Brug din søgeordsanalyse fornuftigt

Mit navn er Tobias Ehlig, og jeg har mange års erfaring med e-handel og online markedsføring. Jeg har tidligere blogget omkring hvordan man vælger branche til sin webshop, og i dette indlæg vil jeg hjælpe dig godt i gang med din søgemaskineoptimering, med udgangspunkt i hvordan jeg selv har gjort det på min kostume-webshop, og med inddragelse af eksempler på hvordan jeg har hjulpet andre.

Søgemaskineoptimering er hårdt arbejde. Første skridt er at finde ud af hvilke ord folk bruger når de søger efter dine produkter online – denne proces kalder vi søgeordsanalyse. Min opfattelse er, at det er det absolut vigtigste område ift. SEO, forstået på den måde, at det er denne disciplin der giver mest udbytte pr. time du man bruger på det – i hvert fald til en vis grænse.

Der findes mange gode ressourcer online omkring hvordan du udfører en fyldestgørende søgeordsanalyse (fx denne gratis e-bog), så det vil jeg ikke gå i dybden med i dette indlæg. Derimod vil jeg sætte fokus på hvordan du kommer videre når du har lavet din søgeordsanalyse, og hvordan du helt konkret omsætter denne viden til trafik.

Den gode søgeordsanalyse er fundamentet for at du får succes med din SEO-indsats. Men analysen har som sådan ingen værdi i sig selv. Når du har analyseret hvilke søgeord folk bruger i din branche, så skal du nemlig have denne viden omsat til et velstruktureret website.

Sådan bruger du din søgeordsanalyse
Når du har lavet din søgeordsanalyse har du formentlig en lang liste med søgeord. Normalt vil jeg blot liste søgeordet og så dets søgevolumen pr. måned som jeg har fået fra AdWords Keyword Planner, men i nogle tilfælde kan det også være relevant at tage konkurrenceparameteret med, hvis din branche er meget konkurrencepræget.

Nu er det så tid til at du skal gruppere dine søgeord. I gamle dage gav det i højere grad mening at lave én landingsside pr. søgeord, men i dag bør man lave én landingsside pr. emne.

Lad os tage et konkret eksempel. For nylig hjalp jeg en webshop (der sælger elektroniske cigaretter) med at omdanne deres søgeordsanalyse til en ny struktur på hjemmesiden. Jeg har fået lov til at dele noget af denne data med jer her i dette blogindlæg.

I grafikken nedenfor ses et lille udpluk af de søgeord som søgeordsanalysen klarlagde.

Bemærk at AdWords Keyword Planner (som disse data er hentet fra) ikke kender forskel på mellemrum og bindestreg, dvs. de fx viser en samlet søgevolume for ”e cigaret” og ”e-cigaret”. Derfor udelades alle søgeord med bindestreg.

Søgeord om e-cigaretter

Vi har her 8 forskellige søgeord. Vi starter altid med at sammenlægge søgeord i ental og flertal.

Søgeord om e-cigaretter struktureret

Når dette er gjort kan vi kigge på betydningen af de enkelte søgninger. Det viser sig at alle fire grupper af søgeord sådan set har samme betydning – altså at emnet er det samme. Derfor giver det mening at målrette alle disse søgeord på samme side på websitet (i dette tilfælde på webshoppens forside).

Derfor sammenlægger jeg altså de fire grupper af søgeord til én.

Søgeord om e-cigaretter samlet

I en søgeordsanalyse jeg lavede for DuGlemmerDetAldrig.dk (som sælger oplevelsesgaver) var situationen dog en anden. Efter at have sammenlagt ental- og flertalsversioner af de 8 søgeord så det således ud.

Søgeord om gaver

I dette tilfælde giver det ikke nogen logisk mening at sammenlægge fx ”gave til ham” og ”gave til hende”, da dette er to forskellige emner med hver sit behov. Derfor grupperede jeg søgeordene efter hvilket køn der blev efterspurgt en gave til.

