3 ting du bør splitteste i din webshop
Mit navn er Simon Nygård. Til daglig driver jeg webshoppen Bomo.dk. Jeg har splittestet en række forskellige områder på vores webshop, hvilket har givet os en masse spændende viden og data – og en større omsætning. Jeg vil i denne artikel komme ind på tre områder, som du bør splitteste som noget af det første, samt en række andre områder, du burde kigge på. Jeg tager udgangspunkt i vores egne resultater og de tests, som har været med til at øge vores omsætning. Vil du også sælge mere, uden at bruge flere penge på SEO og Adwords, så læs med her.
1. Købsknap sætningen
Da jeg begyndte at A/B-splitteste på vores webshop, så lå ”Indkøbsknap splittesten” langt nede på to-do-listen, hvilket jeg fortryder den dag i dag. For de resultater, som splittesten har givet, har været meget mere markante end vores tidligere splittest. Jeg lavede en helt almindelig A/B-splittest, hvor jeg splittestede disse forskellige sætninger mod hinanden:
- Tilføj til Kurven (Vores daværende sætning som vi anvendte)
- Tilføj til kurv
- Læg i kurven
- Læg i kurv
- Køb nu
Splittesten er lavet med splittestværktøjet Visual Website Optimizer (VWO).
Ved at anvende disse 5 variationer, var jeg sikker på, at 90% af alle Danmarks webshops købsknap formuleringer var præsenteret. Der skulle nødig være en populær købsknap-sætning, som jeg havde overset.
Efter at vi havde kørt testen i 30 dage, var resultatet overbevisende nok til at udnævne en vinder.
Som du kan se på billedet, så konverterer købsknappen med teksten ”Køb nu” hele 6.72% versus 2. pladsen (Tilføj til kurv), som konverterer 5,58%. Og hvis vi sammenligner teksten ”Tilføj til Kurven” (som er den sætning, vi altid har anvendt) med ”Køb nu” variationen, så klarer sidstnævnte sig markant bedre.
Hvis vi holder testen op imod VWO egne statistikker, så har værktøjet udregnet, at der er 98% chance for at købsknappen med teksten ”Køb nu” vil konvertere bedre end ”Tilføj til kurven”. Og ”Køb nu” teksten har 82% chance for at slå alle de andre variationer.
Forneden kan du se en graf over, hvordan variationerne klarede sig i perioden fra den 10. august til den 13. september. Her kan du se, hvordan ”køb nu” (den røde) næsten hele perioden har været foran de andre, og i de sidste to uger har forskellen været meget markant.
Det kommer bag på mig, at en så lille ændring kan have en så stor virkning på konverteringsraten. Min egen teori om, hvorfor ”Køb nu” teksten konverterer markant bedre, er, at formuleringen ”Køb nu” fremstår mere tillokkende, aggressiv og direkte. Men det er meget forskelligt fra webshop til webshop, hvad der virker bedst. Så hvis du ikke har splittestet købsknap-teksten, så skynd dig at få det gjort. Jeg er sikker på, at resultaterne vil overraske dig.
2. Trustpilot testen
Hvis du bruger Trustpilot på din webshop, så burde du teste effekten af det. Hvis du har betalt for et abonnement hos Trustpilot og ikke har testet det, så er det ved at være på tide. Jeg har set flere tests, hvor et Trustpilot-banner forringede webshoppens salg. Du burde som e-købmand altid teste dine tillidsmærker som Trustpilot, E-mærket, Ratepanel osv.
Der findes ikke et entydigt svar på, om Trustpilot kan betale sig. Det afhænger af mange forskellige faktorer. Jeg tror ikke, at et Trustpilot-banner vil have den store effekt, hvis man satte det ind på en velkendt webshop. Samtidig kan et Trustpilot-banner også virke forstyrrende og skrige af: ”Vi er troværdige, køb hos os”. Der kan være mange forskellige årsager til, at Trustpilot klarer sig skidt eller godt. Men det forhindrer dig ikke i at teste det.
Da vi for et halvt års tid siden valgte at købe et abonnement hos Trustpilot, satte vi en splittest i gang med det samme. Vi lavede disse 4 variationer:
- Med to Trustpilot-banner. Både et under vores menu og et lige over vores footer.
- Kun med Trustpilot-banner lige over footeren.
- Kun med Trustpilot-banner lige under vores menu
- Uden nogen Trustpilot-bannere
Variationen uden Trustpilot-bannere konverterede meget ringe ift. de andre variationer. Derfor valgte jeg at fjerne den efter en uges tid. Det ville have været ærgerligt, hvis versionen uden Trustpilot-bannere klarede sig godt, nu hvor vi lige havde betalt et års abonnent hos Trustpilot, som du ikke kan få lov til at splitteste, uden først at købe et abonnent.
Sådan så vores resultater ud, efter vi havde kørt testen i 5 uger:
Her er det versionen med Trustpilot-banner under vores menu (lilla), som klarer sig bedst. Den der klarer sig dårligst er versionen med Trustpilot-bannerne i både siden og bunden, hvilket muligvis hænger sammen med, at det hurtigt kan virke overdrevet og derfor give den modsatte effekt.
At vi konverterer bedst med et Trustpilot-banner versus ingen Trustpilot-bannere kan skyldes, at vi er en mindre og mere ukendt shop, og vi endnu ikke har opbygget en stor kundegruppe. Vi har mange helt nye besøgende på vores shop. Derfor kan Trustpilot i dette tilfælde være med til at give os et troværdighedsstempel. Om et par år vil vi helt sikkert teste Trustpilot igen, for at se om der er sket nogen forandringer.
3. Test dine USP’er (Uniqe Selling Propostions)
Du anvender dem helt sikkert i din webshop, nemlig de såkaldte USP’er. Det er de små sætninger, som fortæller, hvilke fordele webshoppen har. Du kan se et uddrag af vores USP’er forneden, som vi har placeret i vores header, så de altid er synlige for vores besøgende:
Her har du rig mulighed for at teste forskellige fordele og formuleringer, og jeg mener helt klart, at det er et område du skal teste. I vores tilfælde har jeg testet mellem en masse fordele, som vi tilbyder. Jeg er kommet frem til, at disse fire USP-sætninger konverterer bedst (Se billedet). Måske vil det vise sig anderledes i dit tilfælde. Test det. :-)
Mine forslag til splittests
De 3 ovenstående tests, som jeg har gennemgået, er alle tests, som har givet os det største boost i omsætningen, derfor vil jeg anbefale, at du starter med at teste de 3 ting først. Udover det har jeg lavet en lille splittest-liste over, hvad du kunne teste i sin webshop:
- Test forskellige farver ved indkøbsknappen. Her kan du prøve at teste mellem de tre mest populære købsknaps farver: Rød, grøn og orange.
- Test mellem forskellige størrelser på prisen.
- Test en version hvor du ryger direkte til checkout, når du tilføjer en vare i kurven, samt en version, hvor du bliver stående, hvor du er.
- Test mellem størrelserne på indkøbskurven.
- Vis USP’er på dine produktsider. Prøv at teste mellem forskellige USP’er.
- Test med og uden specifik lagerantal ved dine produkter.
- Vis en count-down på dine produkter, hvornår pakkerne sendes, samt test om det konverterer bedre.
- Test om det kan betale sig at anvende en livechat.
- Fremhæv dit telefonnummer. Test om det har en positiv indvirkning på konverteringsraten.
Et par gode råd med på vejen:
- Start med at teste de ting, hvor du mener, at du kan hente den største gevinst.
- Brug dine sunde fornuft. Ikke brug for lang tid med at teste områder, som i sidste ende ikke har de store påvirkninger i konverteringen.
- Kør altid din splittest i mindst 3 uger.
- Hav aldrig to forskellige splittest kørende på én gang.
- For en sikkerheds skyld: test om dine splittest er live. Åben din side i et incognito vindue i Chrome browseren og refresh din side et par gange. På den måde kan du se, om de forskellige variationer bliver fremvist.
- Hvis du ikke har så mange ordrer på din webshop, kan det være en god ide at starte med at splitteste mellem 2-3 variationer. Hvis du laver en splittest med mange variationer, vil det tage lang tid, før du kan kåre en vinder.
- Husk at gentag dine splittest med års mellemrum.
Med udgangspunkt i vores egne testresultater, så er det mit råd, at du skal teste de helt åbenlyse og basale ting. Købsknappen er i hvert fald noget, som du ikke må overse, når vi snakker splittest. Men som sagt så er købsknappen, Trustpilot og USP’er nogle mere fremtrædende ting på de fleste webshops, og derfor SKAL du teste dem.
Sidder du med et spørgsmål eller vil du anbefale en bestemt splittest, så er du velkommen til at smide en kommentar.
God splittest :-)
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!