Betydningen af en mobilvenlig hjemmeside
Mit navn er Simon Broskov og jeg driver til daglig SEO-firmaet Medier & Co. Jeg vil i denne artikel se nærmere på vigtigheden af, at du har en mobilvenlig hjemmeside som virksomhed.
For det er blevet ekstremt vigtigt af flere årsager. Det er ikke lang tid siden, at antal søgninger fra mobile enheder overgik antal søgninger fra computere hos Google. Tendensen er med andre ord klar. Mere og mere trafik online, kommer fra vores smartphones og tablets.
Er du ikke klar til at imødekomme tendensen, går du en svær fremtid i møde. En fremtid med mindre besøgstal og færre salg.
Google har ændret søgealgoritmer
En af de seneste og mest væsentlige ændringer fra Google, er at mobilvenlige hjemmesider nu fremhæves på de mobile søgninger. Man kan groft sagt sige det er blevet et krav, hvis du gerne vil være synlig på disse platforme – og hvorfor skulle du ikke ville det?
Den officielle dato for udrulningen var den 21. april 2015 og ifølge Google Webmaster Central er det en opdatering der indebærer følgende:
- Påvirker kun placeringer på mobile enheder.
- Påvirker søgeresultater på alle sprog.
- Gælder for individuelle sider, ikke hele hjemmesider.
Udmeldingen er altså mere klar og tydelig, end ofte set. Det kan endda være du har modtaget advarsler i Google Search Console, da det er blevet sendt til mange webejere.
Drop lappeløsninger som mobilversioner
Det kan være fristende at lave en hurtig og billig lappeløsning, ved fx. at tilføje en mobilversion, men det kan på ingen måde anbefales. Dels fordi Google elsker responsive designs og dels fordi mobilversionen vil blive set som en anden version af din hjemmeside. Du kan faktisk risikere at det bliver anset som DC (duplicate content) og det vil være rigtig skidt.
Så både for søgemaskinernes og brugernes skyld, bør du få redesignet hele din hjemmeside så det bliver responsivt og fremtidssikret.
Test din hjemmeside
Er du i tvivl om din hjemmeside lever op til kravene? Der er ingen grund til at fortvivle, for Google har været så venlige at stille et testværktøj til rådighed. Her kan du nemt indtaste din webadresse og så får du hurtigt et resultat retur.
Skulle der være problemer, får du ret detaljerede informationer om problemets alvorlighed (gul og rød). Det bør derfor ikke være svært at få din programmør eller webdesigner til at løse opgaven.
Brugervenlighed = konverteringer
Det er både din søgemaskineoptimering og konverteringsoptimering, der vil få glæde af en mobilvenlig hjemmeside. For hvis den ikke fremstår overskuelig og pæn på en smartphone, hvordan kan du så forvente den genererer salg?
Brugervenlighed og CTA (call-to-action) er nøglen til at opnå en god konverteringsprocent og her spiller designet altid en stor rolle.
Der kan være virksomheder som får størstedelen af deres trafik direkte, via reklame eller annoncering på Facebook og Adwords. For disse gør det mindre, hvis man ikke er synlig i de organiske søgeresultater. Men her vil problemet alligevel ramme dig på dit salg.
Så uanset hvilket udgangspunkt du har, er det svært at se bort fra behovet for et responsivt design.
Responsive designs er fremtiden
Der er ingen tvivl om at responsive design er fremtiden. For dem der ikke kender til begrebet, betyder det at din hjemmesides design bliver tilpasset den enkelte enhed og dermed er mobilvenlig. Designet vil se forskelligt, men pænt og overskueligt ud, alt efter om den tilgås fra computere, smartphones eller iPad.
Det er selvsagt den optimale løsning. Dels for at have en SEO -og mobilvenlig hjemmeside og dels for at du nemmere kan sælge produkter/ydelser via de mobile enheder.
Medier & Co oplever løbende at hjemmesideejere ikke kender til opdateringen, til vigtigheden af mobilvenligheden, eller bare vælger at ignorere den. Lav ikke samme fejl, men tag hånd om din forretning og få din hjemmeside fremtidssikret.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!