Sådan vælger du et godt Magento Theme
Vi anbefaler mange af vores kunder at starte deres Magento webshop med et købt theme, da det gør dem i stand til at fokusere på vigtigere ting i opstartsfasen. Få tips til hvor og hvilke Magento themes der er gode i dette indlæg.
Hvorfor vælge et standard Magento theme?
I vores verden er der SÅ store fordele ved at vælge et standard design til din webshop, så det sjældent giver mening at få designet og implementeret et unikt design til Magento. Det er naturligvis ikke en påstand der passer på alle, men argumenterne for at vælge et standard Magento theme er mange.
Fordele ved at vælge et standard Magento theme
- Du får et flot design og en masse funktionalitet til ca. 99$, og kan herefter gå i gang med konfiguration og opsætning af Magento med det samme. Hvis du går i gang med din konfiguration selv, så læs evt. vores indlæg om Magento SEO og Magento hastighedsoptimering først.
- Du får et gennemtestet design, hvor der er langt mange hundrede timer (eller tusindvis) i at udvikle, tilpasse, samt tage hensyn til alle Magento’s indstillingsmuligheder og funktionaliteter.
- De er nemme at konfigurere i backenden af Magento, og de bedste af dem indeholder indstillingsmuligheder så det er nemt at ændre farver, call to action, navigationselementer, positionering af elementer i forhold til hinanden og meget mere.
- Du kan komme i gang med at fokusere på markedsføring, leverandøraftaler og andre vigtige ting hurtigere, da du ikke skal bruge tid og penge på at få et design udviklet.
- Du kan lancere din webshop hurtigere.
- De er alle responsive og dermed mobilvenlige fra start.
Der findes et hav af themes til Magento, og selvom kvaliteten af dem generelt er steget voldsomt de senere år, er der alligevel stadig dårlige firmaer og themes du bør holde dig fra. Det bedste du kan gøre er at vælge et theme der er solgt mange gange. Tjek vores video længere nede på siden får tips til hvordan du finder et godt Magento theme.
De vigtigste pointer ved at vælge et standard Magento theme er at du sparer en masse tid og mange penge. Begge dele noget du med stor fordel, især for en nystartet webshop, i stedet kan bruge på:
- Oprettelse af en god og brugervenlig kategoristruktur.
- Produktion af gode og unikke tekster, samt professionelle billeder.
- Søgemaskineoptimering af dit indhold og din struktur.
- Opsætning af Google Adwords.
- Etablering af affiliate aftaler.
- Opsætning af nyhedsbreve – evt. en automatiseret proces.
- Leverandøraftaler og meget andet.
For mange webshopejere, tror vi på, at det betaler sig at fokusere mindre på design og mere på nogle af ovenstående punkter.
Ulemperne ved at udvikle eget og unikt design
Den store fordel ved at få et unikt design er naturligvis at det kan skræddersyes til din målgruppe og din visuelle identitet, og at du kan skille dig 100% ud. Men det kan du faktisk også med et standard Magento theme langt hen af vejen. Læs mere om det i sidste afsnit.
Et unikt design skal først designes af en webdesigner i samråd med dig. Denne proces kan tage mange af timer i sig selv. Herefter skal designet implementeres, og det kan hvis alle funktionaliteter i Magento skal tilgodeses, nemt tage 100 timer eller mere.
Vi har ofte overtaget Magento kunder, hvor designet ikke var tilpasset til ret meget af Magentos funktionalitet på flere områder. I Magento er der mange forskellige “sider” som alle skal implementeres i et nyt design. Det er f.eks.:
- CMS sider med 1, 2 og 3 kolonner
- Forsiden med 1, 2 og 3 kolonner
- Kategori sider i tabel- og listevisning
- Produkt detaljevisning
- Indkøbskurven
- Checkout flowet
- Sammenlign siderne
- Min konto siderne
- Log ind siden
- Ønskeliste siderne
- Søgeresultat siden
På flere af disse sider er der mange forskellige funktionaliteter der kan aktiveres i Magento. Meget af denne funktionalitet skal der tages hensyn til i implementeringen af designet. Bliver dette ikke gjort, kan du ændre nok så meget på indstillinger i Magento uden at der sker noget på din shop – eller i værste fald skaber det måske fejl for dine kunder.
