det handler jo for de fleste websites i sidste ende om at skabe nye kunderelationer / salg.
Desværre er der stadig her anno 2010 mange som ikke helt har forstået at det kræver investering af penge for at tjene penge.
God startvejledning til at komme igang med en hjemmeside for nye iværksættere.
Der er ofte folk i mit netværk uden erfaringer indenfor hjemmesidedesign/programmering der ikke ved hvordan de skal komme igang.
Fremover vil jeg helt sikkert henvise dem til denne artikel, da jeg synes den giver et godt grundlag for bedre at forstå hvad man skal være opmærksom på og hvilke krav man skal stille til web leverandørerne.
God artiklen , jeg synes virkelige stor udfordring finde en der både laver flotte hjemmesider god pagescore og så det kan betale sig igen især en som mig der har en hjemmeside hvor man kun normalt kommer ud på en lørdag man skal jo ikke investere 10.000 kroner hvis man maksimal overskud kan blive 10.000 kroner per år efter transport udgifter , tøj , musik med mere er betalt hvis det falder heldig ud kan mit overskud blive det