Søgeordsanalyse om gaver struktureret

Det betyder altså at siden ”/gaver-til-ham/” både skal målrettes søgeordet ”gaver til ham” i ental og flertal, men også ”gaver til mænd” i ental og flertal, dog med førstnævnte som det primære fokus qua den høje søgevolumen. Det burde ikke være noget problem.

Man kunne godt have valgt at lave to sider ud fra disse fire søgeord, men i mine øjne er det ikke længere den optimale måde at gøre det på i et SEO-perspektiv. Dels har du så to sider du skal opsætte og vedligeholde i stedet for bare én, og dels skal du bygge links til dobbelt så mange sider, og det vil typisk ende ud i at ingen af de to sider bliver stærke nok til at kunne rangere højt på Google på sådan et konkurrencepræget søgeord.

Mit sidste eksempel er fra min egen webshop (hvor jeg sælger kostumer og udklædning). Generelt er ”kostumer” mere brugt som søgeord end ”udklædning” i min branche, men det er selvfølgelig vigtigt at jeg målretter mine sider begge typer af søgeord.

Her er en liste med 9 søgeord inden for tre forskellige emner.

Søgeord om kostumer

Her ses det fx at folk primært skriver ”halloween kostumer” når de skal bruge udklædning til Halloween. Men der er også nogle der søger ”halloween udklædning”, og disse vil jeg naturligvis også gerne have ind på siden. Og idet ”kostumer” og ”udklædning” er samme produkt, så vælger jeg blot at lave én side som er målrettet disse to typer af søgeord.

Søgeord om kostumer samlet

Alternativet til denne løsning ville have været at lave både ”/halloween-kostumer/” og ”/hallowen-udklædning/”, men igen vil det altså betyde at jeg skulle opbygge, vedligeholde og linkbuilde til to sider i stedet for én. Det mener jeg ikke er realistisk når man har mange kategorier på sin webshop. Og jeg vil uden problemer kunne opnå synlighed på både ”halloween kostumer” og ”halloween udklædning” med den samme side, så længe jeg sørger for at begge søgeord indgår på selve landingssiden og i sidens title tag (meta titel).

Jeg håber at disse eksempler har givet dig en bedre idé om hvordan du skal omsætte din søgeordsanalyse til en god struktur på dit website. Disse principper gælder desuden ikke kun for webshops, men for alle typer af hjemmesider.

God arbejdslyst!

14 replies
  1. Anders
    Anders siger:

    Rigtig god og lærerig artikel. Du skriver blandt andet at du lægger ental og flertal sammen. Hvis man nu har en side, hvor man nemt kan lave en landings-side til ordet i flertal og ordet i ental, vil du så anbefale at man gør dette? Vil begge kunne ranke eller vil Google bare se på dem og ikke kunne finde ud af hvilken der er bedst og derefter bare “semi” ranke begge?

    Svar
  2. Tobias Ehlig
    Tobias Ehlig siger:

    Hej Anders,

    Tak for dit spørgsmål.

    Det er faktisk ret nemt for mig at svare på, for jeg vil ALDRIG anbefale at du laver en side til både ental og flertal. Det giver ganske enkelt ikke mening som Google er i dag. Tværtimod bevæger vi os hen imod en tid hvor vi i højere grad bør samle både ental og flertal, men også andre ord med samme betydning/hensigt, fx “kostume” og “udklædning” som jeg giver som eksempel i indlægget.

    Håber det var svar på spørgsmålet.

    //Tobias

    Svar
  3. Peter Hellmuth
    Peter Hellmuth siger:

    Hej Tobias,

    Tusind tak for en rigtig fin og lærerig artikel. Jeg synes det var spændende læsning, som gav mig mere tro på at det jeg gør med mine egne søgeord er rigtigt. Som du besvarer Anders på hans spørgsmål, så tror jeg også at det giver mere mening at samle flere søgeord i en fane som du skriver fx “kostume” og “udklædning” eller fx “sweatshirt” og “hoodie” hvis man nu var indehaver af en hjemmeside med tøj.

