4 måder du kan udnytte de nye Instagram Ads
Reklamer på Instagram er kommet for at blive. Er du klar til at tage springet og udnytte muligheden for at målrette din annoncering?
Mit navn er Rasmus Vang Andersen og jeg arbejder som Digital Marketing Manager for CupoNation, en start-up under Rocket Internet. Vi har specialiseret os indenfor reklame på digitale medier og arbejder til dagligt med mange af de mest succesfulde ecommerce spillere i Norden. Vi tester løbende nye salgskanaler og har de seneste par måneder testet Instagram Ads som potentiel kanal.
Lancering af reklamer på Instagram
Efter lange testperioder åbnede Instagram fornyligt op for, at virksomheder i udvalgte lande kunne reklamere på deres platform med billeder og videoer på op til 30-sekunder. I Danmark vil reklamerne se dagens lys den 30. September. Vi har samlet nogle tidlige erfaringer fra CupoNation om, hvordan denne marketingsplatform kan udnyttes bedst muligt.
Lanceringen af reklamer på Instagram minder på mange måder om den for moderselskabet Facebook. For brugeren vil det være mere eller mindre irriterende at se reklamer, hvor man ikke er vant til at se dem og for virksomhederne vil det være en kamp, som få vil vinde, om at levere de mest relevante, billige og rettidige reklamer, der konverterer godt.
Under vores test af produktet var det tydeligt, at selvom mange udtrykte at de ikke ønskede at blive belemret med reklamer i deres nyhedsfeed, var konsekvensen næsten lig nul. Produktet blev testet i USA og Storbritanien i 18 måneder inden det blev lanceret i andre lande, hvilket klart understreger at Instagram ville være helt sikker på, at de ikke mistede et betydeligt antal brugere efter udrulningen.
Sådan vinder du kampen
Den vigtigste pointe ved reklamering på Instagram er brugerens ufravigelige fokus, når denne går gennem nyhedsfeedet. På nuværende tidspunkt er det kun Snapchat, der kan hamle op med dette. Platforme såsom Facebook lider på nuværende tidspunkt under, at mange brugere har flere faneblade åbne på samme tid, når de tilgår mediet på deres computer, hvilket fjerner fokus. Derudover er brugere på Facebook mere vant til ”støj” end hvad det nuværende er tilfældet på Instagram. Gennem vores test af produktet har vi samlet følgende fire erfaringer, som vi mener er essentielle, hvis man vil have succes med reklamer på Instagram:
1) Start tidligt
Ligesom med de tidlige dage for Facebook reklamer og Google AdWords er priserne på nuværende tidspunkt meget billige. Dette giver mulighed for at teste langt mere aggressivt end på andre platforme, da ens CPC er væsentligt lavere.
2) Levér relevant indhold
Som nævnt tidligere er brugerene 100% fokuseret, når de benytter Instagram. Det er derfor ufattelig vigtigt, at reklamerne er af fremragende kvalitet, rammer den rigtige målgruppe og gør det på en naturlig måde.
3) Udnyt platformens muligheder for målrettet annoncering
Du har de bedste muligheder I verden for at målrette din annoncering med både Instagram og Facebook. Dine reklamer kan tilpasses helt specifikt til eksempelvis geografi, interesser, uddannelse mm, hvorfor det er vigtigt, at du ved præcis hvem du vil nå ud til.
4) Vær sikker på at din hjemmeside er optimeret til mobilbrug
Det lyder simpelt, men jeg har indtil videre set mange firmaer, der har overset netop dette punkt. Da Instagram er skabt for mobiltelefoner, er det vigtigt at forstå at al trafikken fra reklamer vil komme fra denne platform. Dette giver dig mulighed for at konvertere din trafik bedst muligt.
For at reklamer på Instagram skal blive en success er det vigtigt, at det ikke bliver overgjort, da brugernes bevågenhed vil falde markant. Det er en stor trussel og jeg mener, at vi vil se en langsom udrulning alt imens Instagram bliver ved med at teste denne service.
Instagram annoncer er relevante for os fordi vi tilbyder tilbud og rabatter på en lang række brands. Vores målgruppe ændrer sig konstant og vi bliver derfor hele tiden nødt til at vurdere, hvordan vi bedst muligt, når ud til vores kunder. Gennem vores test af reklamer på Instagram har vi set en betydelig lavere customer aquistion cost end på andre platforme. Vi har indtil videre ikke oplevet nogen negativ feedback på vores reklamer fra brugere, men har set flere eksempler på irrelevante annoncer, der potentielt kan skade annoncøren. På baggrund af dette regner vi med at Instagram vil være en af de mest effektive platforme at reklamere på i mindst 12-18 måneder frem.
Jeg mener ikke, at Instagram er den rette platform for alle, men jeg vil udfordre dig til at teste den selv og se om det kan hjælpe lige netop din forretning med at vokse.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!