Så hvis du vælger at få udviklet et unikt design, så er specificeringsfasen meget vigtig, og at du på forhånd er klar over at det kræver en del tid og penge.
Det er også ENORMT vigtigt at du tager dig tid til at teste funktionaliteterne grundigt, når du får dit theme leveret.
Sådan finder du de bedste Magento themes
Vi anbefaler themeforest.net (aff. link), når du skal købe standard Magento themes. Vi har handlet der i mange år, og themeforest.net er en god og anerkendt markedsplads (mellemmand) hvor designere og udviklere stiller deres themes til rådighed billigt i håb om at der er mange der køber. Det er blevet en god forretning for mange firmaer, og det har også betydet at kvaliteten af themes er vokset markant.
De bedste themes koster ikke mere end de dårligste, men der er KÆMPE forskel på dem. Vi mener at Ultimo (aff. link) er det suverænt bedste theme til Magento.
Ønsker du selv at søge efter gode themes, så se vores video herunder hvor vi fortæller om hvordan du finder de bedste hos themeforest.net.
Hvis du går efter themes der opfylder alle nedenstående krav, så er du godt hjulpet.
- Det skal være responsive (mobilvenligt)
- Det skal helst være solgt mange gange (helst over 1000), da det vidner om popularitet og dermed er det også et gennemtestet produkt.
- Tjek hvor mange gange, og hvor ofte, det bliver opdateret. Det er vigtigt at themes bliver vedligeholdt og udvikler sig. Du kan en dag få brug for at opdatere det på grund af fejl eller på grund af fede nye features.
- Tjek hvad andre brugere har sagt om det (reviews).
- Tjek om det er opdateret til at virke med seneste Magento version.
- Tjek om det er kompatibelt med de seneste browserversioner fra de mest kendte browsere, som f.eks. Google Crome, Safari, Firefox, Opera og Microsoft Edge (Internet Explorer).
- Tjek demoen og vurder om din shop kan se sådan ud i forhold til design og funktionalitet.
- Tjek hvilke indstillingsmuligheder du har. (Kan du ændre farver, tilpasse navigation, skifte callouts osv. på en nem måde).
Sådan gør du et standard design unikt
Er du blevet overbevist om at vælge en standard theme, så bør du stadig gøre alt du kan for at få en flot og brugervenlig webshop. Designet er trods alt en vigtig del af dine kunders førstehåndsindtryk når de besøger din shop, og det har også stor indflydelse på om de køber noget hos dig.
Med et standard theme, mener vi dog, at du har det bedste udgangspunkt (i de fleste tilfælde), men at du herefter ikke er helt i mål.
Nogle af de penge du sparer ved at vælge et standard them i stedet for unikt design, bør du i stedet bruge på:
- At få lavet flotte og professionelle produktbilleder, hvis du ikke kan anvende producentens billeder.
- At få en dygtig grafiker til at lave et flot logo til dig, hvis du ikke allerede har det.
- Samme grafiker kan du få til at lave flotte og iøjnefaldende call to action billeder med dine USP’er (unique selling point).
- Du kan også få grafikeren til at lave en god farve sammensætning til dig, og vælge en skrifttype der passer til.
Dette er en langt billigere måde at få et super resultat på. Det gælder bare om at finde en grafiker der kan lade sig begrænse af de muligheder og det grundudseende dit købte theme har. Men resultatet kan blive super godt til en brøkdel af prisen.
Efter vores mening vil denne tilgang til at få en Magento webshop i luften være at foretrække i mange tilfælde.
Skal du have succes med din Magento webshop, så er det også vigtigt at du får din shop sat korrekt op. Skal vi hjælpe dig så har vi flere standard løsninger baseret på købte Magento themes, hvor vi har opsat Magento så den er søgemaskinevenlig, klar til salg i Danmark og hastighedsoptimeret.
Vi kan hjælpe dig i mål, så du kan få en super flot og brugervenlig shop til en god pris.
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!