    Jeg synes endvidere det er en interessant måde, hvorpå du grupperer dine søgeord på, min minder til dels om, dog sætter jeg mig ned med emnet og finder de relevante søgeord. Først udvælger jeg et “longtail” og et “short” søgeord, som mit site skal ranke på og herefter udbygger jeg med flere søgeord.

    Jeg glæder mig til at læse mere om dine metoder og hvad du har af ideer til søgemaskine optimering.
    Mvh

    Svar
  4. Henrik Andersen
    Henrik Andersen siger:

    For at få brugbare tal i Adwords Keyword Planner i dag, skal du muligvis have annoncer kørende, så du er betalende kunde.

    Det har jeg, så jeg synes absolut stadig det er brugbart. Om der er gode gratis alternativer skal jeg faktisk ikke kunne sige. Måske er der nogle af jer andre der har noget at byde ind med?

    Svar
  5. Morten
    Morten siger:

    Tak for en ganske velskrevet guide omkring søgeordsanalyse.
    Når vi skriver artikler, kigger vi rigtig meget på semantik. Vi optimerer altså vores artikler ud fra emner frem for specifikke søgeord, hvilket kan være ret udfordrende af og til. Men Google vil have semantiske ord, og det skal den få ;-)

    Svar
  6. Jesper Thompsen
    Jesper Thompsen siger:

    Rigtig god forklaring på hvordan man skal bruge sin søgeordsanalyse. Som vi starter vores rejse og fotografering blog vi har forsøgt at pakke vores hoveder omkring grundlæggende forståelse af SEO / SEM som det vedrører skriftligt og udstationering af indhold. Denne info var ganske nyttig!

    Svar
  7. Dennis Pillegaard
    Dennis Pillegaard siger:

    Vel skrevet artikel! Jeg nyder at læse om SEO og søgeords planlægning og udvælgelses processen. Synes det kan være rigtig svært at finde hoved og hale i.

    Der er så mange modstridende artikler på nettet og synes tit man får forskellige svar, hver eneste gang man spørger folk i branchen.

    KW-planner synes jeg er ret utilregneligt og Google Trends er mere forvirrende end hjælpsomt. Kan man ikke købe et værktøj der er godt? eller i hvert fald bedre? :)

    På forhånd tak

    Svar
  8. Stefan Sivertsen
    Stefan Sivertsen siger:

    Tak for en god og lærerig artikel.
    Jeg er selv studerende og arbejder til dels med SEO optimering på mit sideløbende studiearbejde, hvilket godt kan være en udfordring. Man kan sige at kompleksiteten og udfordringerne ved SEO, i høj grad kommer til udtryk på mit studiejob, hvor undervisningen har en tendens til at simplificere. Måske er det bare et klassisk clash mellem teori og praksis, men din artikel hjalp mig i høj grad med nogle værktøjer som jeg kan bruge. Særligt spørgsmålet omkring ental og fjertal som du nævner i artiklen, men også som der diskuteres øverst i kommentarerne, var noget jeg selv fandt uoverskueligt – og nok stadig gør en smule. Men øvelse gør vel mester, så jeg må lægge nogle flere timer i!

    Svar
  9. Per
    Per siger:

    Hej Tobias, mange tak for en super informativ artikel-slash-guide.
    Jeg er interesseret i at høre hvordan du selv kom ind i SEO-verdenen? Hvor har du hentet dine kompetencer, er mange af dem primært selvlært som en naturlig del af arbejdet med online markedsføring, eller har du eksempelvis været til specifikke kurser på området – og helt centralt er der nogle du kan anbefale?

    Tak for tiden, skriv gerne en mail eller som svar i kommentar. Med venlig hilsen Per.

    Svar

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *